آداب پوشش و لباس برای دوندگان زن المپیک

در گذشته لباس‌های ورزشکاران بیش از آنکه فنی باشند شیک بودند، اما در طول دهه‌ها این لباس‌ها بیشتر و بیشتر کاربردی شدند

ورزشکاران زن دو ۱۰۰ متر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس - Reuters

هنگامی که زنان برای اولین بار در مسابقات دوومیدانی المپیک ۱۹۲۸ شرکت کردند، تی‌شرت‌های گشاد و شورت‌های راحتی پوشیده بودند که بعضی‌ از آن‌ها با کمربند بسته می‌شد. اما آن لباس‌‌های قدیمی در پرش از موانع بلند کارایی چندانی ندارد. 

برش‌های بلند شورت‌های کوتاه لباس‌های یکسره ژیمناستیک، که شرکت نایک برای المپیک ۲۰۲۴ تولید کرده است. لورن فلشمن، دونده سابق دوومیدانی ایالات متحده، می‌گوید که طراحی لباس‌‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که ورزشکاران زن بتوانند با خیال آسوده در مسابقات رقابت کنند، بدون آنکه ذهنشان درگیر آشکار شدن قسمت‌های حساس بدنشان باشد. 

عملکرد و سبک

در مسابقات المپیک ۲۰۲۴‌ درمورد پوشش دوندگان قوانین زیادی وجود ندارد. به گزارش «ورزشکاران جهان» (World Athletics)، نهاد حاکم بین‌المللی دوومیدانی، کفش‌های ورزشکاران نباید برتری ناعادلانه‌‌ای در مقایسه با یکدیگر داشته باشند. به این معنی که نشان‌های تجاری نمی‌توانند در کفش‌ها از «ابزارهای ارزیابی» استفاده کنند. همچنین لباس‌ها باید تمیز، با طراحی خاص، پوشیده و «غیر بدن‌‌نما» باشند تا جای اعتراضی باقی نگذارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌ان‌ان، در سال ۱۸۹۶، اولین مردانی که در مسابقات دوومیدانی المپیک مدرن شرکت کردند، شورت فاق‌بلند، تاپ و کفش‌های تخت پوشیده بودند. صنعت ورزشی با گذشت زمان پارچه‌ها را تغییر داد تا ورزشکاران عملکرد بهتری داشته باشند. دوبریانا ژنوا، استاد موسسه فناوری مد در نیویورک و طراح لباس، که برای نایک، نورث‌فیس و ریبوک کار کرده است، توضیح می‌دهد که در گذشته لباس‌های ورزشکاران بیش از آنکه کاربردی باشند شیک بودند، اما در طول دهه‌ها این لباس‌ها بیشتر و بیشتر کاربردی شدند. این تغییرات گاهی با اضافه کردن پارچه به لباس‌ همراه بود و گاهی اوقات هم به معنای حذف پارچه برای راحتی و سهولت بیشتر در حرکت. 

زنان هم پس از آنکه توانستند مجوز پیوستن به بازی‌های المپیک را دریافت کنند طی دهه‌های متمادی در پیست‌ها تی‌شرت و شلوارک ساده می‌پوشیدند، اما در دهه ۱۹۶۰ لباس‌ها تنگ‌تر شدند و خط برش‌ها بالاتر رفتند. در دهه ۱۹۸۰ سبک‌های کوتاه و مایو (بیکینی) رایج شدند، و امروزه شلوارک‌های تنگ، جوراب شلواری، جلیقه، تی‌شرت، تاپ کوتاه و شلوارک با پارچه‌های عرق‌گیر و قابل تنفس کشش بیشتر را سبب می‌شود و نمایانگر برجستگی‌های عضلانی دوندگان است. 

ژنوا می‌گوید که اگر ظاهرتان خوب باشد اعتماد به نفس بیشتری دارید و همین احتمالا به عملکرد بهترتان کمک خواهد کرد. این همان احساسی است که از طریق مد و ناخن‌های نمادین سریع‌ترین زن جهان یعنی «فلورانس گریفیت جوینر» و جانشینان امروزش ازجمله «ریچاردسون»، که اولین حضورش در المپیک است، آشکار می‌شود.  

او می‌گوید برش‌های بلند باعث افزایش اعتماد به نفس در زنان می‌شود، اما تفاوت لباس‌های زنان و مردان کاملا مشهود است. او تاکید می‌کند که ورزشکاران باید برای راحتی بیشتر در لباس گزینه‌هایی داشته باشند و باید از این موارد فراتر برویم. 

بیشتر از ورزش