در آستانه آغاز سال تحصیلی ۵۰ درصد مدارس تهران همچنان فرسوده و ناایمن‌اند

جمهوری اسلامی علاقه‌ای به رفع بحران‌های آموزشی مانند ناایمن بودن مدارس یا کمبود ۱۷۶هزار معلم ندارد

دو مدرسه فرسوده و فروریخته در ایران- مهر

در فاصله ۹ روز مانده تا بازگشایی مدارس ایران، رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران می‌گوید ۵۰ درصد مدارس پایتخت ناایمن و فرسوده‌اند.

این درحالی است که براساس آمارهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در وزارت آموزش و پرورش ایران، حدود ۲۰ درصد مدارس کشور ناایمن‌اند و حالا گزارش فعلی نشان می‌دهد که وضعیت مدارس در پایتخت بحرانی‌تر از آن چیزی است که سازمان نوسازی رسما اعلام کرده است.

قدرت‌الله محمدی، رئیس آتش‌نشانی تهران، با اعلام این خبر از اینکه وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر برای رفع مشکلات ایمنی ساختمان مدارس تهران و بازسازی یا نوسازی آن‌ها اقدامی نکرده است انتقاد کرد. این درحالی است که البته کارشناسان هنوز نیمی از ۲۸۰۰ مدرسه استان تهران را بررسی نکرده‌اند.

این مدیر دولتی افزود: «مدارس تهران وضعیت خوبی ندارند و از سال گذشته تاکنون حتی یک پرونده‌ مبنی بر اینکه مدرسه‌ای اقدامات ایمن‌سازی را انجام داده باشد، به دست ما نرسیده است. علاوه بر ناایمنی مدارس، بیمار‌ستان‌های پایتخت هم از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارند و بخش عمده‌ای از آن‌ها هنوز تاییدیه ایمنی را از آتش‌نشانی دریافت نکرده‌اند.»

در همین زمینه نصرت حسینی، کارشناس امور اجتماعی، در گفت‌وگو با فارس تایید کرد که مدارس ایران بودجه‌ای برای حوزه ایمن‌سازی ندارند و «حتی در پرداخت قبوض آب و برق خود هم دچار مشکل هستند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر مدارس دولتی، مدارس خصوصی که با نام «غیرانتفاعی» در ایران فعالیت می‌کنند نیز به‌رغم دریافت شهریه‌های کلان، اکثرا به اجاره ساختمان‌های قدیمی و فرسوده برای برپایی مدارس خصوصی رو می‌آورند که این مسئله موجب به خطر افتادن جان کودکان می‌شود.

روز ۱۸ شهریور سال جاری نیز استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بود که ناایمن‌ترین مدارس کشور در این استان قرار دارند. علی احمدزاده در نشست شورای آموزش و پرورش استان گفت ۴۸۳ کلاس سنگی و قدیمی در کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا یکی از ناایمن‌ترین مدارس در سطح کشور سهم این استان باشد.

همچنین سال گذشته، رئیس سازمان نوسازی مدارس ایران از تخلیه برخی از مدرسه‌های استان اصفهان به‌دلیل فرونشست زمین خبر داده و درمورد فرونشست زمین در مدرارس استان‌های یزد و تهران هشدار داده بود.

با این حال، با انتخاب علیرضا کاظمی، برادر رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مقام وزیر آموزش و پرورش، تمامی امیدها برای بهبود شرایط آموزش، بالا رفتن کیفیت مدارس و وقوع تغییرات ضروری در این حوزه رنگ باخت، زیرا یکی از اولین دستورهای کاظمی به شورای معاونان و مدیرکل‌های استان‌های وزارتخانه متبوعش این بود که «برنامه‌های تعلیم‌ و تربیت را محکم، مقتدر و با استحکام ادامه دهید» و سپس بدون اشاره به نبود امکانات اولیه در بسیاری از مدارس دولتی یا کمبود شدید معلم، گفته بود: «نماز مهم‌ترین اولویت ما است و باید دغدغه اصلی دانش‌آموزان باشد.»

اوایل شهریورماه امسال، رمضان رحیمی، عضو کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی، خبر داده بود که براساس آمار و بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، «در سال تحصیلی جدید با کمبود ۱۷۶ هزار معلم روبه‌رو خواهیم بود».

اما ترتیب بودجه‌بندی در نظام جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که رفع بحران‌های بزرگ در حوزه‌های حیاتی مانند آموزش و پرورش، محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ، همچنان برای علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی بی‌اهمیت است و حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های نظامی سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی خارجی و عربی، در کنار نهادهای سرکوبگر داخلی و سازمان‌های عقیدتی مانند حوزه‌های علمیه در اولویت نظام قرار دارد.