افزایش ۴۰درصدی بازداشت، احضار و صدور حکم زندان برای روزنامه‌نگاران ایرانی

بر اساس آمار قبلی سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران از لحاظ آزادی رسانه‌ها در جهان میان ۱۸۰ کشور، در جایگاه ۱۷۷ قرار دارد

یکی از شعب دادگاه انقلاب در تهران، تابستان ۱۴۰۲‌- مهر

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات در گزارشی تازه درباره سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در ماه فوریه ۲۰۲۴ دست‌کم ۳۵ روزنامه‌نگار و مدیرمسئول رسانه‌ را تحت پیگرد قضایی قرار داده‌اند.

هم‌زمان خبرگزاری حقوق‌بشری هه‌نگاو در گزارش ماهانه‌اش نوشت که نیروهای امنیتی تنها در ماه فوریه ۲۰۲۴، دست‌کم ۱۱۱ شهروند ایران را به جرم فعالیت سیاسی و انتقاد از نظام جمهوری اسلامی یا اعتقاد به ادیان و آیین‌های مذهبی مختلف، بازداشت کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات، دومین ماه از سال ٢٠٢۴ با تداوم حبس دست‌کم هفت روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای شامل نسیم سلطان‌بیگی، ویدا ربانی و سعیده شفیعی در بند زنان زندان اوین، کامیار فکور در بخش مردان زندان اوین، سلطانعلی عابدی و ابوبکر توحیدی در زندان زاهدان و ابراهیم رشیدی در زندان مشکین‌شهر همراه بود. از این جمع، سعیده شفیعی روز شنبه با دریافت مرخصی درمانی، به‌طور موقت آزاد شد.

از اول تا ۲۹ فوریه حداقل ۲۶ مرد و ۹ زن روزنامه‌نگار و مدیرمسئول رسانه‌ در ایران تحت پیگرد قضایی قرار گرفته یا به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند که نسبت به مدت مشابه در ماه پیش از آن، رشد ۴٠ درصدی آزار و تهدید اهالی رسانه را نشان می‌دهد. در این پرونده‌ها یا احکام صادرشده، «نشر اکاذیب با هدف تشویش اذهان عمومی» با ١۴ مورد پرتکرارترین اتهام نظام جمهوری اسلامی علیه فعالان رسانه‌ای بوده است.

از میان روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه که در این ماه تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند، هفت روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای بازداشت شدند، دو نفر برای تحمل حبس به زندان رفتند و هشت نفر نیز به نهادهای قضایی و امنیتی احضار شدند. در این مدت نهادهای دولتی هم از شش روزنامه‌نگار شکایت کردند، دادگاه مطبوعات یک روزنامه‌نگار را مجرم شناخت و ۱۲ روزنامه‌نگار در پرونده‌های جداگانه به حبس، جزای نقدی و محرومیت از حرفه روزنامه‌نگاری محکوم شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تبلیغ علیه نظام، افترا و‌کشف حجاب، افشای اسناد محرمانه، هتک حیثیت و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، از دیگر اتهامات وارده به روزنامه‌نگاران ایرانی بود. ضبط اموال بدون ارائه حکم قانونی، محروم کردن آنان از دسترسی‌ به وکیل، برگزاری دادگاه‌های غیرعلنی، ممنوع کردن ملاقات روزنامه‌نگاران بازداشتی با خانواده‌ و صدور حکم بدون برگزاری دادگاه، از جمله اقدام‌های غیرقانونی دستگاه‌های امنیتی و قضایی در پرونده‌های این ۳۵ شهروند بوده است.

در گزارش ماهانه سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات، به اینکه گروه هکری عدالت آرشیو قوه قضاییه جمهوری اسلامی را هک و صدها سند از پیگردهای قضایی و پرونده‌سازی امنیتی برای خبرنگاران ساکن داخل و خارج ایران را افشا کرده، نیز اشاره شده است.

در این گزارش، جزئیات چند مورد آزار و اذیت روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ماه فوریه هم تشریح شده؛ از جمله درباره بازداشت سپهر شیرانی، شهروندــ‌خبرنگار ١٩ ساله ساکن زاهدان آمده است: «پیکر بی‌جان او که از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بود، روز دهم بهمن، دو روز پس از بازداشت، در پشت‌بام آپارتمان محل سکونتش پیدا شد. آثار شکنجه، شلاق و کبودی روی تمام بدن او مشهود بود و دست راستش هم شکسته بود.»

حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به ساختمان تحریریه نشریه فردای اقتصاد در روز شانزدهم بهمن (۵ فوریه) و بازداشت چندساعته روزنامه‌نگاران شاغل در این محل به همراه ادامه بازداشت سه روزنامه‌نگار دیگر تاکنون از دیگر موارد اشاره‌شده در گزارش سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات است.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز درباره میزان آزادی رسانه‌ها در کشورهای مختلف جهان که روز ١٣ اردیبهشت (۳ مه) منتشر شد، ایران از این نظر در میان ۱۸۰ کشور جهان، در جایگاه ۱۷۷ قرار داشت.

از سوی دیگر، وب‌سایت حقوق‌بشری هه‌نگاو در گزارش ماهانه آن نوشت که تنها در ماه فوریه ۲۰۲۴، دست‌کم ۱۱۱ شهروند در سراسر ایران بازداشت شده‌اند. در این گزارش آمده است که بازداشت پیروان اقلیت‌های مذهبی در ماه فوریه هم مانند ماه‌های گذشته ادامه داشته و نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران در این ماه دست‌کم ۹ فعال مذهبی را بازداشت کرده‌اند.

هه‌نگار می‌گوید فعالان مذهبی بازداشتی در ماه فوریه سه زن‌ از پیروان آیین بهائیت‌اند و سه فعال بلوچ اهل سنت، یک فعال شیعه در قم و دو فعال اهل سنت تبعه پاکستان نیز در قشم بازداشت شده‌اند. در این ماه دست‌کم ۹ فعال سیاسی و اجتماعی زن هم در شهرهای بجنورد، مریوان، شیراز، مشهد، تهران، شهریار، زاهدان و رامسر زندانی شده‌اند. علاوه بر این، دست‌کم هشت کودک زیر از ۱۸ سال هم در شهرهای بوکان، سقز، قروه و جوانرود و زاهدان به اتهام فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی یا مذهبی بازداشت شدند.

در ادامه گزارش هه‌نگاو آمده است که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در ماه فوریه، علاوه بر موارد قبلی دست‌کم دو دانشجو در زابل و تهران، هفت روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای و سه هنرمند و نویسنده ساکن شهرهای مختلف ایران را دستگیر کرده‌اند.