فرمانده ارتش اسرائیل: بر جنگ با حزب‌الله لبنان متمرکز شده‌ایم

رسانه‌های لبنانی شامگاه جمعه از حملات اسرائیل به مناطق مختلفی از جنوب این کشور خبر دادند

اعضای ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان، ششم سپتامبر ۲۰۲۴ ـ Israel Defense Forces

ژنرال هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در جریان بازدید از بلندی‌های جولان گفت که نیروهای دفاعی اسرائیل «بسیار متمرکز» روی مبارزه با حزب‌الله و آماده‌سازی اقدامات تهاجمی در لبنان علیه این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند.

به گزارش تایمز اسرائیل، هرتزی هالوی با تاکید بر این که تل‌اویو بر مبارزه با حزب‌الله بسیار متمرکز است، گفت: «فکر می‌کنم تعداد حملات در یک ماه گذشته، عملیات از بین بردن مقام‌های حزب‌الله، انهدام موشک‌ها و تخریب زیرساخت‌های آنها زیاد و کارآمد بوده است. در عین حال ما همچنان آمادگی داریم که با تمام توانایی‌هایمان، به بسیاری از قابلیت‌های حزب‌الله در داخل لبنان حمله کنیم و همزمان در حال آماده‌سازی تحرکات تهاجمی در خاک لبنان هستیم.»

پس از این اظهارات، رسانه‌های لبنانی شامگاه جمعه از حملات اسرائیل در نزدیکی شهرک‌های استان نبطیه در جنوب لبنان خبر دادند. تصاویر منتشرشده ویدئویی نیز نشان می‌دهد که دود و آتش از یک مکان مورد هدف بلند می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل انجام حملات را تایید کرد و گفت که بیش از ۱۵ موشک‌انداز و مرکز نظامی متعلق به حزب‌الله را هدف گرفته است. ارتش اسرائیل همچنین تصاویری از عملیات در جنوب لبنان را منتشر کرد و افزود که برخی از پرتابگرها برای حملات راکتی به اسرائیل آماده شده بودند.

به گفته ارتش اسرائیل، اوایل روز جمعه، جنگنده‌های اسرائیلی چندین ساختمان مورد استفاده حزب‌الله در جنوب لبنان را نیز مورد حمله قرار دادند.

ارتش اسرائیل گفت در همین حال، چندین پهپاد پرتاب شده از لبنان در حمله‌ای که حزب‌الله مسئولیت آن را برعهده داشت، در نزدیکی منطقه شمالی ابیریم اصابت کرد و باعث آتش‌سوزی شد. موشک دیگری که از لبنان شلیک شد در منطقه مناره قرار گرفت. به گفته ارتش اسرائیل، در هیچ یک از این حملات آسیبی وارد نشده است.

نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل در هفته گذشته رزمایشی را برای شبیه‌سازی جنگ در لبنان انجام دادند؛ اقدامی که ارتش گفت بخشی از تلاش‌ها برای افزایش آمادگی در میان تشدید تنش‌ها با حزب‌الله در مرز شمالی است.

این رزمایش جدیدترین اقدام از مجموعه‌ای بود که ارتش اسرائیل برای جنگ احتمالی در لبنان انجام داده است.

اسرائیل ماه‌ها هشدار داده است که دیگر نمی‌تواند حضور حزب‌الله در امتداد مرزهای خود را پس از حمله هفتم اکتبر حماس تحمل کند و گفته است که در صورت دست نیافتن به یک راه‌حل دیپلماتیک، به اقدام نظامی روی خواهد آورد.

از هشتم اکتبر، نیروهای تحت رهبری حزب‌الله تقریبا روزانه به جوامع اسرائیلی و پست‌های نظامی در امتداد مرز حمله می‌کنند. حزب‌الله مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران مدعی است که این کار را برای حمایت از غزه در بحبوحه جنگ انجام می‌دهد.

این درگیری ها تاکنون منجر به کشته شدن ۲۶ غیرنظامی در طرف اسرائیلی و همچنین کشته شدن ۲۰ سرباز و ذخیره ارتش اسرائیل شده است. در سوی دیگر نیز حزب‌الله اسامی ۴۳۳ نفر از اعضایی را که در جریان درگیری‌های جاری، عمدتا در لبنان و برخی نیز در سوریه از سوی اسرائیل کشته شده‌اند، اعلام کرده است. ۷۶ عامل دیگر گروه‌های شبه‌نظامی، یک سرباز لبنانی و ده‌ها غیرنظامی نیز در این تبادل فرامرزی آتش کشته شده‌اند.

در همین حال، جنگ غزه نیز همچنان ادامه دارد و مشخص نیست اسرائیل و حماس به توافقی برای آتش‌بس دست پیدا کنند یا خیر.

ویلیام برنز، رئیس سیا و مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده که تلاش می‌کند به آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های در دست حماس کمک کند، اظهار کرد که جزئیات دقیق‌تر در مورد پیشنهاد جدید توافق در روزهای آینده ارائه خواهد شد، اما تاکید کرد که این پیشنهاد «هر دو طرف را ملزم به اتخاذ تصمیمات سخت می‌کند.»

برنز روز شنبه در یکی از رویدادهای فایننشال تایمز در لندن گفت: «من نمی توانم به شما بگویم که در حال حاضر چقدر به توافق نزدیکیم. در حالی که  درباره ۹۰ درصد متن بین طرف‌های درگیر توافق شده است، ۱۰ درصد آخر باقی مانده که سخت‌ترین بخش است».

او تاکید کرد که پایان دادن به مناقشه اسرائیل و حماس مستلزم «برخی انتخاب‌های سخت و برخی مصالحه‌های سیاسی» از سوی آن دو است.

بیشتر از جهان