دستور حکومتی برای مختومه شدن پرونده فساد فوتبال؛ «کش ندهید»

خامنه‌ای در سال‌های اخیر بارها از مدیران حکومتی متهم به فساد مالی دفاع کرده است

مهدی تاج در دیدار با علی خامنه‌ای، اردیبهشت ۱۴۰۳‌ــ وب‌سایت خامنه‌ای

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ هشتم تیرماه، گزارش‌ها حاکی از آن است که برای «جلوگیری از سیاه‌نمایی علیه نظام»، قرار است پرونده فساد مالی گسترده در فوتبال ایران مختومه شود.

یک منبع آگاه در صداوسیمای ایران روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داد که بنا به دستور مدیران ارشد این سازمان و همچنین تماس‌های متعدد چند مقام امنیتی ارشد با خبرنگاران و رسانه‌های دولتی، تمامی رسانه‌ها و خبرنگاران وابسته به دولت و حکومت جمهوری اسلامی از پیگیری بیشتر پرونده جنجالی فوتبال ایران منع شده‌اند.

او توضیح داد: «با افشاگری‌های بیشتری که در این ماجرا صورت گرفت، پای مهدی تاج، اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون و شماری از خبرنگاران و تهیه‌کنندگان صداوسیما هم به پرونده باز شد که به همین دلیل امنیتی‌ها تصمیم گرفتند مانع از گسترده‌تر شدن پرونده و افشاگری‌ها شوند. دلیل چرخش ناگهانی مجریان صداوسیما در روزهای اخیر و تکذیب وجود هرگونه فساد ساختاری در فوتبال ایران نیز همین است. می‌دانیم که تاج با حمایت مستقیم سپاه پاسداران به فدراسیون فوتبال بازگشت و با توجه به سابقه امنیتی او، به نظر می‌رسد که افشا شدن پرونده‌های مالی بیشتری از او مطلوب چهره‌های نظامی و حاکمیتی نیست.»

ایندیپندنت فارسی پیش از این، با استناد به گفت‌وگو با یک کارمند فدراسیون فوتبال ایران، افشا کرده بود که علاوه بر اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ایران، مهدی تاج، رئیس این فدراسیون، نیز تنها در یک پرونده مرتبط با فساد مالی فوتبال ایران، به دریافت ۲۰۰ سکه بهار آزادی رشوه از باشگاه گل‌گهر سیرجان متهم شده است. عادل فردوسی‌پور و خبرگزاری تابناک، چند روز پس از انتشار این گزارش، جزئیات آن را تایید کردند.

از سوی دیگر این منبع موثق در فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین گفت‌وگویش با ایندیپندنت فارسی، اشاره کرد که جلسه اخیر دادستان کرمان با مهدی تاج در ساختمان فدراسیون و سپس سکوت این مقام قضایی در مقابل سوال‌های خبرنگاران، می‌تواند به معنای «صلح طرفین برای مختوم شدن پرونده و آزادی خداداد افشاریان، سهیل مهدی و فریبرز محمودزاده با دخالت امنیتی‌ها» باشد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دهه‌های گذشته به کرات تلاش کرده است تا مانع از پرداختن رسانه‌ها یا شعب دادگاه‌ها در پرونده فساد مالی چهره‌های نزدیک به نظام ایران یا منصوبانش شود. از جمله معروف‌ترین این تلاش‌ها می‌توان به تذکر رسمی او به رسانه‌ها در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مدیران بانکی ایران در سال ۱۳۹۰ اشاره کرد که در تاریخ ۱۱ مهرماه آن سال و در واکنش به انتشار خبر این فساد گسترده، با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نباید این قضیه را «کش بدهند»، گفته بود: «عده‌ای می‌خواهند از این حوادث برای زدن توی سر مسئولان سوءاستفاده کنند.»

