آکسیوس به نقل از منابع آگاه: پیش‌بینی می‌شود ایران تا دوشنبه به اسرائیل حمله ‌کند

در میان گمانه‌زنی‌ها درباره حمله احتمالی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل یک ژنرال ارشد آمریکایی وارد خاورمیانه شد

هم‌زمان با تشدید تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل در پی ترور اسماعیل هنیه، دو مقام آمریکایی اعلام کردند که ژنرال مایکل کوریلا، مسئول نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه، روز شنبه به منطقه رفته است.

این سفر در حالی انجام می‌شود که تدارکات برای حمله احتمالی ایران به اسرائیل به تلافی ترور رهبران ارشد حماس و حزب‌الله ادامه دارد و وزارت دفاع آمریکا هم روز جمعه اعلام کرده است که ارتش ایالات متحده جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی بیشتری در خاورمیانه مستقر خواهد کرد.

به گزارش آکسیوس، سفر ژنرال مایکل کوریلا به منطقه قبل از تشدید تنش اخیر بین اسرائیل، جمهوری اسلامی و حزب‌الله برنامه‌ریزی شده بود، اما انتظار می‌رود او از این سفر برای بسیج همان ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای که از اسرائیل در برابر حمله ایران دفاع کرد، استفاده کند.

به نوشته این پایگاه خبری، سه مقام آمریکایی و اسرائیلی گفتند که پیش‌بینی می‌کنند حمله‌ تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی به اسرائیل تا روز دوشنبه انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 رهبران جمهوری اسلامی و حزب‌الله قول داده‌اند که ترور فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله و اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، را تلافی کنند.

در پی تهدیدها علیه اسرائیل، پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده نیروهای بیشتری در خاورمیانه مستقر می‌کند تا برای حمله احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل آماده شود.

 مقام‌های آمریکایی معتقدند که هرگونه اقدام تلافی‌جویانه ایران به همان شیوه حمله به اسرائیل در روز سیزدهم آوریل باشد، اما پیش‌بینی می‌کنند دامنه آن گسترده‌تر باشد و احتمال می‌دهند حزب‌الله لبنان را نیز درگیر کند.

 به نظر می‌رسد که دولت بایدن نگران است که بسیج ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای کشورهایی که در حمله قبلی جمهوری اسلامی، از اسرائیل دفاع کردند اکنون دشوارتر باشد، زیرا ترور هنیه در چارچوب جنگ اسرائیل و حماس انجام شد و احساسات ضداسرائیلی شدیدی را در کشورهای منطقه برانگیخت.

به نوشته آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی، کوریلا قرار است از چندین کشور خلیج فارس و نیز اردن و اسرائیل بازدید کند.

اردن یک توقف کلیدی در سفر این ژنرال ایالات متحده خواهد بود. اردنی‌ها در حمله سیزدهم آوریل پهپادهای ایرانی را که در مسیر اسرائیل، وارد خاک آن‌ها شد، رهگیری کردند و با اجازه دادن به جت‌های آمریکایی و اسرائیلی برای استفاده از فضای هوایی‌ آن کشور به منظور رهگیری پهپادهای ایرانی، نقش مهمی ایفا کردند. این مقام آگاه گفت که ایالات متحده امیدوار است این اتفاق در صورت نیاز، دوباره تکرار شود.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گفتند که نمی‌دانند جمهوری اسلامی و حزب‌الله حمله‌ای هماهنگ انجام خواهند داد یا جداگانه عمل می‌کنند. آن‌ها افزودند که فکر می‌کنند هم تهران و هم حزب‌الله همچنان در حال کار روی نهایی کردن برنامه‌های نظامی و تایید آن‌ها در سطح سیاسی‌ باشند.

یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن قصد دارد با اعلام افزایش حضور نیروهای آمریکایی، در برابر برنامه‌ریزی‌های احتمالی جمهوری اسلامی و حزب‌الله برای انتقام‌جویی، بازدارندگی ایجاد کند.

جو بایدن روز شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه فکر می‌کند ایران از انتقام‌جویی منصرف شده است یا نه، گفت: «امیدوارم.»

پیش از این وال‌استریت ژورنال، به نقل از یک دیپلمات ایرانی خبر داده بود که تلاش‌های ایالات متحده و دیگر کشورها برای منصرف کردن جمهوری اسلامی از حمله نظامی تلافی‌جویانه به اسرائیل بی‌نتیجه بوده است. این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی، گزارش داد که با وجود نامشخص بودن زمان دقیق و کیفیت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، پیش‌بینی می‌شود که این حمله در دو روز آینده انجام شود.

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که ارتش این کشور در حالت آماده‌باش قرار دارد و مقام‌های آمریکایی نیز تلاش می‌کنند تا با تجهیز هرچه بیشتر امکانات نظامی شرکایشان در منطقه‌، حمله احتمالی جمهوری اسلامی و گروه شبه‌نظامی وابسته به آن در کشورهای دیگر را خنثی کنند؛ حمله‌ای که برخی تحلیلگران معتقدند گسترده‌تر و پیچیده‌تر از حمله قبلی جمهوری اسلامی در ماه آوریل با نام «وعده صادق» خواهد بود.

وال‌استریت ژورنال معتقد است که نبود اطلاعات دقیق از برنامه جمهوری اسلامی و متحدانش برای حمله به اسرائیل و توقف مذاکرات دیپلماتیک، «منطقه را در یکی از خطرناک‌ترین لحظات از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر تاکنون» قرار داده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علنا گفته که حمله به پایتخت این کشور با «پاسخی سخت به اسرائیل» جواب داده خواهد شد و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نیز روز پنجشنبه در مراسم تشییع جنازه فواد شکر تاکید کرده که این ترور سطح درگیری‌ها را به مرحله بالاتری منتقل کرده است. او گفت: «شما نمی‌دانید از چه خط قرمزهایی عبور کرده‌اید. ما وارد فاز جدیدی شده‌ایم که نسبت به قبل متفاوت است.»

روزنامه تندرو کیهان، چاپ تهران، نیز صبح شنبه در یادداشتی درباره واکنش جمهوری اسلامی به کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران نوشت: «برخلاف حمله فروردین ماه به اسرائیل، در عملیات پیش‌ رو احتمالا گزینه‌ها به دو یا سه مدل موشک و پهپاد شلیک‌شده از فاصله یک هزار و ۵۰۰ کیلومتری و فقط از سمت ایران محدود نمی‌شود، بلکه این عملیات متنوع‌تر، پراکنده‌تر و غیرقابل رهگیری‌تر خواهد بود.»