درباره فرمان اجرایی مهاجرتی بایدن چه می‌دانیم؟

محدودیت مرزی که بایدن اعلام کرده است همچنان راه را برای ورود دست‌کم سالانه ۱.۸ میلیون مهاجر غیرقانونی باز می‌گذارد

عکس ترکیبی از مهاجران غیرقانونی و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا‌ــ Adrees Latif/REUTERS/ Combo Independent Persian

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه از فرمانی اجرایی خبر داد که شمار مهاجرانی را که می‌‌توانند پس از عبور از مرز جنوبی آمریکا درخواست پناهندگی بدهند محدود می‌کند.

به گزارش نیویورک پست، به‌موجب این فرمان، در صورت عبور غیرقانونی روزانه بیش از ۲۵۰۰ نفر به‌مدت هفت روز متوالی، مرز آمریکا و مکزیک بسته خواهد شد. چنانچه این فرمان کاملا اجرایی شود، این محدودیت همچنان به دست‌کم ۱.۸ میلیون پناهجو در سال اجازه ورود به آمریکا خواهد داد.

مقام‌های دولت بایدن می‌گویند آمریکا فقط در صورتی درخواست پناهندگی مهاجران را خواهد پذیرفت که به‌مدت دو هفته روزانه ۱۵۰۰ نفر یا کمتر از مرز عبور کرده باشند.  

به این ترتیب، حتی اگر مهاجرت به‌مدت یک سال کامل به روزانه ۲۵۰۰ نفر محدود شود، شمار افرادی که غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند به ۹۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر خواهد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدها هزار نفر دیگر با استفاده از اپلیکیشن سی‌بی‌پی وان (CBP One) وارد آمریکا شده‌اند و همچنان قادر خواهند بود با استفاده از آن درخواست پناهندگی بدهند. از ژوئن گذشته که تعداد قرارهای رزرو‌شده مرزی با استفاده از این اپلیکیشن به روزانه ۱۴۵۰ مورد افزایش پیدا کرد، تا پایان ماه جاری، ۵۲۹ هزار و ۲۵۰ مهاجر اجازه ورود پیدا کرده‌اند.

علاوه بر این، بایدن از طریق طرح عفو جمعی که به شهروندان کوبا، هاییتی، نیکاراگوئه و ونزوئلا اجازه پرواز مستقیم به آمریکا می‌دهد، سالانه حدود ۳۶۰ هزار مهاجر دیگر به کشور وارد کرده است.

این به‌معنای عبور در مجموع ۱.۸ میلیون نفر در سال از مرز است. این رقم همچنین صدها هزار نفری را شامل نمی‌شود که از ماموران گریخته‌اند و داخل خاک آمریکا ناپدید شده‌اند؛ تعداد آن‌ها از زمان روی کار آمدن دولت بایدن حدود ۱.۷ میلیون نفر برآورد می‌شود.

شمار موارد مواجهه ماموران گشت مرزی با مهاجران غیرقانونی در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کمتر بود.

بایدن ۸۱ ساله در سخنرانی کوتاهی تلاش کرد بحران مرزی دولتش را به گردن جمهوری‌خواهان و آنچه وضعیت «جهانی» نامید بیندازد‌ــ حتی از همان لفاظی پیش از انتخابات به سبک محافظه‌کاران بهره گرفت.

به گفته مقام‌های آمریکایی، محدودیت‌های جدید چندین استثنا دارد و کسانی که از اپلیکیشن سی‌بی‌پی وان استفاده می‌کنند مشمول آن نمی‌شوند. علاوه بر این، «کودکان بدون همراه، قربانیان اشکال شاق قاچاق، افراد مواجه با وضعیت اضطراری حاد پزشکی یا در معرض خطر فوری جانی و امنیتی و سایر افراد غیرشهروندی که ویزای معتبر یا سایر مجوزهای قانونی برای ورود به آمریکا را دارند» در بر نمی‌گیرد.

مارک مورگان، کمیسر سابق گمرک و حفاظت مرزی، به نیویورک پست گفت: «مرز با این فرمان اجرایی هرگز بسته نخواهد شد، در عوض میزان غیرموجهی از مرزهای باز را قانونی خواهد کرد که هرج‌و‌مرج و بی‌قانونی را که در کل دوره ریاست‌جمهوری بایدن با آن مواجه بوده‌ایم تداوم بیشتری خواهد بخشید.»

بیشتر از جهان