«امارت اسلامی طالبان» در صف حمایت از حماس

معاون سیاسی نخست‌‌وزیر طالبان گفته است که اگر افغانستان با اسرائیل مرز مشترک می‌داشت برای دفاع از فلسطین با اسرائیل وارد جنگ می‌شد 

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، در کنار اسماعیل هنیه در تهران‌ــ ARG_1880/X

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌‌وزیر طالبان و یکی از چهره‌های بانفوذ این گروه، روز جمعه ۱۲ مرداد (۲ اوت) در مراسم خاکسپاری اسماعیل هنیه در دوحه شرکت کرد.  

اسماعیل هنیه، مسئول دفتر سیاسی حماس، و محافظش در تهران ترور شدند. پس از آن جسد هنیه برای خاکسپاری به قطر منتقل شد. معاون سیاسی نخست‌‌وزیر طالبان هم که در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری ایران، شرکت کرده بود، به دوحه رفت. 

قطر یکی از نزدیک‎‌ترین کشورها به رژیم طالبان است. این کشور در دوران نظام جمهوری به طالبان اجازه بازگشایی دفتر سیاسی را داده بود. 

در اطلاعیه ارگ طالبان آمده است که مولوی عبدالکبیر با اعضای ارشد حماس ازجمله خالد مشعل، معاون اسماعیل هنیه، موسی ابومرزوق، عضو حماس، و اسماعیل عبدالسلام هنیه، فرزند اسماعیل هنیه، در دوحه دیدار کرده است.  

در این اطلاعیه ذکر شده است: «معاون سیاسی نخست‌‌وزیر یک روز قبل از شهادت اسماعیل هنیه، با موصوف در شهر تهران دیدار کرد و حمایت خویش را از مبارزه برحق مجاهدین فلسطین ابراز کرد و گفت که امارت اسلامی در کنار برادران مجاهد خویش ایستاده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رژیم طالبان کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران را محکوم کرد. این رژیم هنیه را «یک رهبر مسلمان، هوشیار و مدبر فلسطینی» توصیف کرد و مرگ او را برای امت اسلامی و «کاروان جهادی» ضایعه بزرگ خواند. این رژیم از جهان اسلام و عرب خواست که برای جلوگیری از حمله‌های اسرائیل در فلسطین تلاش کنند.  

اسماعیل هنیه از چهره‌هایی بود که پیش از این با ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی، امیرخان متقی، وزیر خارجه، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گو، و دیگر مقام‌های طالبان دیدار کرده بود.  

چندین کشور دنیا، ازجمله ایالات متحده آمریکا، حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند و براساس توافقنامه‌ای که در فوریه ۲۰۲۰ طالبان با آمریکا در دوحه امضا کردند، این گروه متعهد شدند که ارتباطشان با گروه‌های تروریستی را قطع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدانش استفاده شود. 

گسترش روابط طالبان و جنبش حماس باعث شده است که رسانه خبر آنلاین، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، مدعی شود که مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌‌وزیر طالبان گفته است که اگر افغانستان با اسرائیل مرز مشترک می‌داشت برای دفاع از فلسطین با اسرائیل وارد جنگ می‌شد. این رسانه نوشت که این مقام طالبان این سخنان را هنگام دیدار با احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، مطرح کرده است و گفت: «افغانستان همراه با جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم غزه حمایت می‌کند.» 

‏پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز حمله‌های گسترده تل‌آویو به نوار غزه، موج حمایت برخی از مقام‌های طالبان، نیروهای نظامی و هوادارانشان از حماس افزایش یافته است.  

روز ۳۱ ژوئیه، ده‌ها تن از نظامیان سپاه ۲۱۷ عمری طالبان در قندوز چهره‌شان را با چفیه قرمز پوشاندند. این نوع پوشاندن چهره یادآور ابوعبیده، نام مستعار رزمنده‌ فلسطینی است که سخن‌گوی گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی سازمان اسلامگرای حماس، دانسته می‌شود و همواره با لباس نظامی و یک چفیه قرمز، که صورت او را می‌پوشاند، در مقابل دوربین‌ها و رسانه‌ها ظاهر می‌شود. این برای چندمین بار است که نیروهای وزارت دفاع طالبان در مراسم‌ رسمی از این چفیه استفاده می‌کنند.  

از سوی دیگر، امام جمعه‌های مساجد در افغانستان، که مورد تایید طالبان‌اند، در سخنرانی‌هایشان داعیه حمایت از فلسطین و حماس در مقابل اسرائیل را مطرح می‌کنند. این امامان شهروندان اهل افغانستان را به حمایت از حماس تشویق می‌کنند تا خشم مردم درمورد اسرائیل تشدید شود.  

فرید احمد، ۳۰ سال دارد و یکی از ساکنان استان هرات در غرب افغانستان است. او به ایندیپندنت فارسی گفت که در بیشتر سخنرانی‌های روزهای جمعه موضوع فلسطین یادآوری می‌شود و مردم نابودی اسرائیل را تمنا می‌کنند. 

او افزود: «من همیشه به نماز جمعه در مسجد نزدیک خانه خود در ولسوالی (شهرستان) انجیل می‌روم. خطیب مسجد ما بیشتر وقت‌ها نابودی کامل اسرائیل را استدعا می‌کند. افغانستان از فلسطین و اسرائیل خیلی دور است، اما مردم وقتی موضوع فلسطین مطرح می‌‎شود گریه می‌کنند، چون ملاها خیلی احساسی صحبت می‌کنند.» 

افزون بر این موارد، در افغانستان تحت حاکمیت طالبان آمار همایش‌ها و راهپیمایی‌ها برای حمایت از حماس افزایش یافته است. گفته می‌شود حامی بخشی از این همایش‌ها و راهپیمایی‌ها جمهوری اسلامی است. تهران چندین بار مقام‌های طالبان را به همایش‌‌های مرتبط به اسرائیل‌ستیزی دعوت کرده است. 

بیشتر از جهان