۱۰ فیلم برجسته جشنواره بین‌الملی فیلم تورنتو؛ از «ماده» تا «توقف‌ناپذیر»

«ماده» فیلم ترسناک محصول ۲۰۲۴ به نویسندگی و کارگردانی کورالی فارگت و با بازی دمی مور، مارگارت کوالی و دنیس کواید است

تصویر فیلم «روسپی شب»با بازی ایمی آدامز ‌ــ TIFF

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو که از ۵ تا ۱۵ سپتامبر برگزار می‌شود، میزبان مجموعه‌ای از فیلم‌های مطرح و احتمالا نامزد اسکار است. یو‌اس‌ای‌تودی در گزارشی ۱۰ فیلم‌ درخشان این جشنواره را به ترتیب از آخر به اول برشمرده‌ است.  

۱۰. «کی-‌پاپس» (K-Pops)

اندرسون .پاک، خواننده موسیقی سبک سول، با فیلم «کی‌ــ‌‌پاپس» برای اولین بار سراغ کارگردانی‌ رفته و فیلم خانوادگی و موزیکال لذت‌بخشی خلق کرده است. در این فیلم او خود نقش اول را بازی می‌کند و یک نوازنده درام اهل لس‌آنجلس است که دوران اوجش را پشت سر گذاشته و به کره جنوبی می‌رود تا با یک گروه موسیقی کره‌ای برای مسابقه محبوب خوانندگی تلویزیون بنوازد و در آنجا متوجه می‌شود که پسری دارد. این پسر یک شرکت‌کننده متوسط در مسابقه آواز است و نیاز دارد که مهارت‌هایش بهبود یابد. 

۹. «توقف‌ناپذیر» (Unstoppable)

بازی پرانرژی جارل جروم و حرارت مادرانه جنیفر لوپز این فیلم زندگی‌نامه‌ای ورزشی ساده را به اثری تبدیل کرده است که مخاطب را به وجد می‌آورد. فیلم با الهام‌ از زندگی آنتونی روبلز، کشتی‌گیر یک‌پا ساخته شده است که جروم نقش او را ایفا می‌کند و از یک پدیده دبیرستانی به یک ستاره دانشگاهی تبدیل می‌شود. در حالی که مادرش، جودی (با بازی لوپز)، در خانه با مشکلاتی مانند رفتار نامناسب شوهر دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، امیدهای آنتونی برای پیوستن به تیم قدرتمند کشتی دانشگاه آیووا نقش بر آب می‌شود اما سرانجام در دانشگاه ایالتی آریزونا هم‌تیمی‌ها و مربی که می‌خواهد، پیدا می‌کند، در حالی که با سختی‌ها می‌جنگد، رویای قهرمانی ملی را در سر می‌پروراند.

۸. «التون جان: هرگز دیر نیست» (Elton John: Never Too Late)

این مستند پرخاطره به کارگردانی آر جی کاتلر و دیوید فرنیش (همسر التون جان)، زندگی و موسیقی التون جان ۷۷ ساله، نماد موسیقی پاپ، را در دو دوره زمانی موازی روایت می‌کند؛ ۱۰ ماه منتهی به اجرای آخرین تور قبل از بازنشستگی و همچنین دوران موفقیت‌های چشمگیر او در اوایل دهه ۱۹۷۰.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۷. «پرنده» (Bird)

این اثر داستانی به کارگردانی آندره آ آرنولد به دوران بلوغ و رشد می‌پردازد و روایتی شلوغ با بن‌مایه‌ای از فانتزی تاریک درباره دختر ۱۲ ساله‌ای به نام بیلی با بازی نیکیا آدامز است که مجبور شده خیلی زود بزرگ شود. بیلی به طبیعت پناه می‌برد و در آنجا با موجود عجیبی به نام «پرنده» با بازی فرانتس روگوفسکی آشنا می‌شود. بیلی برای یافتن والدینش به کمک نیاز دارد، اما آن‌ها در نهایت در روایتی تامل‌برانگیز درباره دوران نوجوانی و پیوندهای خانوادگی، با هم همراه می‌شوند. 

