مورد عجیب متمول‌ترین تیم ایران؛ تحقیر تاریخی با خریدهای بی‌کیفیت

عقد قراردادهای هنگفت با بازیکنان و مربیان بی‌کیفیت به رویه‌ای ثابت در سپاهان تبدیل شده است تا مدیران آن منتفع شوند

خریدهای جدید باشگاه سپاهان اصفهان در فصل نقل‌وانقالات اخیر-وب‌سایت سپاهان

تیم فوتبال سپاهان اصفهان به‌عنوان پرهزینه‌ترین باشگاه ایرانی در سال‌های اخیر، شامگاه سه‌شنبه ۱۶ مرداد با شکست تحقیرآمیز چهار بر یک مقابل الشباب الاهلی امارات در اصفهان، از صعود به لیگ نخبگان آسیا بازماند و راهی لیگ درجه دوم آسیایی شد.

این شکست دور از انتظار و عجیب درحالی برای شاگردان خوزه مورایس رقم خورد که گران‌قیمت‌ترین خریدهای این باشگاه در فصل نقل‌وانتقالاتی اخیر مانند صالح حردانی، مهدی لیموچی، محمدامین حزباوی یا وحدت هنانوف، ضعیف‌ترین عملکرد ممکن را در این بازی از خود به جا گذاشتند و صدای اعتراض هواداران پرشور اصفهانی را بلند کردند.

از سوی دیگر کیفیت بسیار پایین چمن ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان و وجود ناهمواری‌های فراوان در آن، موجب شد تا علاوه بر تمسخر وضعیت ورزشگاه خانگی سپاهان از سوی مدیران باشگاه اماراتی، هواداران زرپوشان اصفهانی نیز پس از پایان مسابقه، انگشت اتهام خود را به سوی مدیران کارخانه فولاد مبارکه و باشگاه سپاهان نشانه بگیرند و بگویند در شرایطی که این باشگاه با بازیکنان درجه دو و سه در فوتبال ایران قراردادهای نجومی و ۷۰ میلیارد تومانی امضا کرده است، چگونه توانایی بهبود و ترمیم وضعیت چمن ورزشگاه خانگی خود را در ۳ ماه اخیر نداشته است.

خوزه مورایس، سرمربی پرتغالی سپاهانی‌ها نیز که با وجود ۲ فصل ناکامی، همچنان در سمت خود برای فصل جدید ابقا شده است، پس از پایان مسابقه، بدون بر عهده گرفتن تقصیر این باخت سنگین یا توضیح درباره خریدهای بی‌کیفیت، از قوانین داخلی فوتبال ایران انتقاد کرد و مدعی شد که وجود قانون سقف بودجه در فوتبال ایران، مانع از خرید بازیکنان باکیفیت از سوی این باشگاه شده است.

این درحالی است که بنا بر اعتراف چند بازیکن و مدیران باشگاه‌های لیگ برتری در فصل نقل‌وانتقالات امسال، این باشگاه متمول اصفهانی برای خرید جواد آقایی‌پور، مهدی لیموچی، صالح حردانی، وحدت هنانوف، حسین گودرزی، محمدامین حزباوی، محمد محبی و همچنین تمدید قرارداد بازیکنانی مانند پیام نیازمند، برایان دابو، رضا اسدی، رضا شکاری و سیاوش یزدانی و محمد دانشگر، بین ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان برای هر بازیکن هزینه کرده است.

هزینه‌هایی هنگفت و چشم‌گیر که به نظر می‌رسد در هر مورد بین ۲ تا ۳ برابر ارزش واقعی این بازیکنان برای آن‌ها هزینه شده است و با وجود ثبت نشدن ارقام واقعی این قراردادها در سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، همچنان مدیران سپاهان برای ثبت قرارداد ۴ بازیکن جدید خود به نام‌های مهدی لیموچی، امین حزباوی، جواد آقایی‌پور و حسین گودرزی، به دلیل عبور از قانون سقف بودجه برای فصل جدید لیگ برتر با مشکل مواجه‌اند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، هفته جاری و در جمع مراسم تقدیر از داوران استان تهران، اعتراف کرد که ارقام واقعی قراردادهای بازیکنان لیگ برتر ایران در سازمان لیگ این فدراسیون ثبت نمی‌شود.

همچنین ۲۴ تیرماه امسال یک عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که اطلاعات‌ رسیده به مقام‌های این فدراسیون نشان می‌دهد دو باشگاه تراکتور و سپاهان برای فصل آینده فوتبال ایران به‌منظور عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان ایرانی و خارجی بودجه‌هایی در حد یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده و در حال مصرف آن‌اند. فدراسیون فوتبال ایران، سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری برای قرارداد با بازیکنان و کادرفنی را در صورت حضور لیگ آسیایی، ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است که از میزان قراردادهای یازده بازیکن ثابت سپاهان در مسابقه مقابل الشباب الاهلی نیز کمتر خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین دلیل مدیران فولاد مبارکه سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز، ۲ هفته قبل از فدراسیون فوتبال درخواست کرده بودند تا مبلغ سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد که باشگاه پرسپولیس به دلیل جذب بازیکنان این تیم یا ستاره‌های مدنظر آنان از سوی سپاهان و تراکتور، با بالا رفتن عدد سقف بودجه مخالفت کرد.

در شرایط فعلی سوال مهم مطرح شده برای هواداران پرشور باشگاه ریشه‌دار و پرهوادار سپاهان این است که مدیران فولاد مبارکه اصفهان دقیقا با بودجه‌های هنگفت و بادآورده در این باشگاه چه می‌کنند که از آخرین قهرمانی زردپوشان اصفهانی در لیگ برتر ایران ۱۰ سال می‌گذرد. مدیران کارخانه‌ای که یک رقم از مبلغ اختلاس‌های آنان در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۹۲ هزار میلیارد تومان یا به عبارتی بیش از ۷ میلیارد دلار اعلام شده است، با چه منطقی دست به خرید بازیکنان کاملا معمولی و بی‌کیفیت با ارقام نجومی می‌زنند تا نتیجه آن، حذف از لیگ نخبگان آسیا مقابل تیم نه‌چندان قدرتمند الشباب الاهلی شود؟ و مهم‌تر از همه اینکه چرا با وجود تعویض پیاپی مدیران باشگاه سپاهان به دلیل پرونده‌های اختلاس و اتهامات مالی، همچنان پرداخت‌های زیرمیزی به دلال‌ها با هدف سرازیر شدن مبالغ پنهانی به جیب مدیران آن ادامه دارد؟

در یک نمونه؛ یکی از کارمندان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان روز ۱۶ آذر در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی فاش کرد که دلیل برکناری محمدرضا ساکت از مدیرعاملی باشگاه ورزشی سپاهان، اثبات اختلاس مالی او در این باشگاه به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در سال‌های گذشته بوده است.

بیشتر از فوتبال