بازرسی‌ها و ردِ اورانیوم، دو موضوع تکراری در پیش‌نویس قطعنامه اروپا

قطعنامه‌های جدی شورای حکام می‌تواند زمینه را برای فعال شدن مکانسیم ماشه و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی هموار کند اما به‌نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی منطقه و در آستانه انتخابات آمریکا، شورای حکام قطعنامه تندی را علیه تهران به تصویب برساند

تصویری از سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات هسته‌ای ایران

رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت، در پیش‌نویس قطعنامه انتقادی اروپا که برای رای‌گیری به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه شد، بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده درباره رد اورانیوم در سایت‌های از پیش اعلام نشده توضیح دهد. جلوگیری از بازرسی‌ها نیز موضوع دیگری است که بریتانیا، فرانسه و آلمان در این پیش‌نویس مورد توجه قرار داده‌اند. آژانس مدت‌ها است که از ایران می‌خواهد توضیح دهد اورانیوم چگونه به محلی در تورقوزآباد که «قالی‌شویی برادران رضایی» معرفی شده بود راه یافته است. آژانس همچنین دسترسی محدود بازرسان، تمدید نشدن مجوز بازرسان و دسترسی نداشتن به فیلم دوربین‌های سایت‌های هسته‌ای را نیز مورد انتقاد قرار داده و خواستار همکاری ایران است.

رویترز که نسخه‌ای از این پیش‌نویس را مشاهده کرده، می‌گوید این قطعنامه به دنبال قطعنامه‌ای که ۱۸ ماه قبل به تصویب رسید و خواستار همکاری تهران در زمینه کشف آثار اورانیوم بود، این درخواست را تکرار می‌کند. این قطعنامه خواستار همکاری بدون تاخیر جمهوری اسلامی است و از تهران می‌خواهد در صورت نیاز بازرسان به نمونه‌برداری به آنها اجازه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پیش‌نویس به جلوگیری از فعالیت تیم بازرسان آژانس نیز اشاره شده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه در وین تشکیل جلسه داده و در این نشست که تا پایان هفته ادامه دارد، بررسی پرونده هسته‌ای ایران را نیز در دستور کار دارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در روز نخست این نشست از همکاری نکردن ایران انتقاد کرد و گفت نمی‌تواند ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را تایید کند.

پیش‌تر لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود که تروئیکای اروپا به دنبال تصویب قطعنامه‌ای توبیخی علیه جمهوری اسلامی است اما دولت بایدن در مخالفت با آن به اروپاییان فشار می‌آورد.

دولت بایدن نگران است که تصویب این قطعنامه به تحریک جمهوری اسلامی بیانجامد.

قطعنامه‌های جدی شورای حکام می‌تواند زمینه را برای فعال شدن مکانسیم ماشه و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی هموار کند اما به‌نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی منطقه و در آستانه انتخابات آمریکا، شورای حکام قطعنامه تندی را علیه تهران به تصویب برساند.

گزارش آژانس حاکی از آن است که در مقایسه با آخرین برآوردها در ماه فوریه، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران افزایش قابل توجهی داشته است.

پیشرفتی که به گفته بسیاری از کارشناسان توجیه صلح‌آمیز ندارد.

سه کشور اروپایی در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی تاکید کرده‌اند در صورتی که تهران همکاری نکند، گروسی باید گزارش جامعی تهیه ‌کند و فشار را بر تهران افزایش د‌هد.