تایید گزارش ایندیپندنت فارسی؛ تاج و ماجدی و رضاییان به اتهام دریافت رشوه احضار شدند

تاج بابت دریافت ۲۰۰ سکه، ماجدی به‌خاطر تبانی در فوتبال پایه و رضاییان در پرونده فساد مالی فولاد خوزستان متهم شده‌اند

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در کنار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران-میزان

خبرگزاری تابناک در ایران، در گزارشی درباره جزییات پرونده فساد گسترده مالی در فوتبال ایران، از «باز شدن پای یک دانه‌درشت در پرونده فساد در فوتبال» خبر داد و نوشت که این مدیر ارشد فدراسیون به «دریافت ۲۰۰ سکه از یک باشگاه لیگ برتری» متهم شده است.

روز ۱۲ خردادماه سال جاری، یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، فاش کرده بود که مهدی تاج، رئیس این فدراسیون، تنها در یک پرونده مالی در ارتباط با فساد مالی فوتبال، به دریافت ۲۰۰ سکه بهار آزادی به صورت رشوه از مدیران باشگاه گل‌گهر سیرجان متهم شده و به همین دلیل به نهادهای قضایی احضار شده است.

این منبع مطلع، همچنین با اشاره به باز شدن پای تمامی اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به این پرونده بابت دریافت رشوه، خبر داده بود که مهدی تاج در تلاش است تا با سواستفاده از نفوذ سیاسی و پیشینه نظامی خود در سپاه پاسداران، پرونده خود را مختومه اعلام کند و از صدور احتمالی حکم زندان رهایی یابد.

این خبر هم در ۴۸ ساعت اخیر از سوی دو روزنامه شرق و اعتماد در ایران تایید شد. روزنامه اعتماد از قول یک منبع خبر در نهادهای قضایی و امنیتی نوشت: «برخی چهره‌های صاحب نفوذ خارج از فوتبال تلاش دارند تا مسیر پرونده را به سمتی ببرند که با کمترین هزینه، سر و ته ماجرا جمع شود. این افراد نگران هستند با هرچه بیشتر شدن ابعاد پرونده در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، بحث سیاه‌نمایی به وجود بیاید.»

همچنین روزنامه شرق با اشاره به بازداشت چند مشاور و معاون تاج در روزهای اخیر، در گزارش خود آورده است: «آیا کسی جرات پیدا می‌کند که حداقل به‌عنوان مطلع، مهدی تاج و دیگر اعضای فدراسیون را فرا بخواند و بابت چنین فساد عجیب‌ و ‌غریبی که تا بیخ گوش رئیس فدراسیون رخنه کرده، توضیحاتی قانع‌کننده بخواهد؟ عمق فاجعه مربوط به جایی است که چنین زدوبندهایی در این فدراسیون در سال‌های اخیر صورت گرفته، ولی رئیس فدراسیون و کمیته‌های اخلاق و قضائی از وجودش بی‌خبر بوده‌اند. باید نهادهای قضائی با ورود بدون تعارف به این بخش، ابهامات رایج را از بین ببرند. البته که ظاهرا برای خواستن توضیحات بیشتر از مهدی تاج، بایدها و نبایدهایی وجود دارد.»

مهدی تاج، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر هم به دلیل اطاعت محض از اوامر علی خامنه‌ای برای ورزش فوتبال، حضور در مراسم مختلف بیت رهبر جمهوری اسلامی و انجام اقداماتی حکومتی مانند دعوت از فرمانده کل سپاه به اردوی تیم ملی یا اجبار بازیکنان برای انداخت چفیه فلسطینی بر گردن‌شان، تلاش کرده است تا دایره نفوذ خود در ارکان قدرت را گسترده‌تر کند.

اما از سوی دیگر، برخی از خبرنگاران و کارمندان فدراسیون فوتبال نیز بر این باورند که تاج در شرایط فعلی و با افشا شدن پرونده‌های جدید از فساد مالی او و منصوبانش در فدراسیون فوتبال، دیگر به مهره سخته مقامات ارشد سپاه پاسداران و نزدیکان علی خامنه‌ای تبدیل شده و به همین دلیل، به دادستان‌های کرمان و تهران در این اندازه آزادی عمل داده شد تا او و همکارانش را دادگاهی کنند.

کارمند فدراسیون فوتبال ایران و منبع موثق ایندیپندنت فارسی که برای اولین‌بار از «خداداد افشاریان، سهیل مهدی، فریبرز محمودزاده و پژمان راهبر» به‌عنوان اولین متهمان پرونده «فساد مالی هفت میلیون دلاری» در فوتبال ایران نام برد و در ادامه نیز هر چهار فرد مذکور بازداشت شدند، امروز ۲۲ خرداد هم افشا کرده است که میرشاد ماجدی و بهرام رضاییان، دو عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال مجددا در روزهای گذشته به نهادهای قضایی احضار شدند.