در این پرونده هشت بانک بزرگ دولتی و خصوصی در جمهوری اسلامی ایران مستقیم و غیرمستقیم درگیر فساد مالی بودند و بانک‌های صادرات و ملی بیشترین زیان را در این زمینه متحمل شدند. محمود خاوری، مدیرعامل وقت بانک ملی، نیز پس از افشای این پرونده به کانادا فرار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در موارد جدیدتر همچون اختلاس ۳.۴ میلیارد دلاری وزرا و مدیران دولت رئیسی در پرونده چای دبش یا زمین‌خواری هزار میلیارد تومانی کاظم صدیقی، امام‌جمعه تهران و رئیس ستاد امربه‌معروف کشور، هم علی خامنه‌ای بدون هیچ انتقادی از اختلاسگران، بارها از عملکرد اقتصادی مدیران دولت رئیسی تمجید کرد و کاظم صدیقی را از هیچ‌یک از سمت‌های پرتعدادش کنار نگذاشت.

در همین راستا، هفته گذشته محمد دادکان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران، در گفت‌وگو با وب‌سایت دیده‌بان ایران، با تاکید بر وجود «فساد گسترده» در فوتبال ایران، گفته بود: «صداوسیما دائما دروغ می‌گوید و مدیران باشگاه‌ها از جمله پرسپولیس و استقلال هم با بالادستی‌هایشان هماهنگ‌اند. به‌راحتی می‌خورند و یک آب هم رویش. چه کسی رسیدگی می‌کند؟ علی دایی، علی کریمی، کریم باقری و وریا غفوری را خانه‌نشین کردند. علی کریمی را فراری دادند. چرا این جوان، وریا غفوری، باید خانه‌نشین شود؟ او چه‌کار کرد؟ از مردمش حرف زد. گفت مردم شهر من تحت فشارند. به چه کسی بی‌احترامی کرد؟ پس عدالت و حقیقت چه شد؟»

او ورزشگاه آزادی (آریامهر) تهران را هم که در زمان حکومت محمدرضاشاه پهلوی ساخته شد، «فخر ورزش ایران در زیرساخت‌ها» دانست و افزود: «بعد از ۴۵ سال چه چیزی در کنارش ساخته شد؟ دروغ می‌گویند که قرار است استادیوم بسازند.»

روزنامه‌های اعتماد و شرق نیز پیش‌تر تلاش مهدی تاج برای رهایی از پرونده اخیر فساد فوتبال ایران و فشار بر دادگاه‌های کرمان و تهران را به منظور مختومه شدن پرونده تایید کرده بود.

روزنامه اعتماد از قول یک منبع خبری در نهادهای قضایی و امنیتی نوشت: «برخی چهره‌های صاحب‌نفوذ خارج از فوتبال تلاش دارند مسیر پرونده را به سمتی ببرند که با کمترین هزینه، سروته ماجرا جمع شود. این افراد نگران‌اند با گسترده شدن ابعاد پرونده در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، بحث سیاه‌نمایی به وجود بیاید.»

روزنامه شرق هم با اشاره به بازداشت چند مشاور و معاون تاج در روزهای اخیر، در گزارشش آورد: «آیا کسی جرات می‌کند که حداقل به‌عنوان مطلع، مهدی تاج و دیگر اعضای فدراسیون را فرا بخواند و بابت چنین فساد عجیب‌‌وغریبی که تا بیخ گوش رئیس فدراسیون رخنه کرده، توضیحاتی قانع‌کننده بخواهد؟ عمق فاجعه اینجا است که چنین زدوبندهایی در این فدراسیون در سال‌های اخیر صورت گرفته، ولی رئیس فدراسیون و کمیته‌های اخلاق و قضایی از وجودش بی‌خبر بوده‌اند. نهادهای قضایی باید با ورود بدون تعارف به این بخش، ابهامات رایج را از بین ببرند. البته که ظاهرا برای توضیحات بیشتر خواستن از مهدی تاج، بایدونبایدهایی وجود دارد.»

بیشتر از فوتبال