هجوم پشه ناقل بیماری تب دنگی به هشت استان ایران

با وجود گزارش‌ها از افزایش شمار مبتلایان، از تعداد افراد جان‌باخته در اثر این بیماری آمار دقیقی وجود ندارد

پشه مهاجم آئدس که عامل ابتلا به بیماری تب دنگی است‌ــ رسانه‌های اجتماعی

داده‌های آماری وزارت بهداشت از شناسایی بیماری تب دنگی در دست‌کم هشت استان ایران حکایت دارد. بر اساس این آمارها، تاکنون بیش از ۱۲۲ نفر در نقاط مختلف ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند و درباره شمار جان‌باختگان آن نیز اطلاعات شفافی وجود ندارد.

به گفته عبدالرضا میراولیایی، مدیر برنامه بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، طی هفت سال منتهی به فروردین ۱۴۰۳ در مجموع ۷۵ مورد ابتلا به بیماری تب دنگی در کل ایران شناسایی شد، حال‌آنکه از اردیبهشت ۱۴۰۳ تاکنون شمار بیماران مبتلا به تب دنگی از ۱۲۲ نفر عبور کرده است.

مقام‌های وزارت بهداشت، ضمن تایید ثبت موارد ابتلا به تب دنگی در استان‌های فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، گیلان و مازندران مدعی‌اند که این بیماری از کشورهای آلوده و به‌خصوص امارات متحده عربی، عمان و پاکستان وارد ایران شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی ایرنا روز یکشنبه دهم تیر به نقل از حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت، ادعا کرد که انتقال داخلی بیماری تب دنگی به یک شهرستان با شش مورد مبتلا محدود شده است.

به‌رغم این‌ ادعا، گزارش‌های مربوط به پراکندگی پشه آئدس به عنوان عامل ابتلا به بیماری تب دنگی آشکار می‌کند که آلودگی اکنون مناطق گسترده‌ای از شمال، جنوب، غرب و جنوب غربی ایران را تهدید می‌کند.

مدیر برنامه بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم نیز در همین زمینه به خبرگزاری ایلنا گفت تقریبا تمام مناطق استان گیلان به پشه آئدس آلوده است. در استان سیستان و بلوچستان به‌خصوص در مناطقی مانند چابهار و کنارک هم این پشه وجود دارد. تمامی مناطق استان هرمزگان و استان بوشهر به‌خصوص شهرستان‌های کنگان و عسلویه نیز به پشه آئدس آلوده‌اند.

با وجود پراکندگی گسترده عامل بیماری تب دنگی در نقاط مختلف ایران و گزارش‌ها از افزایش شمار مبتلایان، هنوز از تعداد افراد جان‌باخته در اثر این بیماری آمار دقیقی وجود ندارد.

مدیربرنامه بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، ادعای «هوشیاری» وزارت بهداشت در تشخیص به‌موقع بیماری تب دنگی را مطرح کرد و گفت که تاکنون یک نفر در اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده است.

 پیش‌تر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، فوت دست‌کم سه نفر را تایید کرده بود. با این حال، میراولیایی افزایش شمار جان‌باختگان را انکار کرد و گفت: «شایعات در خصوص فوت تعداد زیادی از بیماران تب دنگی صحت ندارد و کاملا تکذیب می‌شود.»

تب دنگی، یا «تب استخوان‌شکن» که عمدتا از طریق نیشه پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود، نوعی بیماری با تب شدید است که علائمی از جمله سردرد، بدن درد، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و ضایعات پوستی دارد. این علائم به‌طور معمول بین دو تا هفت روز پس از ابتلا به ویروس دنگی ظاهر می‌شوند.

در صورت پیشرفت بیماری، علائم شدیدتری نظیر خونریزی از لثه یا بینی، گسترش راش‌های پوستی، تنگی نفس در اثر پلورال افیوژن، درد شدید شکم و استفراغ پایدار هم ممکن است بروز کند. این علائم نشان دهنده وضعیت جدی‌تر بیماری و نیاز به مراقبت پزشکی فوری است.

تب دنگی در گروه‌های خاص مانند کودکان، زنان باردار، و افراد با بیماری‌های مزمن ممکن است شدیدتر ظاهر شود و مواردی از مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به این بیماری نیز گزارش شده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، افرادی که برای دومین بار به تب دنگی مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض خطرند. در حال حاضر، حدود نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به بیماری تب دنگی‌ قرار دارند و آمارهای تخمینی نشان می‌دهد که سالانه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری عفونی مبتلا می‌شوند.

بیشتر از بهداشت و درمان