او گفت:‌ «اتهام میرشاد ماجدی که علاوه بر عضویت در هیات‌رئیسه، رئیس هیات فوتبال استان تهران است، مشارکت در فساد مالی شکل گرفته در فوتبال پایه استان تهران و تغییر عمدی نتایج فوتبال با سوت‌های آلوده و دستکاری شناسنامه نوجوانان است. بهرام رضاییان، دیگر عضو هیات رئیسه که مدیرعامل فولاد خوزستان است هم بابت دریافت رشوه از دلال‌ها و همکاری با آنان برای اخذ جریمه هنگفت از فیفا برای دیرکرد پرداخت دستمزد سرمربی و چند بازیکن خارجی اسبق، احضار شده است.»

روزنامه اعتماد نیز در گزارش روز گذشته خود آورده است: «علاوه بر سه نفری که تا امروز رسانه‌ای شده‌اند، نام دو تن دیگر نیز مطرح است که جزو مدیران ارشد فعلی فدراسیون هستند. افرادی که اگر شرایطی شبیه به سه نفر دیگر (افشاریان، مهدی و محمودزاده) داشته باشند، رسما باید فاتحه فدراسیون فوتبال را خواند.»

در همین حال، علی خضریان، نماینده مجلس شورای اسلامی، شب گذشته در صداوسیمای جمهوری اسلامی و برنامه فوتبال برتر، با «فساد مالی» خواندن قرارداد مهدی تاج با مارک ویلموتس، سرمربی اسبق تیم ملی ایران، تاکید کرد که «پرونده فساد فوتبال ایران از مس رفسنجان به تیم‌های اصلی و مهم لیگ برتر رسیده است.»

خبری که پس از انتشار گزارش‌های اولیه آن در ایندیپندنت فارسی درباره باز شدن پای مهدی تاج، چند مدیر ارشد فدراسیون و همچنین دو عضو باشگاه استقلال تهران به آن، در گزارش خبرگزاری تابناک درباره فساد مالی رئیس فدراسیون بازتاب داشته است.

این خبرگزاری نوشت: «اگر پرونده فساد در فوتبال ایران با همین سرعت رسیدگی پیش برود، به زودی ابعاد جدیدی از این ماجرا روشن خواهد شد. با بازداشت سومین نفر در این پرونده، روزنه امیدی باز شده است تا به زودی رسیدگی به پرونده یک دانه درشت هم که گویا اخیرا نامش در فساد گسترده فوتبال مطرح شده، انجام شود. این فرد که پیش از این هم در دادسرا پرونده‌ای مربوط به فوتبال داشته، متهم به دریافت ۲۰۰ سکه از یک باشگاه لیگ برتری شده است. البته نام این باشگاه مس رفسنجان نیست، اما گویا رسیدگی به فساد رخ داده در ماجرای مس رفسنجان و بازپرسی از افراد مختلف در این پرونده ابعاد جدیدی به ماجرا داده است. فدراسیون فوتبال هم‌اکنون درگیر این پرونده فساد شده و ارکان مختلفی از این فدراسیون یا سازمان لیگ فوتبال راهی دادسرا شده یا در بازداشت به سر می‌برند. اگر رسیدگی به پرونده این دانه درشت نیز به درستی صورت بگیرد، این احتمال وجود دارد که یک زلزله قدرتمند، ساختمان فدراسیون فوتبال واقع در خیابان سئول تهران را دگرگون کند.»

همزمان، خبرگزاری فارس به نقل از ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری استان کرمان خبر داد که صبح روز گذشته، سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ، در کرمان بازداشت شد و سپس افزود: «فعلا هفت متهم در پرونده باشگاه مس رفسنجان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند که دو نفر از آنها مسئولان سابق باشگاه مس رفسنجان و مابقی متهمان، مربوط به تهران هستند.»

این درحالی است که پیش از این مهدی تاج، در پاسخ به سومین گزارش اختصاصی ایندیپندنت فارسی درباره جزییات فساد گسترده فوتبال با عنوان «پای تاج و هیئت‌رئیسه فدراسیون هم وسط است»، در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران مدعی شده بود: «اینکه گفته می‌شود همه اعضای هیات‌رئیسه و مجموعه فدراسیون فوتبال در رابطه با فساد احضار شده‌اند، حرف بی‌خودی است»؛ اما سخنان اخیر قضایی استان کرمان نشان می‌دهد که احضار و محاکمه دست‌کم پنج نفر از مدیران ارشد فدراسیون و اعضای هیات‌رئیسه، در رابطه با این پرونده تایید شده است و دیگر رسانه‌های رسمی هم خبر از افزایش تعداد «متهمان دانه‌درشت» می‌دهند.

بیشتر از فوتبال