بهترین ورزشکاران المپیک چه می‌خورند؟

جود آنکه اغلب اسم کربوهیدرات‌ها بد در رفته است، برای ورزشکاران استقامتی «منبع عظیم انرژی» به شمار می‌روند

ورزشکاری در حال قایقرانی- Reuters

ورزشکارانی که برای رقابت در بالاترین سطح انتخاب می‌شوند، برای رسیدن به آن نقطه باید به‌شدت آماده باشند و توجه و دقت به تغذیه یکی از موارد بسیار مهم است. نشریه تایم در این راستا به سراغ چند ورزشکار المپیک از جمله ستارگان رشته‌‌های دوچرخه‌سواری قایق‌رانی و والیبال رفته است تا ببیند این افراد برای تامین انرژی بدنشان چه غذایی می‌خورند.  

هلن مارولیس

هلن مارولیس اولین کشتی‌گیر زن آمریکایی است که مجوز شرکت در سه دوره المپیک را به دست آورده و با ۳۲ سال سن، مسن‌ترین کشتی‌گیر زنی است که تاکنون در بازی‌های المپیک شرکت کرده است. او می‌گوید تغذیه در موفقیت او نقش مهمی دارد، به ویژه اینکه باید برای رقابت در کلاس وزنی خود (۵۶ کیلوگرم) به وزن مشخصی برسد. او همچنین به دلیل ضربه‌های مغزی که روی تشک متحمل و آسیب جدی که به مغزش وارد شد، یاد گرفت که انتخاب‌های غذایی مناسب چقدر برای سلامتی مغز مهم‌اند. او می‌گوید که برای خود سه قانون گذاشته است: «خوب بخورم، خوب بخوابم و خوب تمرین کنم» و از این سه اصل کوتاه نمی‌آید. 

وقتی مارولیس در حال تمرین است، هدف او مصرف حدود یک هزار و ۵۰۰ کالری در روز است. او می‌تواند به‌راحتی در هر وعده سالاد و شکلات بخورد اما برای دریافت مقدار پروتئین روزانه باید کاملا با برنامه عمل کند. او برای صبحانه‌ ممکن است املتی بخورد که از چهار تخم‌مرغ، بروکلی، روغن حیوانی، سیر و نمک و فلفل درست می‌شود. معمولا دو میان‌وعده در روز می‌خورد که یکی از آن‌ها ورقه‌های سیب با کره بادام زمینی است و دیگری نان بدون شکر ارگانیک کتو، که از کدو سبز تهیه شده است. او برای تهیه این نان از آرد بادام استفاده می‌کند. 

اگر ناهار و شام را از قبل آماده نکرده باشد، استیک با سیب‌زمینی شیرین می‌پزد یا «اسپرینگ‌رول» سالم با میگو میل می‌خورد. او می‌گوید: «در روزهای شلوغ، یک مشت اسفناج برمی‌دارم و آن را با تخم‌مرغ و مرغ می‌خورم». البته او بر آبرسانی هم تاکید می‌کند. 

میچل سارون 

میچل سارون، شمشیرباز ۲۳ ساله فرانسوی است که در المپیک ۲۰۲۴ رقابت می‌کند. میچل و چند تا از دوستانش سبک تغذیه «بر پایه حیوانات» را کشف کردند که مشابه رژیم کتو است و در شبکه اجتماعی تیک‌تاک بسیار محبوب شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رژیم غذایی او بر خوردن گوشت حیوانات علف‌خوار مانند مانند گاو، بره و گوزن و همچنین ماهی‌های غیرپرورشی، سبزیجات تخمیر‌شده، میوه‌های ارگانیک، عسل خام، شربت افرا و تخم‌مرغ مرغ‌های پرورش یافته در مراتع متمرکز است. او غذایش را با کره به دست آمده از شیر این حیوانات و بدون نمک، چربی گاو و روغن گی یا روغن نارگیل بکر می‌پزد.

او الکل نمی‌نوشد در عوض، به آبی که می‌نوشد الکترولیت‌های بدون قند مبتنی بر نمک اضافه می‌کند. کالری‌شماری هم نمی‌کند، اما بر مصرف پروتئین متمرکز است و روزانه ۱۶۰ تا ۱۸۰ گرم پروتئین به بدنش می‌رساند. 

تارین کلوت و کریستن ناس

تارین کلوت و کریستن ناس از زمانی که در مدرسه بودند، با هم والیبال ساحلی بازی می‌کردند و اکنون به اولین المپیک تابستانی راه یافته‌اند. 

کلوت ۲۷ ساله روزش را با کلوچه (مافین) انگلیسی که با تخم‌مرغ، آووکادو، گوشت بوقلمون یا ژامبون ترکیب شده است، آغاز می‌کند. صبحانه، وعده موردعلاقه او است. بنابراین برای ناهار ممکن است کوسادیلا (نوعی نان ترتیلای مکزیکی که مواد غذایی مختلفی درون آن می‌گذارند) و تخم‌مرغ به همراه سیبی آغشته‌شده به ماست یونانی بدون لاکتوز بخورد و اگر احساس کند که قبل از تمرین به انرژی بیشتر نیاز دارد، سراغ شکلات پروتئین (پروتئین بار) می‌رود. وقتی به خانه می‌رسد، سیب‌زمینی‌ خرد می‌کند و آن‌ها را در فر می‌گذارد تا به شکل چیپس سیب‌زمینی دربیایند. احتمالا یک سبزیجات دیگر مانند گل‌کلم کبابی نیز کنار آن خواهد داشت، به علاوه مقداری پروتئین. برای دسر هم سراغ دستگاه بستنی سازش می‌رود و بستنی یخی بدون لاکتوز همراه با پودر پروتئین درست می‌کند. 

