احتمال ادامه قطعی برق تا زمستان؛ دولت می‌گوید خزانه خالی است

نگرانی‌ها از قطع برق ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان در زمان برگزاری مسابقه استقلال و الغرافه افزایش یافته است

قطعی برق ورزشگاه‌های یزد و کرج در زمان برگزاری مسابقات والیبال و فوتبال‌ــ مهر

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر ایران، با تایید کسری ۲۰ هزار مگاواتی در صنعت برق ایران، می‌گوید برای احداث یک نیروگاه ۹ هزار مگاواتی به حدود ۹ میلیارد دلار بودجه نیاز است.

مقام‌های جمهوری اسلامی هم‌زمان با صرف هزینه‌های هنگفت در حوزه‌های نظامی و عقیدتی و کمک به نیروهای شبه‌نظامی خارجی، مدعی‌اند که به دلیل بحران کسری بودجه، توان سرمایه‌گذاری کافی در صنعت برق ایران را ندارند. به همین دلیل، قطعی برق منازل، صنایع و اماکن عمومی در مناطق مختلف ایران همچنان ادامه دارد.

در یک نمونه، پس از قطعی برق سالن محل برگزاری مسابقه افتتاحیه رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا در یزد، حالا مدیران ورزش و فوتبال ایران نگران‌اند که در صورت قطع برق ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان در زمان برگزاری مسابقه تیم‌های استقلال و الغرافه قطر در هفته اول لیگ نخبگان آسیا، نظام جمهوری اسلامی بار دیگر در رسانه‌های جهانی به سخره گرفته شود.

در همین حال خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی، هشدار داد که ذخیره سوخت مایع چند نیروگاه اصلی در ایران تمام شده است و وزارت نفت تنها ۷۰ روز زمان دارد تا با پر کردن ذخایر، از ادامه قطعی برق در فصل‌های پاییز و زمستان جلوگیری کند. دانیال آل‌هاشم، استاد دانشگاه، نیز به این خبرگزاری گفت عمق ناترازی‌ها در این حوزه به حدی است که «در زمستان امسال هم خطر قطع گاز و هم خطر قطع برق وجود دارد».

اما اکنون مدیرعامل شرکت توانیر ایران با اشاره به اینکه «تابستان بسیار گرمی را سپری کردیم» گفت: «امسال رشد مصرف برق به ۸.۷ درصد رسید که بر این اساس، رشد تقاضا دو برابر رشد متوسط مصرف در دهه گذشته بود. به‌ طوری که شش هزار و ۴۰۰ مگاوات به میزان تقاضا افزوده شد. اگر قرار باشد نیروگاهی احداث شود، باید ۹ هزار مگاوات ظرفیت داشته باشد که نیازمند ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری است. در تیر و مرداد، میزان کسری برق ۱۸ هزار مگاوات بود که با توجه به اینکه نیروگاه‌های برقابی برای کشاورزی و شرب هم استفاده می‌شوند، در نهایت ناترازی برق به ۲۰ هزار مگاوات رسید.»

او با اشاره به اینکه میزان مصرف برق در ایران همچنان در محدوده تقاضای ۷۰ هزار مگاواتی قرار دارد، از شهروندان ایران تقاضا کرد که تا جای ممکن در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

این در حالی است که حسنعلی تقی‌زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران، چند روز قبل در تلویزیون به سایر مسئولان دولتی و حکومتی پیشنهاد کرده بود که «مردم را مقصر ناترازی برق جلوه ندهید».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تقی‌زاده پنجشنبه‌ گذشته در صداوسیما تاکید کرد: «الکی نگویید مصرف مردم زیاد است. مردم ما نسبت به کل دنیا خیلی کم برق مصرف می‌کنند، اما متاسفانه عادت داریم گناه را گردن مردم بیندازیم. صادقانه بگویید اگر با این دست‌فرمان جلو برویم، سال آینده ناترازی به ۲۵ هزار مگاوات می‌رسد.»

در شرایطی که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از کاهش قابل‌توجه تولید صنایع ایران در تابستان ۱۴۰۳ به دلیل گسترش قطعی برق حکایت دارد، عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو در دولت مسعود پزشکیان، در واکنش به افزایش اعتراض‌ها به این بحران پیشنهاد داد برای کاهش مصرف برق به جای کولر از پنکه استفاده شود و سپس مدعی شد: «در ژاپن هم مردم از پنکه استفاده می‌کنند.»

نظام جمهوری اسلامی به دلیل ادامه سیاست‌های خصمانه علی خامنه‌ای در دشمنی و جنگ با قدرت‌های غربی که به تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه ایران ختم شد، توان سرمایه‌گذاری و نوسازی زیرساخت‌های برق و احداث نیروگاه‌های جدید را ندارد.

بیشتر از اقتصاد