آفتاب گرفتن واقعا خطرناک است؟

تیره شدن پوست در مقابل نور خورشید در واقع سازوکار دفاعی پوست برای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش است

عکس تزیینی‌ــ عده‌ای را در حال آفتاب گرفتن نشان می‌دهد‌ــ Canva

دراز کشیدن در ساحل یا کنار استخر برای داشتن پوستی برنزه و طلایی از فعالیت‌های تابستانی محبوب بسیاری از افراد است، حتی با اینکه می‌دانند حمام آفتاب مخصوصا اگر اقدام‌های احتیاطی را انجام ندهند، چقدر می‌تواند خطرناک باشد.

متخصصان پوست نیز همواره درباره قرار گرفتن در معرض نور خورشید اخطار می‌دهند، اما بر اساس نظرسنجی جدید آکادمی پوست آمریکا، حدود دوسوم آمریکایی‌ها سال پیش برای برنزه شدن آفتاب گرفته‌اند و معتقدند قرار گرفتن در معرض آفتاب تا قبل از آفتاب‌سوختگی بی‌خطر است.

دکتر هوپ میچل، متخصص پوست از اوهایو، در گفت‌وگو با هاف‌پست، به مضرات نور خورشید اشاره می‌کند و می‌گوید صرف نظر از آفتاب‌سوختگی، اشعه ماورا‌ءبنفش خورشید عامل سرطان پوست است. به گفته او، حتی دوره‌های کوتاه قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آفتاب سوختگی‌های جزئی نیز می‌تواند به مرور باعث آسیب جدی به پوست شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر الیزابت هیل، متخصص پوست و معاون ارشد بنیاد سرطان پوست، نیز به هاف‌پست توضیح داد که سرطان پوست شایع‌ترین سرطان تشخیص‌داده شده در آمریکا است و می‌تواند هر فردی با هر رنگ پوست را گرفتار کند. به گفته دکتر هیل، این سرطان به‌سادگی با استفاده از کرم ضدآفتاب و قرار گرفتن در سایه، قابل پیشگیری است.

آفتاب گرفتن واقعا خطرناک است؟

دکتر کارمن کاستیلا، متخصص پوست از نیویورک، می‌گوید اگرچه آفتاب می‌تواند باعث ترشح هورمون اندروفین شود (هورمون‌ احساس خوب)، پوستی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، به هر حال اشعه ماوراءبنفش جذب می‌کند. این به دی‌ان‌ای سلول‌های پوست آسیب می‌زند و باعث می‌شود روند پیری پوست تسریع شود که در نتیجه آن، چین و چروک و لک‌های تیره روی پوست ظاهر می‌شوند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

به گفته دکتر کاستیلا، تیره شدن پوست در مقابل نور خورشید در واقع سازوکار دفاعی پوست برای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش است. او تاکید می‌کند این تصور غلط است که فکر کنیم افراد با پوست تیره‌تر و ملانین (رنگدانه‌ مسئول رنگ پوست و مو که در هنگام تابش نور خورشید بیشتر ترشح می‌شود) بیشتری‌ دارند، سرطان پوست نمی‌گیرند یا دچار آفتاب‌سوختگی نمی‌شوند.

آفتاب بهترین منبع ویتامین دی نیست

تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از آمریکایی‌ها کمبود ویتامین دی دارند اما با اینکه نور خورشید منبع طبیعی ویتامین دی است، متخصصان پوست می‌گویند وقت گذراندن در آفتاب بهترین راه برای افزایش میزان این ویتامین در بدن نیست و هرگز نباید به هوای جذب ویتامین دی، ضدآفتاب را کنار گذاشت.

به جای آفتاب گرفتن از محصولات برنزه‌کننده استفاده کنید

به گفته متخصصان چنانچه هدف تغییر رنگ پوست است، از محصولات برنزه‌کننده‌ای چون اسپری و کرم مخصوص استفاده کنید. این محصولات بدون اینکه پوست را در معرض اشعه مضر یووی قرار دهند، ظاهری برنزه ایجاد می‌کنند.

با تمام این‌ها، اگر همچنان قصد آفتاب گرفتن دارید، برای آسیب کمتر، به این نکات توجه کنید:

در  زمانی کنار استخر یا لب دریا در معرض تابش آفتاب قرار دارید، مهم‌ترین نکته توجه به تعادل و محافظت از پوست است.

گام اول استفاده از مقدار زیادی کرم ضدآفتاب با حداقل اس‌پی‌اف ۳۰ (SPF30) است. به دنبال ضدآفتاب‌هایی باشید که برچسب «طیف وسیع» (Broad Spectrum) دارند، به این معنی که از پوست در برابر اشعه یووی‌ای (UVA) و یووی‌بی (UVB) محافظت می‌کنند.

دکتر کاستیلا تاکید می‌کند که باید به پشت گوش‌‌ها، گردن، پایین پاها و هر ناحیه‌ای که در معرض نور خورشید است، ضدآفتاب زد. دکتر میچل هم به تمدید ضدآفتاب پس از هر بار شنا کردن و یا حداقل دو ساعت یک بار اشاره می‌کند.

دکتر هیل نیز استراحت در سایه و استفاده از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب، کلاه لبه پهن و عینک آفتابی را در کنار نوشیدن آب زیاد، توصیه می‌کند.

بیشتر از زندگی