رشد دو درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران

منطقه ۱ تهران با میانگین قیمت هر مترمربع ۱۵۰ میلیون تومان گران‌ترین منطقه تهران است و منطقه ۳ با نرخ متوسط متری ۱۴۴ میلیون تومان رتبه بعدی را در اختیار دارد

تصویر هوایی از شهر تهران‌ــ عکس فردای اقتصاد

شاخص قیمت پیشنهادی فروشندگان مسکن در تهران با رشدی دو درصدی، به میانگین هر مترمربع ۸۷ میلیون‌ تومان رسید.

منظور از قیمت پیشنهادی، قیمت اولیه‌ای است که فروشندگان هنگام فروش تعیین می‌کنند و احتمال دارد در روند معامله قطعی تغییر کند.

در شرایطی که روند اعلام قیمت مسکن در تهران متوقف شده، سایت تجارت نیوز در گزارشی، با بررسی بازار مسکن مناطق مختلف تهران اعلام کرد در خرداد ۱۴۰۳ قیمت پیشنهادی فروشندگان به نسبت اردیبهشت‌ماه با رشد دو درصدی مواجه شد. اگرچه با در نظر گرفتن رکود حاکم بر بازار مسکن، این احتمال را هم باید در نظر داشت که فروشندگان درصدی برای تخفیف پیش‌بینی کرده‌اند و عواملی مانند نقد بودن پول خریدار می‌تواند بر کاهش مبلغ پیشنهادی ابتدایی موثر باشد.

تجارت نیوز در این گزارش، با در نظر گرفتن معاملات قطعی مدعی شده که میانگین قیمت قطعی آپارتمان‌‌‌ها در خردادماه حدود سه درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده و به حدود ۸۲ میلیون تومان در هر مترمربع رسیده است؛ عددی که با آمارهای رسمی فروردین‌ماه بانک مرکزی در شهر تهران همخوانی دارد و می‌توان آن را میانگین نرخ هر مترمربع آپارتمان در پایتخت هم دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان مسکن بر این باورند که کاهش میزان معاملات مسکن می‌تواند نتیجه در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری باشد که خریداران را برای معامله کردن پیش از مشخص‌ شدن نتایج دچار تردید کرده است.

بانک مرکزی در آخرین گزارش رسمی خود از وضعیت قیمت آپارتمان در شهر تهران اعلام کرد که بر اساس قیمت معاملات انجام‌شده در فروردین‌ ۱۴۰۳ از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران، قیمت میانگین هر مترمربع آپارتمان به ۸۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به ماه اسفند، ۰.۲ درصد رشد و نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۲، افزایش قیمتی ۲۲.۹ درصدی داشت.

در این گزارش آمده است: «در فروردین‌ ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به ۱.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل از آن و ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۷۵.۶ و ۱۴.۲ درصد کاهش داشت.»

به نظر می‌رسد روند کاهش میزان معاملات در پی سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی و قطعی‌ شدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه پیدا کرد. این موضوع می‌تواند دلیل اصلی تفاوت پنج میلیون‌ تومانی میانگین قیمت پیشنهادی با میانگین قیمت معاملات انجام‌شده در تهران باشد.

بنا بر آخرین آمار رسمی بانک مرکزی، منطقه ۱ با میانگین قیمت هر مترمربع ۱۵۰ میلیون تومان گران‌ترین منطقه تهران است و منطقه ۳ با قیمت متری ۱۴۴ میلیون تومان، رتبه بعدی را در اختیار دارد.

این در شرایطی است که از نظر میزان معاملات انجام‌شده در فروردین‌ماه، بالاترین رتبه متعلق به منطقه ۵ با ۱۸۹ مورد معامله قطعی و میانگین قیمت هر مترمربع ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و منطقه ۱۰ با ۱۶۱ مورد معامله قطعی و‌ میانگین قیمت متری ۶۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان، در رتبه بعد قرار دارد.

همچنین به روال دو‌ سال گذشته، میزان تقاضا برای واحدهای متراژ متوسط و قدمت ساخت پنج تا ۱۲ سال به‌مراتب بیشتر از آپارتمان‌هایی با متراژ بالای ۱۰۰ متر و نوساز است که می‌تواند نشانه‌ ناتوانی مالی خریداران واقعی برای ارتقای محل سکونتشان تلقی شود.

در شرایطی که بانک مرکزی از اواخر سال ۱۴۰۲ آمارهای رسمی در حوزه مسکن را به‌طور منظم منتشر می‌کرد، مشخص نیست چرا این روند در دو ماه گذشته متوقف و تنها به اظهارنظر بدون ذکر جزئیات رئیس بانک مرکزی در اردیبهشت‌ماه محدود شد. چنانچه محمدرضا فرزین ۵ خرداد اعلام کرد تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن در پایتخت طی اردیبهشت‌ماه به ۱۲.۵ درصد رسید؛ ادعایی که بدون انتشار جزئیات میزان معاملات و قیمت معامله در مناطق مختلف پایتخت ایران، نمی‌توان آن را تایید کرد.

بیشتر از اقتصاد