هیاهوی جنگ غزه و بی‌توجهی به وضعیت دشوار کرانه باختری

ادامه خشونت در کرانه باختری ممکن است به شورش فلسطینیان منجر شود و بهانه‌ای به دست اسرائيل بدهد تا آنان را هم به سرنوشت ساکنان نوار غزه دچار کنند

شهرک بیتار عیلیت در نزدیکی شهر بیت‌لحم در کرانه باختری. عكس از:  AFP

در حالی که کشتار و ویرانی در نوار غزه ادامه دارد و آنچه را هم باقی مانده است به نابودی می‌کشاند، کرانه باختری دچار فاجعه‌ای دیگر است و در محاصره‌ای قرار دارد که شدت آن هر روز بیشتر می‌شود. دولت اسرائیل و شهرک‌نشینان سال‌ها است بر فلسطینیان کرانه باختری فشار می‌آورند و با تنگ کردن عرصه زندگی بر آنان احتمال تشکیل کشور مستقل فلسطینی را کمتر می‌کنند.

در پی حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائيل و تهاجم تلافی‌جویانه اسرائيل به نوار غزه، توجه جامعه جهانی به نوار غزه، که برای مدتی در آرامش نسبی به سر می‌برد، معطوف شد. در همین حال، کمیسیون تحقیق سازمان ملل درمورد اراضی اشغالی فلسطین اعلام کرد که اسرائيل با اعمال فشار بر فلسطینیان کرانه باختری حقوق بشر را نقض می‌کند. از سوی دیگر، دیوان بین‌المللی دادگستری اسرائيل را به نسل‌کشی متهم کرد و ممکن است رهبران اسرائيل به‌دلیل ارتکاب جرایم جنگی در غزه به دادگاه کیفری بین‌المللی احضار شوند. با این حال، جهان به وضعیت دشوار کرانه باختری و عواقب ناگوار اقدام‌های نیروهای اسرائيلی و شهرک‌نشینان، که تاکنون به کشته شدن صدها فلسطینی و نقض حقوق بشر منجر شده است، توجهی نمی‌کند.

فلسطینیان در کرانه باختری با چالش‌های بسیار ازجمله محدودیت آزادی تردد، بازداشت و زندان، اخراج اجباری ساکنان منطقه «ج» و فشارهای اقتصادی مواجه‌اند.

چند ساعت پس از شروع جنگ در غزه، اسرائیل ورودی شهرها، شهرک‌ها و روستاهای فلسطینی در کرانه باختری را با موانع فلزی و ایست‌های بازرسی نظامی بست و از هرگونه تردد در مسیر مرز اردن جلوگیری و ورود کارگران فلسطینی به قلمرو اسرائيل و تردد فلسطینی‌ها در جاده‌های برون‌شهری را ممنوع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و در حالی که تعداد زندانیان فلسطینی رو به افزایش بود، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، سیاست‌های جدیدی را درمورد زندانیان و بازداشت‌‌شدگان کرانه باختری و نوار غزه اعلام کرد. ملاقات با خانواده‌ها به حالت تعلیق درآمد و مقام‌های زندان‌های اسرائيل وسایل شخصی زندانیان ازجمله کتاب، کاغذ، خودکار، رادیو، روزنامه، لباس شخصی و لوازم بهداشتی را مصادره کردند. بیشتر کلینیک‌ها در زندان‌ها تعطیل شدند و برای مجوز انتقال زندانیان بیمار به بیمارستان‌ محدودیت‌ اعمال شد. درنتیجه، زندانیان فلسطینی در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند و به هیچ چیز دسترسی ندارند.

حملات شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها افزایش یافت و خشونت علیه آنان به اوج رسید. با این حال، اندکی پس از حمله هفتم اکتبر، بن گویر سیاست توزیع سلاح برای شهرک‌نشینان در کرانه باختری را اعلام کرد و افزود که به‌تازگی ده هزار تفنگ تهاجمی اضافی میان شهرک‌نشینان توزیع کرده است. در ماه مه گذشته نیز، بن گویر از مجوز جدید توزیع سلاح به صد هزار اسرائیلی خبر داد. شهرک‌نشینان افراطی با بهره‌برداری از سیاست‌های بن گویر حملاتشان به فلسطینی‌ها را افزایش دادند، به همین دلیل زندگی فلسطینیانی که در نزدیکی شهرک‌ها ساکن‌اند به‌شدت دشوار شده است. آن‌ها با تهدیدهای بسیاری از‌جمله اخراج اجباری و ممنوعیت تردد مواجه‌اند. تعداد فلسطینیان کشته‌شده در کرانه باختری تا اواسط ژوئن به بیش از ۵۴۰ نفر رسیده است.

فلسطینیان ساکن کرانه باختری، که در اسرائیل کار می‌کردند، پس از وقوع حمله هفتم اکتبر از کار برکنار شدند و اعطای مجوز کار به آنان متوقف شد. درنتیجه، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار خانواده فلسطینی درآمدشان را از دست دادند. افزون بر این، با تشدید تنش در فلسطین گردشگری متوقف شد و شمار دیگری از فلسطینیان منبع درآمدشان را از دست دادند. تشدید روزافزون بحران اقتصادی، تشکیلات خودگردان فلسطین را آن‌چنان ناتوان ساخت که اکنون قادر نیست حقوق ۱۵۰ هزار فلسطینی را که در چارچوب این سازمان کار می‌کنند پرداخت  کند؛ به‌ویژه اینکه اسرائيل ارسال درآمدهای مالیاتی فلسطین را متوقف کرده است.

در حالی که اسرائیل پایان قریب‌الوقوع عملیات نظامی در رفح را اعلام می‌کند، خشونت و فشار علیه ساکنان کرانه باختری ادامه دارد. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به پایان عملیات نظامی در غزه، حملات ارتش اسرائيل و شهرک‌نشینان به ساکنان کرانه باختری افزایش یابد و جنگ به کرانه باختری کشیده شود. افزون بر این، ادامه خشونت در کرانه باختری ممکن است به شورش فلسطینیان منجر شود و بهانه‌ای به دست اسرائيل بدهد تا آنان را هم به سرنوشت ساکنان نوار غزه دچار کند. این در حالی است که مردم غزه و کرانه باختری، ازجمله بیت‌المقدس شرقی، از یک نژاد و تبارند و سرنوشت آنان به هم گره خورده است. بنابراین، برای دست‌یابی به یک راه‌حل معقول و پایدار برای مسئله فلسطین، باید به وضعیت نوار غزه و کرانه باختری هم‌زمان توجه شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه