فرماندهی مرکزی آمریکا از کشته شدن ۱۵ عضو داعش در عراق خبر داد

برخی خبرگزاری‌ها گزارش دادند که در این حمله مشترک آمریکا با نیروهای امنیتی عراق هفت سرباز آمریکایی زخمی شدند

یک هلیکوپتر ارتش عراق در جریان عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان داعش، ۲۳ آوریل ۲۰۲۲ ـ THAIER AL-SUDANI/REUTERS

 فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) جمعه‌شب اعلام کرد که در ساعات اولیه ۲۹ اوت همراه با نیروهای امنیتی عراق حمله مشترکی در غرب این کشور انجام دادند که به کشته شدن ۱۵ نفر از عوامل داعش منجر شد.

سنتکام با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه گفت: «عناصر داعش به سلاح‌ها، نارنجک‌ها و کمربندهای انفجاری «انتحاری» مسلح بودند.»

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است که هیچ نشانه‌ای از تلفات غیرنظامیان در این حمله وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال برخی خبرگزاری‌ها ازجمله آسوشیتدپرس به نقل از ارتش ایالات متحده گزارش دادند که در این حمله هفت سرباز آمریکایی زخمی شده‌اند اما وضعیت آنها پایدار است.

دست‌کم پنج مامور آمریکایی دیگر نیز در حمله اوایل ماه جاری علیه یک پایگاه نظامی در عراق زخمی شده بودند.

پس از آن، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که به‌دلیل پیش آمدن «تحولات اخیر» اعلام پایان یافتن ماموریت ائتلاف به رهبری آمریکا به تعویق افتاده است، اما او اشاره‌ای به این تحولات نکرد.

رویترز در ماه مارس گزارش داد که مذاکرات ایالات متحده و عراق درمورد پایان دادن به ائتلاف نظامی ممکن است تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر ادامه داشته باشد.

عراق که هم متحد ایالات متحده و هم جمهوری اسلامی است، میزبان دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی است و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نیز با نیروهای امنیتی این کشور مرتبطند.

جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شیعه وابسته به آن مدت‌ها است که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده‌اند. نیروهای نیابتی این کشور نیز به پایگاه‌های آمریکا در عراق حمله‌های متعدد کرده‌اند.

گروه‌های شبه‌نظامی عراق به سپاه قدس وابسته‌اند. این گروه در ژوئن ۲۰۱۴، درپی فتوای جهاد آیت‌الله علی سیستانی در حمایت از نیروهای عراقی، برای مبارزه با داعش شکل گرفت. آن‌ها از گروه‌های مسلح شیعه‌ عضوگیری کردند که پس از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام حسین با نیروهای آمریکایی می‌جنگیدند.

در سال ۲۰۱۶ قانونی تصویب شد که به‌موجب آن حشدالشعبی با نیروهای امنیتی عادی عراق ادغام شدند و درنهایت با حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا داعش را شکست دادند. در جریان این جنگ، قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه، گروه‌های مسلح جدیدی ایجاد کرد و آن‌ها را آموزش داد.

بیشتر از جهان