۶. «ما در زمان زندگی می‌کنیم» (We Live in Time)

جان کراولی کارگردان فیلم «بروکلین» سراغ ماجرای عاشقانه‌‌‌ای رفته است که روایتی غیرخطی را عرضه می‌‌کند. داستان با یک تصادف آغاز می‌شود: آلموت، سرآشپز مشهور، با توبیاس که کارمند شرکت ویتابیکس است، تصادف می‌کند. رابطه آن‌ها با چالش‌های مختلفی مانند داشتن فرزند، مسائل شغلی و در نهایت، بیماری سرطان روبرو می‌شود.

۵. «کارآموز» (The Apprentice) 

فیلم «کارآموز» اثر علی عباسی، کارگردان ایرانی‌ــ‌دانمارکی با هنرنمایی سباستین استن از نگاه خود به نحوه رفتار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، با دیگران در پی دستیابی به شهرت، ثروت و قدرت می‌پردازد و درباره سال‌های رشد و ترقی او در نیویورک در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است. در این فیلم ترامپ جوان تحت آموزش وکیل معروف، روی کوهن (با بازی جرمی استرانگ)، قرار دارد و نشان می‌دهد که چگونه شاگرد به استاد تبدیل می‌شود.

پس از نمایش اولیه این فیلم در جشنواره کن در ماه مه، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با صدور بیانیه‌ای این فیلم را «زباله تخیلی» خواند و تهدید کرد از عوامل آن به دلیل آنچه دروغ‌پردازی خواند، شکایت خواهد کرد. 

۴. «بازگشت» (The Return)

این فیلم درام اکشن با حال‌وهوای سریال «بازی تاج و تخت» بر اساس داستان «اودیسه» اثر هومر ساخته شده است. در این فیلم اوبرتو پازولینی، کارگردان ایتالیایی، داستان اودیسه را ۱۰ سال پس از ماجرای اسب تروا روایت می‌کند، در حالی که همسرش، ملکه پنه‌لوپه (با بازی ژولیت بینوش)، در برابر خواستگاران مقاومت کرده و امیدوار بوده است شوهرش بازگردد و جزیره هم در وضعیت نابسامانی قرار دارد. اودیسه باید برای بازگشت شاهانه‌ به جایگاه قبلی خود تلاش کند.

۳. «روسپی شب» (Nightbitch)

کمدی درام «نایت‌‌بیچ» به نویسندگی و کارگردانی ماریل هلر بر اساس رمانی از ریچل یودر در سال ۲۰۲۱ ساخته شده است. ایمی آدامز در نقش اصلی ظاهر و داستان آن حول محور مادری خانه‌دار می‌چرخد که احساس می‌کند در حال تبدیل شدن به یک سگ است. این فیلم با استفاده از تکنیک رئالیسم جادویی به بررسی مسائل مدرن مادران و انتظارات اجتماعی و مشکلات روانی و اعتماد به نفس می‌پردازد.

۲. «ماده» (The Substance) 

«ماده» فیلم ترسناک محصول ۲۰۲۴ به نویسندگی و کارگردانی کورالی فارگت و با بازی دمی مور، مارگارت کوالی و دنیس کواید است. دمی مور زیبا در این فیلم او نقش یک چهره مشهور تلویزیونی در زمینه تناسب اندام را ایفا می‌کند که در فرایندی ثبت‌نام می‌کند که وعده می‌دهد او را دوباره زیبا و جوان کند. فیلم پر از استعاره‌های تفکربرانگیز در مورد زیبایی، خودشیفتگی و ارزش‌های فردی است.

۱. «زندگی چاک» (The Life of Chuck) 

«زندگی چاک» یک درام آمریکایی محصول سال ۲۰۲۴ به نویسندگی و کارگردانی مایک فلاناگان است. این فیلم اقتباسی از رمان استیون کینگ با عنوان «اگر خون بریزد» است و توماس ویلیام هیدلستون بازیگر بریتانیایی در آن نقش «چاک» را بازی می‌‌کند.

بیشتر از فیلم