در آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت دست‌کم هشت نفر کشته شدند

نیروهای آتش‌نشانی وقتی به محل حادثه رسیدند که اتاق‌های مراقب‌های ویژه گرفتار حریق شده بود

نیروها و خودروهای آتش‌نشانی مقابل بیمارستان قائم رشت پس از عملیات اطفای حریق‌ــ خبر فوری

بامداد سه‌شنبه ۲۹ خرداد در بیمارستان قائم رشت آتش‌سوزی مهیبی رخ داد که در اثر آن دست‌کم هشت تن کشته و شماری دیگر مجروح شدند.

تصاویری که برخی رسانه‌های داخلی ایران از آتش‌سوزی در بیمارستان قائم رشت منتشر کرده‌اند، شدت و عمق این حادثه را آشکار می‌کند. با این حال، مقام‌های استانی گیلان با ارائه گزارش‌های آماری از امدادرسانی و اعزام تیم‌های آتش‌نشانی، مدعی‌اند که «در کمترین زمان ممکن» آتش‌ را مهار کرده‌ و با انتقال بیماران به دیگر مراکز درمانی، آن‌ها را نجات داده‌اند اما اخبار متناقضی که از شمار کشته‌ها و مجروحان این حادثه در حال انتشار است، خلاف ادعاهای مسئولان استانی را اثبات می‌کند.

اندکی پس از حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت، محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به رسانه‌ها گفت که از ۱۴۲ بیماری که در این بیمارستان بستری بودند، ۹ نفر کشته و ۱۱۸ بیمار، از جمله پنج نوزاد، به دیگر بیمارستان‌های استان منتقل شده‌اند اما روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان کمی بعد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «اشتباهی رخ‌ داده و تعداد قطعی فوت‌شدگان حادثه آتش‌سوزی تا این لحظه هشت نفر است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، خبرگزاری دولتی ایرنا تعداد کشته‌های این حادثه را ۹ نفر اعلام کرد و نوشت که این بیماران بدحال و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند.

در خبری دیگر، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، کشته شدن ۹ نفر را در آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت تایید کرد و گفت که ۹۵ بیمار نیز به دیگر بیمارستان‌های استان گیلان منتقل شده‌اند. وزیر بهداشت دولت سیزدهم به‌طور تلویحی از وزارتخانه‌اش سلب مسئولیت کرد و با تاکید بر «خصوصی بودن» بیمارستان قائم گفت که این مرکز درمانی سال ۱۳۹۴ ساخته شده و نسبتا نوساز است.

بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی گیلان در زمان وقوع حادثه ۱۱۸ بیمار داشت که این بیماران آن‌طور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید، اکنون به بیمارستان‌های پورسینا، رازی، ولایت، حشمت، الزهرا، لاهیجان، پارس، آریا و صومعه‌سرا در استان گیلان منتقل شده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت، آتش‌سوزی بیمارستان قائم ساعت ۱:۳۰ بامداد سه‌شنبه آغاز شد. شهرام مومنی، رئیس این سازمان، در گزارش اولیه‌اش، علت آتش‌سوزی را اتصال یو.پی‌.اس اعلام کرد و گفت چنانچه قصوری رخ داده باشد، به مراجع قضایی اعلام می‌شود. او همچنین گفت نیروهای آتش‌نشانی وقتی به محل حادثه رسیدند که طبقات زیر زمین و اتاق‌های مراقب‌های ویژه گرفتار حریق شده بود.

به‌ گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، حریق از اتاق یو.پی.اس و تاسیسات برق اضطراری در طبقات زیرین ساختمان بیمارستان شروع شد و به دیگر نقاط این مرکز درمانی سرایت کرد.

اکنون اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان، وعده داده است که علت حادثه بررسی خواهد شد و رسانه‌های حکومتی نیز دستور احمد وحیدی، وزیر کشور، را در خصوص بررسی علت حادثه منتشر کرده‌اند. حال‌ آنکه وقوع حوادثی از این دست در ایران تازگی ندارد و این نخستین بار نیست که مردم در آتش‌سوزی‌های مهیب کشته و مجروح می‌شوند. در تمامی این موارد نیز مسئولان جمهوری اسلامی بررسی علت حادثه و جلوگیری از تکرار موارد مشابه را وعده می‌دهند.

پیش از این حادثه، آتش‌سوزی بیمارستان گاندی تهران در شامگاه پنجشنبه پنجم بهمن ۱۴۰۲ و آتش‌سوزی و انفجار مهیب کلینیک سینا اطهر در شامگاه دهم تیر ۱۳۹۹ در واقع در خیابان شریعتی تهران خبرساز شده بود.

در آتش‌سوزی کلینیک سینااطهر ۱۹ نفر کشته و شماری مجروح شدند. پس از آن سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد انفجار در انبار کلینیک که محل نگهداری سیلندرهای اکسیژن بود، این حادثه را رقم زد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که این مرکز درمانی تجهیزات ضروری برای اطفای حریق را نداشت. 

اکنون نیز گزارش‌های محلی درباره حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت نشان می‌دهد که اطفای حریق حدود سه ساعت طول کشیده است و شماری از مجروحان در فرایند خروج از اتاق‌های مراقبت‌های ویژه و انتقال به مراکز درمانی دیگر جان باخته‌اند. چنانچه این گزارش‌ها صحت داشته باشد، به معنای آن است که بیمارستان قائم رشت هم به تجهیزات کافی و ضروری اطفای حریق و انتقال بیماران مجهز نبوده است.