سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای حکومت؛ دعوا بر سر اطاعت‌پذیری از خامنه‌ای

نماینده مشهد گفت نظام جمهوری اسلامی با حضور مردم در پای صندوق‌های رای تثبیت می‌شود

شش نامزد حاضر در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران-ایندیپندنت فارسی

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلبان در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، از قطع اینترنت در زمان اعتراضات سراسری مردمی علیه جمهوری اسلامی دفاع کرد.

سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات اول تیرماه در شرایطی برگزار شد که براساس اعلام مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، تنها ۷ درصد جمعیت ایران اخبار این نوع انتخابات را دنبال می‌کنند.

در این برنامه، که موضوع آن حول محور مسائل فرهنگی و اجتماعی بود، مسعود پزشکیان، تنها نماینده حزب اصلاح‌طلب، با استفاده از عبارت «مداخله» حکومت در دسترسی مردم به اینترنت، از قطع اینترنت جهانی در اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ و پاییز ۱۴۰۱ دفاع کرد و گفت: «وقتی در بحران خاصی لازم است مداخله شود، مداخله خواهم کرد.»

او که بارها در گفت‌وگوهای تلویزیونی‌اش بر فرمان‌پذیری کامل از دستورهای علی خامنه‌ای تاکید کرده است، همچنین اعلام کرد که حامی «اینترنت داخلی» خواهد بود. اینترنت داخلی برنامه حکومتی جمهوری اسلامی برای قطع کامل اینترنت جهانی در ایران و جلوگیری از دسترسی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی خارجی حتی از طریق فیلترشکن‌ها است.

پزشکیان در جمله‌ای دیگر، که آن را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اکس هم بازتاب داده است، گفت: «اگر اشکالی هست، دختران و زنان ایران را ما تربیت کردیم. به‌جای نقد خودمان به آن‌ها می‌تازیم.»

این جمله و استفاده از واژگان «تربیت کردن دختران و زنان» نیز با انتقاد شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و منتقدان عقاید این نامزد حکومت ایران را «عقب‌افتاده، ضدزن و قرون‌ وسطایی» توصیف کردند.

هم‌زمان با این مناظره، ۵۲۰ نفر از معلمان و فرهنگیان ایرانی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در انتخابات ریاست‌جمهوری حکومت جمهوری اسلامی شرکت نخواهند کرد. در این بیانیه آمده است: «شرکت در انتخابات را بدون نتیجه در حل مشکلات، و از همه بدتر عامل افزایش مشروعیت و انگیزه سرکوب بیشتر مطالبه‌گران و معترضان می‌دانیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با اینکه حسنعلی اخلاقی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تثبیت نظام جمهوری اسلامی در گرو شرکت مردم ایران در انتخابات است، هر شش نامزد حاضر در انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته مدعی شدند که نظام جمهوری اسلامی حامی حقوق زنان ایرانی است.

این سخنان در شرایطی بیان شد که پس از کشتار وسیع معترضان زن و مرد در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ نیز همچنان نیروهای گشت ارشاد جمهوری اسلامی در خیابان‌های ایران به آزار، ضرب‌ و شتم و بازداشت زنان مخالف حجاب اجباری می‌پردازند، اما هیچ یک از این نامزدها درباره این نوع برخوردهای خشونت‌آمیز و حمایت مدام علی خامنه‌ای از نیروهای سرکوبگر سخنی به میان نیاورد.

روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، آذرماه ۱۳۴۱ و در جریان سخنرانی در مسجد اعظم قم، با انتقاد از حمایت‌های محمدرضاشاه پهلوی از حقوق زنان و اعطای حق رای به آنان، گفته بود: «زن‌ها را وارد کردید در ادارات، ببینید در هر اداره‌ای که وارد شدند آن اداره فلج شد. دولت در انجمن‌های ایالتی و ولایتی، اسلام را در رای‌دهندگان و منتخبین شرط نکرده و به زن‌ها حق رای داده است.»

اما با این حال، مصطفی پورمحمدی در این مناظره مدعی شد که «زنان در جمهوری اسلامی پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند» و سپس افزود: «متاسفانه الان دیگران دارند سبک زندگی را با نتفلیکس، هالیوود، بالیوود و بی‌تی‌اس (گروه موسیقی کره‌ای) برای جامعه ما تعیین می‌کنند.»

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه تلویزیونی روز گذشته مدعی شد که «دغدغه زنان ما حجاب نیست»، سعید جلیلی عنوان کرد که «جهان از مدل عرضه‌شده از سوی ما در حوزه زنان متحیر مانده است»، محمدباقر قالیباف صراحتا اعتراف کرد که «نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم»، علیرضا زاکانی، موسس نیروهای «حجاب‌بان» برای سرکوب زنان در مترو تهران، مدعی شد که «نوع مواجهه با بی‌حجاب‌ها جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست» و مصطفی پورمحمدی نیز اعلام کرد: «باید دربرابر مردم و زنان خاکسار باشیم، چون برادر شهیدم شهید رئیسی چنین بود.»

جملاتی که در تناقض کامل با شواهد، مستندات، گزارش‌ها، قتل‌ها و بازداشت‌های صورت‌گرفته و همچنین معارض با اعترافات قبلی این نامزدهای انتخاباتی در ماه‌ها و سال‌های گذشته است.

همچنین مسعود پزشکیان نیز در حالی عنوان کرد که «نوع برخورد با زنان در خیابان‌ها درست و اخلاقی نیست» که همو پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه نیروهای گشت ارشاد، در نامه‌ای معترضان و مخالفان حجاب اجباری را «آشوب‌گر، تخریب‌گر و اغتشاشگر» خوانده بود و سال ۱۳۹۰ نیز در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، انتقاد او از مجریان قانون عفاف و حجاب را موجب «کاهش اقتدار نظام و بدتر شدن وضع پوشش عمومی در جامعه» تفسیر کرده بود.