افزایش خشم شهروندان از قطعی برق؛ وزیر نیرو گفت از پنکه استفاده کنید

سیاست‌های جنگ‌طلبانه خامنه‌ای منجر به محدودیت مالی دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق شده است

عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو  در ایران-مرداد ۱۴۰۳-تجارت نیوز

ادامه قطعی‌های مکرر برق منازل و صنایع مختلف در ایران، منجر به افزایش خشم شهروندان ایرانی نسبت به ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی و تشکیل تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران شد.

همزمان مرکز پژوهش‌های مجلس از کاهش چشمگیر تولید صنایع ایران، همزمان با گسترش قطعی برق در تیر امسال خبر داده و اعلام کرد که بنگاه‌های صنعتی نسبت به سال قبل، رکود عمیق‌تری را از نظر شاخص‌های تولید و فروش تجربه کرده‌اند.

اما عباس علی‌آبادی، وزیر نیروی جدید ایران در دولت مسعود پزشکیان، در واکنش به افزایش اعتراض‌ها به این بحران پیشنهاد داد برای کاهش مصرف برق «به جای کولر از پنکه استفاده شود» و سپس مدعی شد که «در ژاپن هم مردم پنکه استفاده می‌کنند.»

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که امروز چهارشنبه هفتم شهریور، جمعی از ساکنان شهر لارستان در استان فارس، در اعتراض به قطعی برق در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کرده و نسبت به اختلال مداوم در زندگی روزمره خود اعتراض کردند.

در کاشان نیز بازاریان این شهر با تجمع در خیابان‌های اصلی شهرشان نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان نسبت به قطعی‌های مداوم برق و حل نشدن این معضل بزرگ معترض شدند.

از سوی دیگر تصاویری در رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از بستن جاده هراز به دست صنعت‌گران در جاجرود بوده است. معترضان با در دست داشتن پلاکارد و بستن این جاده محوری، خواستار پایان قطعی‌های مکرر برق و توجه بیشتر مسئولان جمهوری اسلامی به تامین مایحتاج اولیه کسب و کار شهروندان شدند.

همچنین ویدیوهایی از مرگ هزاران مرغ در مرغداری‌های چندین شهر ایران نیز منتشر شده است که دلیل آن، قطعی برق مرغداری‌ها در گرم‌ترین ماه سال عنوان شده است. این قطعی‌ها سبب افزایش دما در محیط نگهداری طیور و مرگ هزاران گونه از حیوانات پرورشی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال شهروندان در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان هم نسبت به قطعی مدام برق که منجر به قطعی آب این مناطق نیز می‌شود، اعتراض کرده‌اند.

این درحالی است که وزارت نیروی جمهوری اسلامی و شرکت توزیع برق استان تهران، امروز هفتم شهریور در اطلاعیه‌‌هایی شهروندان ایرانی را تهدید کردند که در صورت عدم کاهش مصرف برق، برق خانگی و صنعتی مشترکان پرمصرف را به‌صورت دائمی قطع خواهند کرد.

اما به علت گرمای طاقت‌فرسای تابستان و بالا رفتن دمای هوا در اکثر استان‌های ایران، تحمل گرمای هوا بدون استفاده از دستگاه‌های سرمایشی آسان نیست و از طرفی دیگر قطعی‌های مداوم برق، خسارت‌های چشم‌گیری را نیز به صنایع مختلف وارد کرده است.

برای نمونه محمدرضا ترابی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان هم روز گذشته با اشاره به تاثیر قطع برق بر کیفیت پسته‌های استان کرمان گفت: «هر روز برق موتورهای کشاورزی قطع می‌شود که این امر خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرده است. این اتفاق موجب شده که حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد محصول پسته استان پوک شود. حوضچه‌های پرورش ماهی در سراسر استان نیز خسارت سنگینی دیده‌اند.»

با این وجود، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران هنوز هیچ واکنش عملی یا انتقادی را نسبت به نبود زیرساخت‌های مناسب جهت تامین برق شهروندان ایرانی مطرح نکرده است و او نیز مانند وزیر نیرو، در چند گفت‌وگو با خبرنگاران، مردم را دعوت به خاموش کردن دستگاه‌های سرمایشی کرد.

شدت ناترازی شبکه برق ایران موجب شده که برخلاف دو تابستان گذشته که دولت سیزدهم با قطع برق شهرک‌های صنعتی و صنایع تولیدی نیاز برق خانگی را تامین کرد، در سال ۱۴۰۳ از همان نخستین روزهای ورود موج گرما، هم‌زمان با تکرار خاموشی‌ صنایع، قطعی برق مهمان ناخوانده و دائم خانه‌های مردم هم باشد.

مسئله هدررفت ناشی از فرسودگی شبکه تولید و توزیع به دلیل سن بالای نیروگاه‌ها در کنار ادعای مصرف غیراصولی در شبکه خانگی، ناترازی برق در ایران را به گفته مدیران وزارت نیرو به یک «ابرچالش در حوزه انرژی» بدل کرده است.

طبق آمارهای اعلام‌شده، «حدود ۲۰ درصد ظرفیت پست‌های شبکه دچار فرسودگی است و بالای ۳۰ سال عمر دارند و عمر ۱۵.۳ درصد از آن‌ها نیز بالای ۳۵ سال است.» سن بالای شبکه موجب می‌شود میزان حوادث و نیاز به تعمیرات در مسیر توزیع برق افزایش‌ یابد و این امر فشار بار مصرف را بر شبکه برق مضاعف ‌کند.

اما نظام جمهوری اسلامی به دلیل ادامه سیاست‌های خصمانه علی خامنه‌ای در دشمنی و جنگ با قدرت‌های غربی که به تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه ایران ختم شد، توانایی سرمایه‌گذاری بر روی نوسازی زیرساخت‌های برق و احداث نیروگاه‌های جدید را ندارد.