اسرائیل از بازداشت سه نفر به اتهام همکاری با حکومت ایران خبر داد

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرد که سه شهروند اسرائیلی طی دو هفته گذشته به ظن انجام اقداماتی علیه امنیت ملی تحت هدایت ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند

تصویری از پرچم اسرائيل ـ‌ AFP

خبرگزاری تایمز اسرائيل روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که سازمان اطلاعات و امنیت داخلی (شین‌بت) از بازداشت سه شهروند اسرائیلی طی دو هفته گذشته به اتهام انجام اقداماتی علیه امنیت ملی تحت هدایت ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران خبر داده است.

بنا بر این گزارش، یکی از مظنونان به نام الیملک استرن، از طریق پیام‌رسان تلگرام با پروفایلی به نام «آنا النا»ANNA ELENA در تماس بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شخصی که این شهروند ۲۱ ساله اسرائیلی ساکن بیت شمش با او در تماس بوده، از استرن خواسته که وظایف مختلفی از جمله آویزان کردن تابلوها در تل‌آویو، مخفی کردن پول در مکان‌های مختلف در اورشلیم و تل‌آویو و تحویل بسته‌هایی به درب خانه‌های غیرنظامیان اسرائیلی را انجام دهد که حاوی سر بریده یک حیوان، سر بریده عروسک در کنار چاقو و پیام تهدیدآمیز، همچنین آتش‌زدن جنگل و مواردی دیگر بوده است.

ماموران امنیتی گفتند که استرن موافقت کرده فعالیت‌هایی که از او خواسته شده را طبق درخواست انجام دهد، به استثنای ارتکاب قتل و آتش‌سوزی در جنگل.

بنا بر اعلام شین‌بت، این شهروند اسرائیل با ارز رمزنگاری شده دستمزد گرفته و دو اسرائیلی دیگر را هم برای کمک در زمینه انجام مواردی مشابه استخدام کرده است.

شین‌بت در بیانیه‌ای که منتشر کرده افزود: «تماس با شهروندان اسرائیلی از طریق شبکه‌های اجتماعی با هویت دروغین روش شناخته‌شده سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران است».

سال گذشته دو اسرائیلی از اتهام جاسوسی برای ایران تبرئه شدند، در حالی که شخص دیگری به اتهام مرتبط محکوم شد.

اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین تهدید علیه خود می‌داند و دو کشور، علاوه بر روابط غیردوستانه‌ای که در چهار دهه اخیر داشته‌اند، در چند سال گذشته درگیر جنگ غیرمستقیمی شده‌اند که از آن با عنوان «جنگ در سایه» یاد می‌شود. نهادهای امنیتی اسرائیل پیش از این نیز در چندین مورد از تلاش ماموران جمهوری اسلامی و به کار گرفتن افرادی برای جاسوسی از اسرائیل گزارش داده بودند.