نجات چهار گروگان زنده اسرائیلی از غزه؛ بنی گانتز استعفایش را به تعویق انداخت

ارتش اسرائیل اعلام کرد چهار گروگان آزادشده حالشان خوب است اما برای بررسی‌های پزشکی به بیمارستان منتقل شدند

آلموگ میر جان، گروگان آزادشده اسرائیلی از نوار غزه، هشتم ژوئن ۲۰۲۴ ـ‌ رویترز

ارتش اسرائیل روز شنبه هشتم ژوئن (۱۹ خرداد) اعلام کرد که چهار گروگان را از دو مکان جداگانه در منطقه النصیرات در مرکز غزه زنده نجات داده است.

به گزارش رویترز و به نقل از ارتش اسرائیل، چهار گروگان شامل سه مرد و یک زن می‌شوند که در هفتم اکتبر سال گذشته از سوی شبه نظامیان حماس از جشنواره موسیقی در جنوب اسرائیل ربوده شدند. ارتش اعلام کرد که آنها حالشان خوب است اما برای بررسی‌های پزشکی به بیمارستان منتقل شدند.

چهار گروگان آزادشده اسرائیلی با نام‌های نوآ آرگامانی ۲۵ ساله، آلموگ میر جان ۲۱ ساله، آندری کوزلوف ۲۷ ساله و شلومی زیو ۴۰ ساله شناسایی شدند.

اکنون پس از هشت ماه جنگ ویرانگر در غزه که بر اثر حمله حماس در هفتم اکتبر و پاسخ دولت اسرائیل رخ داد، ۱۱۶ گروگان از حدود ۲۵۰ گروگان ربوده شده رها شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار خبر آزادی این چهار گروگان، بنی گانتز، وزیر میانه‌روی کابینه جنگ اسرائیل، بیانیه‌ای را که قرار بود روز شنبه ارائه کند و در آن انتظار می‌رفت استعفایش را از دولت اضطراری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کند، به تعویق انداخت.

 ماه گذشته، گانتز به نتانیاهو مهلتی را تا هشتم ژوئن ارائه کرد که یک استراتژی واضح برای آینده غزه پس از جنگ ارائه دهد؛ اما اکنون سخنگوی او اعلام کرد که انتشار بیانیه را به تعویق خواهد انداخت.

خروج حزب میانه‌روی گانتز تهدیدی فوری برای ائتلاف حکومتی نتانیاهو که کنترل ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد، نخواهد بود، اما با این وجود می‌تواند تاثیر جدی بر تصمیم‌گیری‌های دولت داشته باشد.

با رفتن گانتز، نتانیاهو حمایت یک بلوک میانه‌رو که به طرفداری گسترده از دولت در اسرائیل و خارج از آن کمک کرده است را از دست خواهد داد؛ این موضوع به ویژه در شرایطی که فشار دیپلماتیک از یکسو و اعتراض‌های داخلی از سوی دیگر بر دولت نتانیاهو وجود دارد، می‌تواند مایه نگرانی نخست‌وزیر اسرائیل باشد.

 درصورت تصمیم قطعی گانتز برای خروج از کابینه جنگ نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل باید بیشتر بر حمایت سیاسی احزاب ملی‌گرا تکیه کند؛ احزابی که رهبران آنها حتی قبل از جنگ هم واشنگتن را خشمگین کردند و خواستار اشغال کامل غزه‌اند.

این موضوع احتمالا تنش‌های آشکار در روابط اسرائیل با ایالات متحده را افزایش می‌دهد و فشار عمومی را در داخل تشدید می‌کند، آن هم در حالی که کارزار نظامی نتانیاهو هنوز به اهداف اعلام شده‌اش مبنی بر نابودی حماس و بازگرداندن ۱۲۰ گروگان باقی‌مانده در غزه دست پیدا نکرده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که گانتز، فرمانده سابق ارتش و وزیر دفاع، سرسخت‌ترین رقیب سیاسی نتانیاهو است. او بلافاصله پس از حمله هفتم اکتبر حماس به دولت وحدت ملحق شد و گفت که ملاحظات سیاسی را برای منافع ملی کنار می‌گذارد.

در روزهای گذشته برخی از گزارش‌ها حاکی از آن بود که مقام‌های آمریکایی در تماس با گانتز از او خواستند با توجه به مذاکرات جدید برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس، از کابینه جنگ خارج نشود یا استعفایش را به تعویق بیندازد. خانواده‌ گروگان‌های اسراییلی هم از او خواسته‌ بودند تا زمانی که توافق تبادل اسرا با حماس به انجام نرسد، استعفا ندهد.

در طرحی که گانتز به نخست‌وزیر اسرائيل ارائه کرده و خواستار موافقت با آن شده بود، بازگرداندن گروگان‌ها، پایان دادن به حکومت حماس و ایجاد یک نهاد بین‌المللی برای اداره امور غیرنظامی در غزه پیش‌بینی شده است. این طرح همچنین از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و گسترش خدمات نظامی به همه اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای به ضرب‌الاجل گانتز پاسخ داد و گفت به نظر می‌رسد این مقام اسرائيلی به جای تهدید حماس، ضرب‌الاجل به نخست‌وزیر را انتخاب کرده است. او شرایط ارائه‌شده را به معنی «شکست برای اسرائیل» دانست.

بیشتر از جهان