تایید گزارش ایندیپندنت فارسی؛ فریبرز محمودزاده، معاون مهدی تاج هم دستگیر شد

پژمان راهبر، سردبیر وب‌سایت ورزش۳ با وثیقه میلیاردی به صورت موقت آزاد شد

مراسم انتصاب فریبرز محمودزاده به‌ معاونت حقوقی فدراسیون از سوی مهدی تاج-آبان ۱۴۰۲-سایت فدراسیون فوتبال

خبرگزاری تسنیم روز شنبه ۱۹ خرداد گزارش داد که فریبرز محمودزاده، معاون رییس فدراسیون فوتبال ایران در بخش پیگیری‌های ویژه امور حقوقی، به اتهام مشارکت در پرونده فساد گسترده مالی در فوتبال ایران بازداشت شده است.

پیش از این یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران روز پنج‌شنبه هفته گذشته به ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که قرار قضایی بازداشت فریبرز محمودزاده که سال‌ها مسئول بخش مسابقات لیگ آزادگان و سپس مدیر نقل‌وانتقالات سازمان لیگ فوتبال ایران بود، صادر شده و او به‌زودی بازداشت می‌شود. این منبع مطلع همچنین گفته بود سهیل مهدی، مسئول برکنارشده برگزاری مسابقات در سازمان لیگ، نیز به‌بهانه ابتلا به بیماری در بیمارستان بستری شده است تا فعلا از بازداشت رهایی یابد.

کارمند فدراسیون فوتبال ایران در ادامه با ارسال مستنداتی توضیح داد که علاوه بر مطرح شدن پرونده‌ای جدید علیه مهدی تاج با موضوع دریافت ۲۰۰ سکه بهار آزادی رشوه از مدیران گل‌گهر سیرجان، برای افشین عبداللهیان و رضا جاودانی، دو کارمند و مجری صداوسیمای جمهوری اسلامی، و مهدی هژبری، معاون سابق ارتباطات باشگاه استقلال، نیز به اتهام دریافت و پرداخت رشوه و تبانی برای تغییر نتایج بازی‌ها پرونده قضایی تشکیل شده است.

اکنون در گزارش تسنیم آمده است که محمودزاده بابت اتهام‌ دریافت رشوه در زمانی که مسئول برگزاری مسابقات لیگ دسته اول فوتبال ایران بوده و در ارتباط با پرداخت رشوه‌های کلان از سوی مدیران باشگاه مس رفنسجان بازداشت شده است.

در این گزارش همچنین آمده است: «برای دیگر متهم این پرونده که فردی رسانه‌ای است، قرار بازداشت صادر شده بود، اما او با قرار وثیقه میلیاردی آزاد شده است.»

منظور از فرد رسانه‌ای، پژمان راهبر، سردبیر وب‌سایت ورزش۳، در ایران است که منبع مطلع ایندیپندنت فارسی، ۲۶ اردیبهشت‌ماه از احضار و بازجویی از او به اتهام مشارکت در پرونده فساد گسترده «۷ میلیون دلاری» و دریافت تعداد زیادی سکه بهار آزادی برای انحراف افکار عمومی، انتشار اخبار دروغ و تحت فشار گذاشتن داوران برای تغییر نتایج فوتبال خبر داده بود.

روابط عمومی فدراسیون فوتبال ایران، شامگاه پنجشنبه ۱۷ خرداد، در واکنش به آخرین گزارش اختصاصی ایندیپندنت فارسی درباره جزییات پرونده فساد مالی فوتبال ایران، در بیانیه‌ای مدعی شده بود که خبر منتشرشده درباره مشارکت رضا جاودانی، مجری صداوسیمای ایران و عضو کمیته انضباطی فدراسیون، در فساد مالی مدیران فوتبالی صحت ندارد و در ادامه افزود که تلاش می‌کنند تا «جهت شناسایی و تعقیب قضایی» منبع ایندیپندنت فارسی در این فدراسیون اقدام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این تکذیبیه هم در شرایطی منتشر شد که مهدی تاج نیز، پس از انتشار گزارش ابتدایی ایندیپندنت فارسی درباره دست داشتن شمار زیادی از منصوبان او در پرونده پرداخت و دریافت رشوه‌های کلان برای تغییر نتایج مسابقات فوتبال، تلاش کرد آن را تکذیب کند و به‌کلی منکر وجود فساد مالی در فدراسیون تحت امر خود شد. با این حال در روزهای بعد، چند عضو هیئت‌رییسه فدراسیون به نهادهای قضایی احضار شدند و برای خداداد افشاریان، رییس کمیته داوران، سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات در سازمان لیگ، و فریبرز محمودزاده، معاون حقوقی رییس فدراسیون، حکم جلب صادر شد.

مهدی تاج ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ در نخستین کنفرانس خبری  پس از انتصاب مجدد به ریاست جدید فدراسیون فوتبال، مدعی شده بود برای او در سالیان اخیر تنها سه پرونده قضایی باز شده است که هر سه پرونده مختومه اعلام شده‌اند و سپس افزود: «برای من که چهار دهه در بالاترین سطح اقتصاد و ورزش مدیریت کرده‌ام، سه پرونده قضایی قابل نقد نیست.»

اما پس از هک قوه قضاییه جمهوری اسلامی به دست گروه عدالت علی مشخص شد که ادعای مهدی تاج، فرمانده سابق سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز دروغ بوده و دست‌کم هشت پرونده قضایی علیه او باز شده است که برخی از این پرونده‌ها در ردیف «محرمانه» قرار گرفته‌اند.

بنا بر گفته شهاب‌الدین عزیزی خادم، رییس برکنارشده فدراسیون فوتبال ایران، مهدی تاج، با دخالت مستقیم چند بازجوی سازمان اطلاعات سپاه، عزیزی خادم را برکنار و در انتخاباتی نمایشی به فدراسیون فوتبال ایران بازگشت.

کارمند فدراسیون فوتبال ایران، که نمی‌خواهد نامش فاش شود، ۱۲ خردادماه امسال به ایندیپندنت فارسی گفت: «تاج می‌گوید این ۲۰۰ سکه بهار آزادی به ارزش تقریبی ۸ میلیارد تومان، زمستان سال گذشته در قالب کمک به رشد و بهبود وضعیت زیرساخت فوتبال ایران از سوی مدیر باشگاه صنعتی گل‌گهر سیرجان پرداخت شده است، درحالی‌که اگر پرداخت چنین مبلغی قانونی باشد باید به حساب رسمی فدراسیون واریز می‌شد، نه اینکه به‌صورت سکه و پنهانی به رییس فدراسیون پرداخت شود تا اثری از آن باقی نماند. به همین دلیل پرونده قضایی جدیدی علیه تاج مفتوح شده است، اما سوال بزرگ این است که با وجود بیش از ۱۰ پرونده قضایی باز علیه مهدی تاج با اتهام سوءاستفاده مالی از منابع فدراسیون و دریافت رشوه، چرا او بازداشت یا از سمت ریاست فدراسیون برکنار نمی‌شود.»

بیشتر از فوتبال