سیاست خارجی کامالا هریس؛ سرسخت در مقابل اسرائیل، قاطع در برابر ایران؟

انتظار می‌رود کامالا هریس در مورد مسائل مهمی چون جنگ اوکراین، رابطه با چین و بحران هسته‌ای ایران تا حد زیادی به سیاست خارجی جو بایدن پایبند باشد

کامالا هریس، معاون جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکاــ REUTERS

پس از اعلام کناره‌گیری جو بایدن از شرکت در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، نام کامالا هریس به عنوان محتمل‌ترین جایگزین حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ مطرح می‌شود.

خبرگزاری رویترز در تحلیلی به این موضوع پرداخت که سیاست خارجی کامالا هریس چگونه خواهد بود؟ آیا در صورت معرفی او از سوی حزب دموکرات و سپس موفقیت در انتخابات ماه نوامبر، ایالات متحده در قبال مسائل مهم جهان مسیری متفاوت را پیش خواهد گرفت یا کامالا هریس ادامه‌دهنده بی‌چون‌وچرای مسیری خواهد بود که بایدن تاکنون پیموده است؟

این تحلیل پیش‌بینی می‌کند که کامالا هریس در صورت موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تا حد زیادی به سیاست خارجی جو بایدن در مورد مسائل کلیدی مانند اوکراین، چین و ایران پایبند باشد اما با اسرائیل در مورد جنگ غزه رویکرد سختگیرانه‌‌تری اتخاذ کند.

به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه سیاست خارجی، می‌توان این‌طور گفت که ریاست‌جمهوری هریس در طیفی از اولویت‌های جهانی، در واقع به دولت دوم بایدن شبیه خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرون دیوید میلر، مذاکره‌کننده پیشین حوزه خاورمیانه در آمریکا، در این زمینه می‌گوید: «هریس ممکن است بازیگری پرانرژی‌تر از بایدن باشد، اما نباید انتظار داشت که در صورت روی کار آمدن او، تغییرات بزرگ و فوری در ماهیت سیاست خارجی دولت فعلی رخ دهد.»

او اشاره می‌کند که به عنوان مثال، کامالا هریس از حمایت قاطع بایدن از ناتو دنباله‌روی می‌کند و به حمایت از اوکراین در مبارزه با روسیه ادامه خواهد داد؛ مواضعی که با اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر تغییر اساسی در روابط ایالات متحده با ناتو و تردیدهایی که نامزد جمهوری‌خواهان در مورد عرضه تسلیحات به کی‌یف مطرح کرده، در تضاد شدید است.

به گفته برخی دیگر از کارشناسان، می‌توان انتظار داشت که کامالا هریس در سیاست خارجی آمریکا تغییراتی ایجاد کند. به‌عنوان نمونه، او ممکن است در برابر دشمن سرسخت اسرائیل در منطقه، یعنی جمهوری اسلامی ایران که پیشرفت‌های هسته‌ای اخیرش نگران‌کننده بوده است، قاطعانه‌تر برخورد کند.

جاناتان پانیکوف، کارشناس اطلاعات ملی آمریکا در امور خاورمیانه، می‌گوید که تهدید فزاینده برنامه هسته‌ای تهران می‌تواند یک چالش بزرگ اولیه برای دولت هریس باشد، به ویژه اگر تهران تصمیم بگیرد رهبر جدید ایالات متحده را با تغییر سیاست‌های اتمی‌اش آزمایش کند.

پس از یکسری تلاش‌های ناموفق برای احیای توافق هسته‌ای، دولت بایدن دیگر برای بازگشت به مذاکرات با تهران به منظور از سرگیری برجام که ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش از آن خارج شد، علاقه چندانی نشان نداده است. کامالا هریس نیز به عنوان رئیس‌جمهوری بعید است بخواهد در این زمینه گام بردارد؛ مگر آنکه جمهوری اسلامی نشانه‌های جدی برای دادن امتیاز و عقب رفتن از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود نشان دهد.

در عین حال، بعضی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اگر هریس پرچمدار حزبش شود و بتواند بر ترامپ غلبه کند، درگیری اسرائیل و فلسطین قطعا در دستور کار او قرار خواهد گرفت، به‌ویژه اگر جنگ غزه همچنان ادامه داشته باشد. او در مقام معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در حمایت قاطعانه از حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرده است اما در انتقاد از رویکرد نظامی اسرائیل، برخی مواقع الفاظی شدیدتر از جو بایدن به کار برده است.

هریس در ماه مارس، به‌صراحت از اسرائیل انتقاد کرد و گفت که این رژیم برای کاهش یک «فاجعه انسانی» در حمله زمینی به غزه به اندازه کافی تلاش نکرده است. اواخر همان ماه، او در پاسخ به سوالی، احتمال در نظر گرفتن «عواقب» برای اسرائیل را در صورت تهاجم گسترده به رفح، رد نکرد.

تحلیلگران می‌گویند چنین بیانی این احتمال را افزایش می‌دهد که هریس در جایگاه رئیس‌جمهوری، دست‌کم در سخنرانی‌هایش، نسبت به بایدن موضع تندتری در قبال اسرائیل اتخاذ کند.

هریس نسبت به بایدن روابط نزدیک‌تری با ترقی‌خواهان دموکرات دارد. برخی از این افراد به دلیل نگرانی از تلفات بالای غیرنظامیان فلسطینی در درگیری‌های غزه، بایدن را تحت فشار گذاشتند که برای ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل محدودیت قائل شود.

در مورد رابطه با چین، نیز تحلیلگران می‌گویند که هریس احتمالا موضع بایدن را حفظ می‌کند و در عین حال به دنبال زمینه‌های همکاری بیشتر خواهد بود. بایدن پیش از این کامالا هریس را برای تقویت اتحاد با ژاپن و کره جنوبی اعزام کرده بود و او با هدف تقویت روابط با کشورهای پویا از نظر اقتصادی تاکنون چندین سفر انجام داده است، از جمله سفری به جاکارتا در ماه سپتامبر برای حضور در اجلاس آسه‌آن. کامالا هریس در نشستی که به جای رئيس‌جمهوری آمریکا عازم آن شد، چین را متهم کرد که تلاش می‌کند همسایگان کوچک‌ترش را با ادعاهای ارضی تحت فشار قرار دهد.

در مورد اوکراین، نیز پیش‌بینی می‌شود که او در حمایت گسترده از کی‌یف در برابر حمله مسکو، پیرو بایدن باشد. کامالا هریس که در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال حاضر شده بود، در سخنرانی‌اش، از روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین انتقاد کرد و تاکید کرد که ایالات متحده حمایت از اوکراین را ادامه می‌دهد.

به گفته تحلیلگران، کامالا هریس در رقابت با دونالد ترامپ، یک آسیب‌پذیری جدی خواهد داشت و آن وضعیت آشفته در مرز ایالات متحده و مکزیک است که به یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف دولت بایدن تبدیل شده است.

هریس در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری بایدن وظیفه رسیدگی به علل ریشه‌ای مهاجرت غیرقانونی به آمریکا را بر عهده داشت. او که پیش‌تر وکیل و دادستان کل سابق کالیفرنیا بود، به‌ویژه در نیمه اول ریاست‌جمهوری بایدن تلاش کرد به موضوع مهاجرت غیرقانونی رسیدگی کند اما در این موضوع ناکام بود و اقدام‌های دولت بایدن در این زمینه طی مبارزات انتخاباتی برای دموکرات‌ها نقطه‌ضعف محسوب می‌شود.

بیشتر از جهان