اعتصاب پزشکان هندی در واکنش به تجاوز و قتل همکارشان کار بیمارستان‌ها را مختل کرد

قوانین حمایتی ناکافی و ناتوانی دولت در کاهش آمار خشونت علیه زنان، اعتراض پزشکان و فعالان حقوق زنان را در هند برانگیخته است

اعتراض پزشکان هندی به مرگ یک زن کارآموز در کالج پزشکی این کشور پس از چندین روز همچنان ادامه دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که روز شنبه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های سراسر هند فقط بیماران اورژانسی را پذیرفتند.

به گزارش رویترز، متخصصان پزشکی در هند در اعتراض به تجاوز و قتل یک زن پزشک در شهر کلکته اعتصاب ۲۴ ساعته را آغاز کردند. به نظر می‌رسد بیش از یک میلیون پزشک به این اعتصاب بپیوندند که در این صورت خدمات پزشکی در سراسر هند فلج خواهد شد.

در واکنش به فراخوان اعتصاب، دولت هند در بیانیه‌ای، که روز شنبه پس از دیدار با نمایندگان انجمن‌های پزشکی صادر کرد، از پزشکان خواست که با در نظر گرفتن منافع عمومی به انجام وظایفشان بپردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خشم پزشکان و فعالان حقوق زنان در هند پس از آن آغاز شد که هفته گذشته به یک پزشک کارآموز ۳۱ ساله در محل کارش در کالج پزشکی کلکته، هنگام استراحت بین دو شیفت،  تجاوز شد و به قتل رسید. اعتراض کادر درمان هند مشابه اعتراضاتی است که سال ۲۰۱۲ پس از تجاوز گروهی و قتل یک دانشجوی ۲۳ ساله در اتوبوسی در حال حرکت در دهلی نو رخ داد.

طبق بیانیه انجمن پزشکی هند، اعتصاب سراسری کادر درمان ساعت شش صبح روز شنبه آغاز شد و این موضوع دسترسی بیماران به پزشکان عمومی و درمان‌های سرپایی را ناممکن کرد.

به گفته نماینده انجمن پزشکی هند، بیشتر پزشکان جوان در این اعتصاب شرکت کرده‌اند و این به آن معنا است که ۹۰ درصد پزشکان در اعتصابند.

به گزارش رسانه‌های هند، روز شنبه تعداد زیادی پلیس در خارج از کالج پزشکی محل فعالیت کارآموز کشته‌شده حضور داشت تا مانع گسترش دامنه اعتراض‌ها یا درگیری احتمالی شود.

در همین حال ماماتا بانرجی، وزیر ارشد بنگال غربی، که شامل کلکته نیز می‌شود، از اعتراضات کادر درمان در سراسر این ایالت حمایت کرد و خواستار پیگیری سریع تحقیقات و مجازات مجرمان به شدیدترین شکل ممکن شد.

در بیانیه دولت آمده است که کمیته‌ای برای بررسی اقدامات لازم برای افزایش حفاظت از کادر درمان تشکیل خواهد داد، اما بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در شهرها و ایالت‌های دیگر نیز به اعتصاب‌کنندگان پیوستند و یکی از بزرگ‌ترین تعطیلی خدمات بیمارستانی در تاریخ اخیر هند را رقم زدند.

اداره مرکزی تحقیقات هند اعلام کرد که تعدادی از دانشجویان پزشکی کالج محل تحصیل کارآموز به‌قتل‌رسیده را احضار کرده است و تحقیقات را به‌سرعت پیش می‌برد. شبکه‌های تلویزیونی محلی نیز گزارش دادند که روز شنبه نیز بازجویی‌ها ادامه یافته و یکی از مظنونان در بازداشت است.

پس از اعتراض‌ها به تجاوز گروهی در دهلی در سال ۲۰۱۲، دولت هند تغییرات گسترده‌ای در سیستم عدالت کیفری اعمال کرد، اما فعالان حقوق زنان می‌گویند که تغییر چندانی برای امنیت زنان ایجاد نشده است. اکنون هم زنان و هم کادر درمان خواهان اعمال قوانین سختگیرانه‌تر برای حمایت و حفاظت از زنان، به‌ویژه پزشکان‌، شده‌اند.

نماینده انجمن پزشکی هند با اشاره به اینکه اکثریت کادر درمان این کشور را زنان تشکیل می‌دهند، تاکید کرد که بارها خواستار تامین امنیت زنان شده اما به درخواست‌هایش توجهی نشده است.

این انجمن خواستار اقدامات قانونی بیشتر برای محافظت بهتر از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و همچنین تحقیقات سریع درباره جنایت کلکته شده است.

بیشتر از جهان