احضار قضایی حسین پاکدل به اتهام نام بردن از دو نوع غذا

از سال ۹۸ تاکنون صدها شهروند دیگر هم به اتهام توهین به قاسم سلیمانی بازداشت شده‌اند

حسین پاکدل، بازیگر و مجری ایرانی-شبکه‌های اجتماعی

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۱۷ خردادماه داد که قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای حسین پاکدل، بازیگر، مجری و خواننده ایرانی به اتهام «توهین و هتاکی و تلاش برای برهم زدن امنیت روانی جامعه» که مصداق آن هم توهین به ابراهیم رئیسی و قاسم سلیمانی تفسیر شده، پرونده قضایی تشکیل داده است.

حسین پاکدل به تازگی در بخش روایتگر صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «مطبخ سیاست، از مردان پخته استیک لاستیک می‌سازد، از مردان پخمه کتلت مخصوص رژیم.»

عباراتی که از نظر دستگاه قضایی و نیروهای وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی در ایران، در کنایه به نحوه کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران و قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس نوشته شده است. در چند روز گذشته شمار زیادی از حساب‌های کاربری نزدیک به سپاه پاسداران در شبکه ایکس (توییتر)، با بازنشر مطلب اینستاگرامی پاکدل، دست به پرونده‌سازی گسترده علیه این هنرمند زدند و خواستار بازداشت او شدند.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی با شلیک پهپادهای آمریکایی در عراق، شمار زیادی از شهروندان ایرانی و منتقد جمهوری اسلامی مطالب طنزی منتشر کردند. به همین دلیل نیز تعداد زیادی از این شهروندان ساکن ایران، ازجمله نواب ابراهیمی، آشپز معروف تهرانی، به دلیل استفاده از نام غذای کتلت در بحبوحه خیزش سراسری ۱۴۰۱ و سالگرد کشته شدن سلیمانی بازداشت شدند.

همچنین پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی بر اثر سقوط هلی‌کوپتر، مجددا بیش از ۱۰۰ شهروند در سراسر این به اتهام نوشتن مطالب طنز در این زمینه، بازداشت شدند.

در یک نمونه روز دهم خردادماه سال جاری، فرمانده انتظامی املش در استان گیلان اعلام کرده بود که ۱۰ نفر در این شهرستان به دلیل آن‌چه که انتشار «محتوای توهین‌آمیز» به رئیسی و همراهان کشته‌شده‌اش خوانده بود، بازداشت شدند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دادگستری استان کرمان نیز روز ۱۴ خرداد خبر داد که با همکاری سازمان اطلاعات سپاه، به ۲۵۴ نفر به‌ اتهام «انتشار مطالب توهین‌آمیز» به ابراهیم رئیسی، تذکر و «ارشاد تلفنی» داده شده و ۸ نفر بازداشت شدند.