هشدار آمریکا و اروپا به حزب‌الله لبنان: «اسرائیل را مهار نمی‌کنیم»

رهبران اسرائیل متعهد شده‌اند در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار، صحنه‌های ویرانگری مانند غزه را در لبنان به نمایش بگذارند

در پی حملات فرامرزی بین اسرائیل و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران که خطر وقوع یک جنگ گسترده در خاورمیانه را به همراه دارد، میانجی‌های آمریکایی، اروپایی و عرب در تلاش‌اند از این تنش‌ها بکاهند.

نگرانی‌های جهانی از وقوع یک جنگ تمام‌عیار دیگر در منطقه وقتی گسترش یافت که تهران و تل‌آویو روز شنبه یکدیگر را به نابودی تهدید کردند. این تهدیدها هم‌زمان با آن است که امیدها برای آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در جنگ غزه از میان رفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات‌های فعلی و سابق می‌گویند با در نظر گرفتن مذاکرات متوقف‌شده، مقام‌های آمریکایی و اروپایی به حزب‌الله که بسیار قوی‌تر از حماس است، درباره مقابله با قدرت نظامی اسرائیل هشدار داده‌ و گفته‌اند که در صورت تصمیم به اجرای طرح‌های جنگی برای حمله به لبنان، نباید به ایالات متحده یا هیچ‌کس دیگر برای مهار رهبران اسرائیل امید داشته باشند.

آن‌ها همچنین تاکید کرده‌اند که حزب‌الله نباید به توانایی جنگجویانش برای چنین جنگی امید زیادی ببندد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول هفته گذشته حملات بین اسرائیل و حزب‌الله در هر دو طرف مرز اندکی کاهش یافت. اگرچه حملات روزانه در مناطق مرزی هنوز ادامه دارد، تغییر جزئی در میزان موشک‌پراکنی‌های دوطرف به منظور پرهیز از جنگ کمی امیدوارکننده به نظر می‌رسید.

یک روز پس از تهاجم هفتم اکتبر حماس به اسرائیل که باعث جنگ غزه شد، حزب‌الله موشک‌هایی را به سمت شمال اسرائیل شلیک و تهدید کرد تا زمانی که آتش‌بس برقرار شود، به حملاتش ادامه خواهد داد. تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله سبب شد ده‌ها هزار غیرنظامی در نقاط مرزی هر دو کشور مجبور شوند خانه‌هایشان را ترک کنند.

پس از کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در حمله اسرائیل، حملات در این ماه تشدید شد و حزب‌الله با برخی از بزرگ‌ترین رگبارهای موشکی به اسرائیل پاسخ داد.

مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، برای توصیف جنگی که ممکن است درگیری حزب‌الله و اسرائیل به آن منجر شود، از عبارت «آخرالزمانی» استفاده کرده است. این نگرانی از آن رو است که هم اسرائیل و هم حزب‌الله، به‌عنوان نیروی مسلط در لبنان ازهم‌گسیخته، قدرت آن را دارند که به طرف مقابل تلفات سنگینی وارد کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به‌تازگی در پنتاگون با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دیدار و تاکید کرد که چنین جنگی برای لبنان «یک فاجعه» خواهد بود. گالانت نیز در پاسخ گفت: «ما برای دستیابی به توافق تلاش می‌کنیم، اما باید برای هر سناریویی آماده باشیم.»

تحلیلگران انتظار دارند که در صورت وقوع این جنگ،‌ دیگر شبه‌نظامیان متحد جمهوری اسلامی ایران در منطقه به کمک حزب‌الله لبنان بیایند. در همین حال برخی کارشناسان درباره هجوم موج جدیدی از پناهجویان به اروپا در صورت وقوع این درگیری، هشدار می‌دهند.

هم‌زمان با تشدید تنش‌ها، روز شنبه نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متخد با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که اگر اسرائیل به لبنان حمله‌ای تمام‌عیار انجام دهد، یک «جنگ ویران‌کننده» رخ خواهد داد. در مقابل، ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، اعلام کرد که کشورش با «توان کامل» علیه حزب‌الله حرکت خواهد کرد، مگر اینکه حملات را متوقف کنند.

رهبران اسرائیل متعهد شده‌اند در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار، صحنه‌های ویرانگری مانند غزه را در لبنان به نمایش بگذارند. با این حال ژنرال سی کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفته است که اگرچه ایالات متحده به اسرائیل کمک کرد رگبار موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را در ماه آوریل سرنگون کند، احتمالا به دفاع اسرائیل در برابر حملات گسترده‌تر حزب‌الله کمک نخواهد کرد. او گفت که دفع موشک‌های کوتاه‌بردی که حزب‌الله به طور معمول از مرز شلیک می‌کند، سخت‌تر است.

بر اساس براوردهای اعلام‌شده، حزب‌الله لبنان زرادخانه‌ای با حدود ۱۵۰ هزار راکت و موشک در اختیار دارد که قادر است به هر نقطه از اسرائیل حمله کند.

آموس هوخشتاین، دستیار ارشد جو بایدن، در مورد تنش‌های اسرائیل و حزب‌الله گفت که تاکنون در وادار کردن دو طرف به توقف حملات موفق نبوده است. در سوی دیگر، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه در کنار قطری‌ها و مصری‌ها در تلاش برای میانجیگری‌اند.

مقام‌های کاخ سفید حزب‌الله را در تشدید تنش‌ها مقصر دانسته و گفته‌اند که از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کنند. با وجود این، دولت بایدن به اسرائیلی‌ها گوشزد کرده است که گشودن جبهه دوم به نفع آن‌ها نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش‌تر به نقل از منابع آگاه مرتبط با گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، نوشت که هزاران جنگجو از گروه‌های وابسته به تهران در خاورمیانه آماده‌اند برای نبرد با اسرائیل به لبنان بروند و به گروه شبه‌نظامی حزب‌الله بپیوندند. در جنگ ۱۳ ساله سوریه هم جنگجویان وابسته به جمهوری اسلامی ایران از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان کنار هم جنگیدند و به تغییر موازنه قدرت به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، کمک کردند. اکنون مقام‌های گروه‌های تحت حمایت تهران می‌گویند که بار دیگر آمادگی دارند علیه اسرائیل با هم وارد عمل شوند.

بیشتر از جهان