گردهمایی طراحان نامدار در مجموعه خداحافظی دریس ون نوتن در پاریس

دریس ون نوتن کارش را در دنیای مد در کنار دوستان و همکارانی تمام کرد که از چهار دهه قبل این راه را با هم شروع کرده بودند

مجموعه خداحافظی دریس ون نوتن در پاریس-AFP

دریس ون نوتن (Van Noten) و پنج فارغ‌التحصیل دیگر آکادمی سلطنتی هنرهای زیبا در آنتورپ بلژیک، از جمله آن دمولمستر و والتر ون بیرندونک، سال ۱۹۸۶ با یک خودرو کرایه‌ای به نمایشگاه تجاری لندن رفتند؛ سفری که نقطه آغاز کار حرفه‌ای آن‌ها شد.

۳۸ سال بعد در هفته مد مردان پاییز/زمستان ۲۰۲۴ پاریس، ون نوتن آخرین فصل مد خود را با نمایش آواز قو روی صحنه برد. این نمایش تنها سه ماه پس‌ از آن برگزار شد که ون نوتن با اعلام خبری که همه را شگفت‌زده کرد، گفت که بازنشسته می‌شود. او در نامه‌ای سرگشاده نوشت: «رویای من داشتن صدایی در مد بود. آن رویا به حقیقت پیوست. اکنون می‌خواهم روی همه‌چیزهایی که هرگز برایشان وقت نداشتم، تمرکز کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دریس ون نوتن کارش را در دنیای مد در کنار دوستان و همکارانی تمام کرد که از چهار دهه قبل این راه را با هم شروع کرده بودند.

به گزارش دبلیو‌دبلیودی (WWD)، در مهمانی پیش‌ از نمایش، نامدارترین طراحان هم‌دوره ون نوتن حاضر بودند. او با چهره‌های صنعت مد مانند تام براون، پی‌یرپائولو پیچیولی، حیدر آکرمن، جویس ما و جولی گیلهارت گپ می‌زد و اعضای گذشته و حال تیمش نیز دوباره به این مناسبت گرد هم آمده بودند. 

براون گفت: «خوب است که ما اینجاییم. این زمانی است که باید واقعا جشن بگیریم و از هم حمایت کنیم.»

همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، حضور بلژیکی‌ها چشمگیر بود: آن دمولمستر و والتر ون بیرندونک، همکاران طراح او در «آنتورپ سیکس» (Antwerp Six) و کریس ون آسه و گلن مارتنز، دو فارغ‌التحصیل دیگر آکادمی سلطنتی آنتورپ، در این مراسم حضور داشتند.

دمولمستر گفت که به دوست و همکار عزیز بیش از ۴۰ سال خود «بسیار افتخار می‌کند»؛ برای آنچه او به دست آورد و اینکه تصمیم گرفت با انتخاب خود از کار دست بکشد.

این طراح که خود در سال ۲۰۱۳ از صنعت مد بازنشسته شد و به تولید مبلمان، رومیزی و عطر مشغول است، افزود: «شما در قطاری در حال حرکتید و فقط یک‌ بار زندگی می‌کنید، بنابراین اگر می‌خواهید آزاد باشید و کار دیگری در زندگی‌تان انجام دهید، باید از قطار بیرون بپرید. من فکر می‌کنم که این بسیار جسورانه است.»

ون نوتن که سومین نسل از خانواده‌اش بود که در تجارت پوشاک کار می‌کردند، همراه با دمولمستر، ون بیرندونک، دیرک ون سائن، دیرک بیکمبرگ و مارینا یی، در سال ۱۹۹۱ برای نمایش آثارشان با ماشین به پاریس رفتند و چنان طوفانی به پا کردند که نام آن شهر کوچک بلژیک (آنتورپ) را در صنعت مد جاودانه کرد.

دمولمستر در مورد رهبر غیررسمی آن «شش نفر از شهر آنتورپ» گفت: «دریس آن کسی بود که حرفه‌ای بود و از قبل در مد کار می‌کرد. او همه چیز را در مورد نحوه کار و تجارت می‌دانست.»

دیگر طراحان حاضر نیز در تجلیل از ون نوتن صحبت کردند. الکساندر ماتیوسی ون نوتن را یک الگو توصیف کرد: «از زمانی که عاشق مد شدم، دریس در نوع خود بی‌نظیر بود، کسی که همیشه دنبال می‌کردم و همیشه به او احترام می‌گذاشتم. او برای من، برای رنگ‌ها، برای پارچه‌ها، برای رویکرد، برای جذابیت، برای همه‌چیز استاد است. او برای من داستان بی‌نقص موفقیت در مد است: بسیار فروتن ماند، سخت کار کرد، مردم را راضی کرد و فکر می‌کنم او برای همیشه طرفدارانش را داشته باشد.»

ون آسه از اینکه مد در حال از دست دادن یکی از منحصربه‌فردترین طراحانش است، ابراز تاسف کرد و گفت: «نمایش دریس یک نمایش بسیار خاص است. هیچ نمایش دیگری مانند آن وجود ندارد و من فکر می‌کنم در حال حاضر این مشکلی است که مد دارد؛ مد به شخصیت‌های قدرتمند نیاز دارد، بنابراین من فقط می‌توانم افسوس بخورم که او دیگر آنجا نخواهد بود؛ اما به این فکر می‌کنم که او اتفاق‌های دیگری را رقم خواهد زد، بنابراین شاید امیدی وجود داشته باشد.» 

خانه مد ‌ون نوتن تحت حمایت گروه مد و عطر اسپانیایی Puig که در سال ۲۰۱۸ این نشان تجاری را خرید، به فعالیت ادامه خواهد داد.

بیشتر از مُد و زیبایی