رشد چشمگیر فروش کتاب‌های عاشقانه و شهوانی در ایالات‌متحده و بریتانیا

کتاب‌های تخیلی دنیای جن و پری «امگاورس» یک ژانر عظیم از داستان‌های شهوانی را تشکیل می‌دهند

تصویر تزئینی زوجی جوان که در رختخواب کتاب می‌خوانند/AFP 

بیش از دو قرن بعد از آنکه در بریتانیا نویسنده و ناشر کتاب «خاطرات یک زن شهوتران» - که بیشتر به‌نام شخصیت اصلی‌اش «فنی هیل» شناخته می‌شود- به جرم «فاسد کردن ذهن رعایای پادشاه» و ذکر روایت‌های شهوانی در کتاب دستگیر شدند، قفسه کتاب‌فروشی‌های لندن میزبان چاپ‌های چندباره از پرفروش‌ترین کتاب‌های شهوانی است که به اعتقاد نویسنده گاردین، کسب‌وکاری موفق و پول‌ساز است. شما هم حتما کتاب‌های پرفروشی مانند «پنجاه سایه خاکستری» را به خاطر دارید.

این روزها، در دنیای نشر، بازار داستان‌های عشقی و سکسی رونق گرفته است. آلیس لوتینز، نماینده ادبی بریتانیا، می‌گوید: «هرچه سکس داغ‌تر باشد، کتاب بهتر جواب می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لئا کخ می‌گوید که خوانندگان تمایل دارند داستان‌های شهوانی را سکسی‌تر فرض کنند، اما «تعریف فنی این است که در ژانر شهوت، رشد شخصیت در موقعیت‌های جنسی اتفاق می‌افتد. ما هر دو نوع را داریم.» لئا کخ به همراه خواهرش بئا در سال ۲۰۱۶ یک کتاب‌فروشی در لس‌آنجلس و به‌تازگی دومین فروشگاه را در نیویورک راه‌اندازی کرده است.

افزایش محبوبیت دو قالب «عاشقانه» و «شهوانی»، به‌منزله یک روند واحد انتشار، خارق‌العاده است: طبق داده‌های منتشرشده انتشارات «سیرکانا بوک‌اسکن» (Circana BookScan)، فروش نسخه‌های چاپی ژانرها در ایالات‌ متحده از ۱۸ میلیون نسخه در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۳۹ میلیون در سال ۲۰۲۳ رسیده است. در بریتانیا، فروش داستان‌های عاشقانه و حماسی در مدت مشابه ۱۱۰ درصد افزایش‌ یافته است و اکنون به ارزش سالانه ۵۳ میلیون پوند (۶۷.۶۵ میلیون دلار) رسیده است. علاوه‌بر این، در سراسر ایالات متحده فروشگاه‌های مستقل کتاب‌های عاشقانه در حال پا گرفتن‌اند.

کتاب‌های تخیلی دنیای جن و پری «امگاورس» (Omegaverse) هم یک ژانر عظیم از داستان‌های شهوانی را تشکیل می‌دهند. در این دنیای مبتنی بر سلطه جنسی هیچ محدودیتی از نظر جنسی و جنسیت وجود ندارد. برای مثال، امگاهای نری داریم که از رابطه با یک نر آلفا باردار می‌شوند. دنیایی پر از گرگینه، پری و موجودات افسانه‌ای است که کاری جز پروبال دادن به تخیل جنسی خواننده ندارند. یکی از دلایل محبوبیت این کتاب‌ها مجالی است که برای فرار از واقعیت زندگی فراهم می‌کنند.

بعد از آن می‌رسیم به داستان‌های پریان «رمانتزی» (romantasy، ترکیبی از رمانتیک و فانتزی) که بسیار محبوب است. کتاب «بال چهارم» (Fourth Wing) نوشته ربکا یاروس نمونه‌ای از این فضای هوس‌آلود است. دنیایی با حضور اژدهایان و سوارانشان ترسیم می‌کند که سرشار از مردمان زیبایی است که همدیگر را می‌پرستند. داستان از زبان وایولت روایت می‌شود که دختر جوانی است که مادر خودشیفته‌اش او را مجبور به پذیرفتن یک نقش نظامی خطرناک کرده است. یاروس سه میلیون نسخه از هفت کتابش را فروخته است و بیش از ۳۵۰ هزار دنبال‌کننده در تیک‌تاک دارد.

پرفروش‌ترین نویسندگان رمانتزی عمدتا زنان‌اند. کاربران تیک‌تاک و گودریدز (بخش معرفی و فروش کتاب سایت گوگل) درمورد اینکه شاید این موضوع به دلیل اصالت نسبی قدرت، عاملیت و تمایلات قهرمانان زن باشد، فرضیه‌های زیادی را مطرح می‌کنند. مثال‌های زیادی از نویسندگان مرد مانند سارتر و جورج آر‌آر مارتین وجود دارند که در نوشتن شخصیت‌های زن و طرز فکر زنان یا احساسات جنسی‌شان ناکام بوده‌اند.

مشخص است که برای مردانی که از تصور احساسات زنان عاجزند نوشتن صحنه‌های جنسی به‌شکلی باورنکردنی دشوار است، اما چرا در مقابل زنان بهتر می‌توانند از احساسات و تجربیات مردان بنویسند؟ شاید به این دلیل که زنان به جزئیات توجه می‌کنند.

کخ متوجه چند تغییر نسلی شده است: «هرچه افراد جوان‌تر باشند، به طرز معقولی، شرم، انگ‌انگاری و تنگ‌نظری کمتری درمورد رابطه جنسی و عاشقانه دارند.»

برخی نویسندگان بزرگ این ژانر را «غیرادبی» تلقی می‌کنند. سوزان سونتاگ دلیل این امر را در مقاله‌اش «تخیل پورنوگرافیک» توضیح می‌دهد. او می‌نویسد، نخستین دلیل، تلاش برای برانگیختن خواننده به معنای «مخالفت با عملکرد پیچیده ادبیات» است. دوم، نوشته‌های پورنوگرافی فاقد ساختار آغاز و میانه و پایان‌بندی‌اند. سوم، «هدف آن الهام بخشیدن به مجموعه‌ای از فانتزی‌های غیرکلامی است که در آن زبان نقشی خوار و تحقیرشده ایفا می‌کند»، و چهارم، «افراد کاملا شکل‌گرفته را تحقیر می‌کند [و] از مسئله انگیزه‌ها غافل است».

با نگاه کردن به جدول فروش کتاب‌ها می‌توانیم بگوییم، فارغ از آنکه این آثار در میان نویسندگان کلاسیک چه جایگاهی داشته باشد، در فهرست خرید کتاب جای خودشان را پیداکرده‌اند.

بیشتر از زندگی