ناس ۲۶ ساله هم معمولا یک تکه نان تست، تخم‌مرغ و سس سالسا مکزیکی برای صبحانه می‌خورد. او از ترکیب آووکادو و پنیر هم لذت می‌برد. برای ناهار هم کوسادیلا با تخم‌مرغ، آووکادو، و پنیر چدار بدون چربی با بوقلمون یا ژامبون، به‌ اضافه ماست یونانی که با پودر کره بادام‌زمینی، مخلوط شده است، صرف می‌کند. او از شام درست کردن لذت می‌برد و معمولا برای تهیه آن سراغ ایده‌های مختلف در اینستاگرام می‌رود. یکی از غذاهای محبوب او ماکارونی با مرغ و پنیر کاتیج است.  دسر مورد علاقه او هم شکلات تلخی است که نمک دریایی دارد. 

مگان موسنیکی

مگان موسنیکی ورزشکار رقابت‌های قایق‌رانی از ایالات متحده که چهار تا شش ساعت در روز یا پارو می‌زند یا در باشگاه در حال وزنه‌ زدن است، بر اهمیت تغذیه تاکید می‌کند. موسنیکی ۴۱ ساله کالری‌‌شماری نمی‌کند اما طبق آزمایش‌هایی که روی میزان سوخت‌وساز بدنش در حالت استراحت انجام داد‌ــ یعنی چند کالری لازم است تا در صورت فعالیت نکردن وزنش را حفظ کند‌ــ می‌داند این عدد روزی ۲۰۰۰ کالری است و پس از بررسی میزان کالری‌ که در طول ورزش می‌سوزاند، پی برد که در این حالت به روزی سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ کالری نیاز دارد. 

موسنیکی بیشتر اوقات مواد غذایی سرشار از مواد مغذی و کم‌فر‌اوری‌شده مانند پروتئین بدون چربی، میوه‌، سبزیجات و کربوهیدرات را در اولویت قرار می‌دهد. او می‌گوید با وجود آنکه اغلب اسم کربوهیدرات‌ها بد در رفته است، برای ورزشکاران استقامتی «منبع عظیم انرژی» به شمار می‌روند. او عاشق شکلات است و زمانی که در دوره تمرینی شدید است، گاهی اوقات سراغ خوراکی پرکالری می‌رود و اگر به ۴۰۰ کالری اضافی نیاز داشته باشد، از بستنی غافل نمی‌شود.

صبحانه موسنیکی در روزهای تمرین جو دوسر با میوه، ماست یونانی، پسته و عسل است. هنگامی که از آب خارج می‌شود، «دومین صبحانه» را می‌خورد که وعده غذایی موردعلاقه‌اش در روز است. او معمولا ساندویچ تخم مرغ و شاید مقداری ماست بیشتر انتخاب می‌کند. انتخاب او برای ناهار سینه مرغ کبابی، سبزیجات و برنج است و به محض اینکه به جلسه تمرین بعدازظهرش می‌رود، میان‌وعده سالم دیگری روی آب صرف می‌کند. سوسیس مرغ یا سینه مرغ یا پیتزای سبزیجات با سس قرمز هم وعده شام او را تشکیل می‌دهد. 

 کلوئی دایگرت

کلوئی دایگرت دوچرخه‌سوار اهل ایالات متحده است. او شاید نداند روزی چند کالری مصرف می کند، اما می‌تواند دقیقا به شما بگوید که در فهرست هفتگی شیرینی‌های «کرامبل کوکی» (‌Crumbl Cookies) چه چیزهایی وجود دارد. او از شیرینی‌های این تولیدکننده زنجیره‌ای لذت می‌برد و منتظر یکشنبه‌ها است تا طعم‌های هفتگی را اعلام کنند.

دایگرت که میزان ورزش او در مدت المپیک دو برابر می‌شود (هم در دوچرخه‌سواری پیست و در دوچرخه‌سواری جاده)، به شوخی می‌گوید که رژیم غذایی‌اش نمایانگر آنچه برای موفقیت در این ورزش لازم است، نیست. دوستانش هم اغلب او را دست می‌اندازند: «چطور می‌توانی برنده شوی، در حالی که درست غذا نمی‌خوری؟»

او معمولا با غلات صبحانه و شیر بادام شروع می‌کند، سپس یک سیب و چند قاشق ماست یونانی ساده به آن اضافه می‌کند. او به اهمیت کربوهیدرات‌ها اشاره می‌کند و هدفش مصرف ۹۰ گرم کربوهیدرات به ازای هر ساعت تمرین است. برای ناهار، ممکن است یک کاسه غذای مکزیکی بخورد و برای شام، یک پیتزا کامل اما  در روزهای مسابقه، وعده‌های غذایی‌اش تحت‌نظر مربیان برنامه‌ریزی می‌شود.

بیشتر از ورزش