رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید که «صرف‌نظر از هرگونه احتمالات» طالبان را شکست خواهد داد

احمد مسعود از جامعه جهانی خواست در پیکار با طالبان و گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی مستقر در افغانستان با آن‌ها همکاری کنند

احمد مسعود در حال سخنرانی در پارلمان اتریش، آوریل ۲۰۲۲‌‌ــ ایندیپندنت فارسی

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که طالبان را شکست خواهند داد و تعداد نیروهای نظامی‌شان را به بیش از پنج هزار نفر رسانده‌اند.  

اوگفت که این گروه از ژانویه ۲۰۲۴ تاکنون، ۲۰۷ عملیات در سراسر افغانستان علیه طالبان راه‌اندازی کرده‌ است. 

مسعود گفت: «ما توانسته‌ایم تعداد نیروهایمان را افزایش دهیم با اینکه هیچ حمایت خارجی در کار نبود. راهبرد ما برای مقاومت در داخل افغانستان روشن است. به طالبان فقط باید با قدرت و زور پاسخ داد. تعامل دیپلماتیک با طالبان تنها آن‌ها را جسور کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که نیروهای جبهه مقاومت ملی عملیات را به ۲۰ استان گسترش داده‌اند و علیه طالبان عملیات چریکی انجام می‌دهند. 

او افزود: «شاخه نظامی جبهه مقاومت ملی در افغانستان مستقر است و پایگاه‌ها و یگان‌های کماندویی ما همگی در افغانستان‌اند و هر روز که می‌گذرد، ظرفیت سرباز‌گیری و عملیاتی ما افزایش می‌یابد.» 

به گفته احمد مسعود، شاخه نظامی جبهه مقاومت ملی از بقایای نیروهای مسلح حکومت پیشین‌ تشکیل شده است که این نیروها پس از سقوط کابل به این جبهه ملحق شده‌‎اند. 

رهبر جبهه مقاومت ملی تصریح کرد که خروج شتاب‌زده آمریکا از افغانستان دستاوردهای ۲۰ ساله این کشور را نابود کرد و افزود: «ما حقوقی مانند آزادی بیان داشتیم و نسل جدید اعم از زن و مرد در حال رشد بودند. با این حال، زمانی که توافقنامه با طالبان در سال ۲۰۲۰ امضا شد و عقب‌نشینی ناگهانی در سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد، همه این‌ها را از دست دادیم. اکنون ما تنها کشوری هستیم که به طور کامل تحت کنترل تروریست‌ها است.» 

احمد مسعود تاکید کرد که جبهه مقاومت ملی در جریان عملیات‌ها از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان جلوگیری می‌کنند. او گفت:«همه اهداف ما نظامیان‌اند و خواهند بود. ما فقط جاهایی را هدف قرار می‌دهیم که طالبان و سایر گروه‌های‌ تروریستی آنجا ساکن‌اند و از تلفات غیرنظامیان جلوگیری می‌کنیم.» 

او سپس با اشاره به تجهیزات آمریکایی رها‌شده در افغانستان به ارزش ۸.۵ میلیارد دلار، تاکید کرد که این موضوع عزم و تعهد آن‌ها را در جنگ با طالبان کاهش نداده است.  

مسعود گفت: «طالبان اکنون از هر زمان دیگری مسلح‌ترند. با این حال تاریخ جنگ‌ها پر از نمونه‌هایی است که در آن عزم و راهبردی بر برتری مادی غلبه کرده است. طالبان ممکن است سلاح داشته باشند، اما ما حمایت مردم را داریم و تاریخ نشان داده که این نیرو بسیار قدرتمندتر است.» 

احمد مسعود از جامعه جهانی خواست که در پیکار با طالبان و گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی مستقر در افغانستان، با آن‌ها همکاری کنند. او گفت: «برای شکست دادن این ۲۰ سازمان تروریستی مستقر در افغانستان که امنیت جهانی را تهدید می‌کنند، به حمایت بین‌المللی نیاز داریم. اینکه ما به‌تنهایی و بدون منابع بتوانیم این تهدید را خنثی کنیم، انتظاری غیرواقعی است. ما فقط برای افغانستان مبارزه نمی‌کنیم، برای امنیت جهان می‌جنگیم.» 

رهبر جبهه مقاومت ملی توافق دوحه میان آمریکا و طالبان را یکی از دلایل تضعیف روحیه نیروهای امنیتی و مقام‌های دولتی نظام جمهوری برشمرد و گفت که توافق دوحه «یک حس اطمینان» از بازگشت طالبان به قدرت ایجاد کرد. اعلام جو بایدن مبنی بر پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان هم اوضاع را «بدتر» کرد.  

او افزود: «پیروزی واقعی طالبان در میدان جنگ نبود، سر میز مذاکره بود. قبل از مذاکرات، آن‌ها سرزمین‌های محدود در اختیار داشتند. فرایند مذاکره سکوی پرتاب طالبان به قدرت شد. این تعامل دیپلماتیک به یک گروه تروریستی مشروعیت بخشید و آن‌ها را از شورشی به بازیگر سیاسی تبدیل کرد.» 

رهبر جبهه مقاومت ملی گفت که مبارزه آن‌ها برای شکل‌گیری افغانستانی دموکراتیک، غیرمتمرکز و کثرت‌گرا است که در آن شهروندان فارغ از جنسیت، قومیت و اعتقاد مذهبی، از حقوق برابر برخوردار باشد.

او افزود: «بله، طالبان در حال حاضر مناطق بیشتری را تحت کنترل دارند و نسبت به قبل از ۱۱ سپتامبر سلاح‌های بیشتری دارند اما کنترل زمین و داشتن سلاح به معنای حکومت مشروع یا حمایت مردمی نیست.» 

بیشتر از جهان