پنج نکته کلیدی روز اول مجمع ملی دموکرات‌ها

کلینتون هریس را آشکارا در چارچوبی فمینیستی و به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری زن آمریکا به تصویر کشید

مجمع ملی دموکرات‌ها متفاوت با همیشه آغاز شد. جو بایدن که دو ماه پیش انتظار می‌رفت این رویداد مراسم معرفی‌اش به‌عنوان نامزد رسمی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، در عوض مشعل را به کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، سپرد.

به نوشته نشریه هیل، هرچند دموکرات‌ها با نامزدی هریس انرژی تازه‌ای گرفته‌اند، این گذار سریع از یک رهبر حزب به دیگری موازنه ظریفی ایجاد می‌کند تا عبور از بایدن به گونه‌ای باشد که به او بی‌احترامی نشود.

اما این تنها چالش نیست. خارج از محدوده امنیتی مجمع ملی دموکرات‌ها در شیکاگو، معترضان خشمگین از سیاست‌های بایدن در مورد اسرائیل و غزه سعی دارند صدایشان شنیده شود.

آنچه در ادامه می‌آید نکات مهم روز اول مجمع ملی دموکرات‌ها است.

بایدن کاری دشوار انجام داد

بایدن در لحظه‌ای عاطفی و دشوار وظیفه‌ای سخت بر عهده داشت. او می‌خواست از کارنامه‌اش دفاع کند و در عین حال از هریس حمایت کند‌ــ و لحنی داشته باشد که بیش از اندازه غمگین و احساساتی نباشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار برشمردن دستاوردهای دوره ریاست‌جمهوری بایدن، دونالد ترامپ نیز آماج حملات زیادی قرار گرفت‌ــ به‌عنوان خطری برای دموکراسی، نامزدی که دیدگاهی از اساس بدبینانه به آمریکا دارد، و فردی خودخواه که برای منافع سیاسی، یک توافق مرزی دوحزبی را از بین برد.

زمان‌بندی سخنرانی به‌نفع بایدن نبود. وقتی او شروع به صحبت کرد، ساعت ۱۱:۳۰ شب بود و سخنرانی‌اش پس از نیمه‌شب تمام شد.

او درباره تصمیمش به کناره‌گیری از رقابت انتخاباتی گفت: «من عاشق این شغلم. اما کشورم را بیشتر دوست دارم.»

هیلاری کلینتون گفت که هریس سرانجام محدودیت‌‌های زنان در عرصه سیاست را خواهد شکست

هیلاری کلینتون هریس را چهره‌ای تاریخی معرفی کرد که ممکن است سرانجام «سقف شیشه‌ای» را بشکند و به اولین رئیس‌جمهوری زن آمریکا تبدیل شود.

این عبارت به کارزار انتخاباتی کلینتون در سال ۲۰۱۶ نزدیک است که در نهایت با شکست غیرمنتظره او مقابل ترامپ به پایان رسید.

هریس تاکنون به این موضوع اشاره‌ای نکرده است اما کلینتون او را آشکارا در چارچوبی فمینیستی به تصویر کشید.

کلینتون درباره هریس گفت: «دوستان، آینده این‌جاست.» و افزود: «در آن سوی سقف شیشه‌ای کامالا هریس در حال ادای سوگند به‌عنوان چهل‌و‌هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا است.»

هریس حضوری کوتاه و غافلگیرکننده داشت

سخنرانی بزرگ هریس روز پنجشنبه خواهد بود اما او با حضوری کوتاه و غافلگیرکننده جمعیت را به وجد آورد.

هریس در حالی که آهنگ «آزادی» بیانسه پخش می‌شد روی صحنه آمد‌ــ که به‌نوعی به آهنگ نیمه‌رسمی کارزار انتخاباتی او تبدیل شده است‌ــ و بلافاصله از بایدن «فوق‌العاده» تشکر کرد. او گفت: «ما تا ابد قدردان شماییم.»

هریس حدود فقط دو دقیقه صحبت کرد. هدف اصلی حضورش بی‌تردید ارائه تصاویری جذاب برای خبرگزاری‌ها بوده است.

اوکاسیو کورتز شگفتی آفرید

الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده کنگره، با یکی از پرشورترین استقبال‌های شب مواجه شد‌ــ که نشان‌ از جذابیتش و امید دموکرات‌های ترقی‌خواه به او دارد.

این نماینده ۳۴ ساله نیویورک، که به‌وضوح در جناح چپ قرار دارد، از رای‌دهندگان خواست از هریس و تیم والتز، معاون هریس و فرماندار مینه‌سوتا، به‌عنوان مبارزان طبقه متوسط حمایت کنند. او همچنین ترامپ را «متلاشی‌کننده اتحادیه‌های کارگری» خواند که «کشورش را به یک دلار می‌فروشد».

اوکاسیو کورتز با اشاره به جنگ غزه، از هریس بابت «تلاش خستگی‌ناپذیرش برای برقراری آتش‌بس در غزه» تشکر کرد.

اعتراض‌ها به جنگ غزه در بیرون کم‌رنگ بود

یکی از شگفتی‌های بزرگ روز اول تاثیر به‌نسبت اندک اعتراض‌های مرتبط با جنگ غزه بود.

ائتلاف اصلی حامیان فلسطین که برگزارکننده تجمع روز دوشنبه بود مدعی شد که ۲۰ هزار نفر شرکت کرده بودند. اما بیشتر ناظران مستقل با این ادعا موافق نبودند. به گزارش نیویورک تایمز و اسوشیتدپرس، «فقط چند هزار نفر» در این راهپیمایی شرکت کردند. مقام‌های شیکاگو برآورد رسمی از جمعیت شرکت‌کننده ارائه نداده‌اند.

قرار است روز پنجشنبه نیز یک راهپیمایی بزرگ دیگر در اعتراض به جنگ غزه برگزار شود.