پاسخ محققان ام‌آی‌تی به یک پرسش: در دنیای امروز احتمال سقوط هواپیما چقدر است؟

با وجود افزایش سالانه تعداد پروازها، میزان مرگ‌ومیر ناشی از سوانح هوایی از سال ۱۹۶۸، به طور متوسط ۷.۵ درصد در سال کاهش یافته است

عکس تزیینی‌ــ مهماندار هواپیما نحوه بستن کمربند را نشان می‌دهد‌ــ Canva

بر اساس مطالعه‌ای جدید، سفر هوایی امروز به امن‌ترین حالت و خطر سقوط مرگبار هواپیما به کمترین حد رسیده است.

نخبگان موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) دریافته‌اند که احتمال مرگ یک مسافر در سوانح هوایی در حال حاضر یک‌ در ۱۳.۷ میلیون است که کمترین احتمال وقوع حادثه مرگبار در طول تاریخ به شمار می‌رود.

به گزارش سان، مطالعه ام‌آی‌تی با بررسی داده‌های سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به این نتیجه رسیده که ایمنی سفر هوایی مدام در حال پیشرفت و بهبود است . با وجود افزایش سالانه تعداد پروازها، میزان مرگ‌ومیر ناشی از سوانح هوایی از سال ۱۹۶۸، به طور متوسط ۷.۵ درصد در سال کاهش یافته است. 

در این مطالعه آمارها به تفکیک سه دسته از کشورها هم تجزیه و تحلیل شده است. این تفکیک به‌منظور مقایسه سطح ایمنی پرواز در مناطق مختلف جهان انجام شد و نشان داد که پیشرفت‌ در ایمنی پروازها رویدادی جهانی است و تنها با سرعت‌های متفاوت در حال تحقق است.

گروه اول شامل بخش زیادی از اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و چندین کشور توسعه یافته دیگر است که امن‌ترین کشورها برای سفر هوایی شناخته شده‌اند؛ به‌ طوری که احتمال وقوع یک پرواز حادثه‌زا در این کشورها یک در ۸۰ میلیون است.

گروه دوم شامل کشورهایی مانند برزیل، هند و ترکیه است که سابقه‌ای کمی ضعیف‌تر دارند، اما همچنان ایمنی اولویت اصلی آن‌ها است.

گروه سوم کشورهایی‌اند که بالاترین خطر رخ دادن پروازهای مرگبار در آن‌ها ثبت شده است. نرخ مرگ‌ومیر در پروازهای این کشورها ۳۶ درصد بیشتر از کشورهای گروه اول است.

بیشتر از جهان