سازمان محیط‌زیست: حقابه‌ای که ایران از رود هیرمند توقع دارد، فراتر از آب آشامیدنی است

یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید افغانستان هنوز هیچ‌یک از حقابه‌های محیط زیستی و آب شرب را نداده است

طالبان مدعی‌اند که به‌دلیل خشکسالی، آب هیرمند برای تامین حقابه ایران کافی نیست‌ــ @TOLOnews/X

۱۰ روز پس از نشست مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان در مورد حقابه رود هیرمند، یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت که افغانستان هنوز حقابه تالاب هامون را نداده است. او تاکید کرد که توقع ایران از حقابه رود هیرمند فراتر از مصارف آب آشامیدنی است.

مجتبی ذوالجودی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که برخلاف دیدگاه کارشناسان محیط زیست که معاهده حقابه ایران از رود هیرمند را فقط به تامین آب آشامیدنی مربوط می‌دانند، این معاهده افغانستان را به تامین آب محیط زیستی نیز مکلف می‌کند.

او تصریح کرد: «افغانستان به عنوان یکی از کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی به حفظ محیط‌های آبی مکلف است بنابراین باید حقابه‌هایی را که به حفظ تنوع زیستی و جلوگیری از آسیب کمتر به محیط‌زیست کمک می‌کند، هم آزاد کند ولی این اتفاق نیفتاده و سازمان محیط زیست درصدد است حقابه‌ای فراتر از آب شرب را تامین کند.»

این مقام ایرانی با اشاره به جنجال‌های موجود بر سر تامین حقابه ایران از افغانستان تصریح کرد که هنوز «نه تنها حقابه محیط زیستی که حقابه آب شرب مردم هم تامین نشده» و در این شرایط به «اقدام‌های دیپلماتیک» نیاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که دولت‌های پیشین افغانستان و نیز رژیم طالبان با ساخت سد و انحراف مسیر آب هیرمند، میزان آب این رودخانه هنگام ورود به ایران را به‌شدت کاهش داده‌اند اما طالبان مدعی‌اند که حقابه ایران به دلیل خشکسالی و بارش اندک باران کم شده‌ است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان ۲۵ بهمن در نشستی در استان زابل افغانستان، در مورد حقابه ایران مذاکره کردند اما به گزارش منابع، این نشست هم بی‌نتیجه پایان یافت.

خبرگزاری مهر، از رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران، در پایان این نشست گزارش داد که با وجود پافشاری مقام‌های ایرانی به ارائه برنامه زمان‌بندی برای رهاسازی آب و تامین حقابه ایران، طرف طالبان مانند سال‌های گذشته از این امر طفره رفتند و نشست بی‌نتیجه پایان یافت. این رسانه نوشت: «هیئت ایرانی ضمن اعتراض به این رویه، انتظار دارد که حاکمان افغانستان پایبندی به معاهده سال ۱۳۵۱ هیرمند را نه در گفتار، بلکه در عمل اثبات کنند.»

این در حالی است که طالبان پس از به قدرت رسیدن‌ در افغانستان، در دو سال و نیم گذشته ادعا کرده‌اند که به معاهده هیرمند پایبندند اما به دلیل خشکسالی و کمبود آب نمی‌توانند این معاهده را به صورت کامل عملی کنند.

با این حال، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز یکشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که در نشست اخیر با طالبان، این گروه قول داده‌اند که در صورت بارش باران کافی، حقابه ایران را بدهند.

مجتبی ذوالجودی همچنین از تصمیم برای برگزاری نشستی دیگر در ایران با حضور هیئت طالبان در آینده نزدیک خبر داد و گفت که به دستور ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی نخست وزیر این گروه، قرار است هیئتی ازطالبان برای گفت‌وگو در این مورد به ایران سفر کند.