متهم ردیف اول فاجعه فولادشهر؛ از دلالی چمن و وی‌ای‌آر تا جانشینی تاج در فدراسیون

«رفعتی تمام هیئت‌های فوتبال را مجبور کرد که با پیمانکار مدنظر او برای تعویض چمن همکاری کنند تا سود سرشاری نصیبش شود»

داود رفعتی و حواشی دیدار ملوان و سپاهان، شهریور ۱۴۰۳- خبرگزاری مهر

یکی از داوران بازنشسته فوتبال ایران روز شنبه ۲۴ شهریور در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی از اقدامات غیرقانونی و فساد مالی گسترده داود رفعتی پرده برداشت.

پس از بازداشت چندین نفر از نزدیکان مهدی تاج در فدراسیون فوتبال به‌دلیل دریافت رشوه و نقش داشتن در پرونده فساد مالی فوتبال ایران، در شرایطی که مهدی تاج و مهدی محمدنبی، رئيس و نایب‌رئیس اول فدراسیون، هردو در بستر بیماری‌اند، حالا داود رفعتی، دبیر کارگروه استاندارسازی ورزشگاه‌های ایران، به مرد شماره یک و همه‌کاره این فدراسیون بدل شده است.

او شب گذشته در جایگاه ناظر مسابقه تیم‌های سپاهان اصفهان و ملوان بندرانزلی در هفته چهارم لیگ برتر ایران، مانع حضور به‌موقع پزشکان بر بالین هوادار بدحال تیم ملوان شد و سپس در برنامه‌ای تلویزیونی مدعی شد که قوانین فدراسیون فوتبال ایران به او اجازه استفاده از آمبولانس حاضر در ورزشگاه را نداده است.

این ادعا البته با قوانین موجود در آیین‌نامه‌های اجرایی فدراسیون فوتبال در تضاد است و حضور دست‌کم دو آمبولانس مجهز به اکسیژن، ماسک، دستگاه ای‌ای‌دی، داروهای اورژانسی و افراد آموزش‌دیده برای «کمک به بازیکنان و تماشاگران مصدوم» در قوانین فیفا و فدراسیون فوتبال ایران دیده می‌شود.

پس از بدحال شدن مرتضی خائفی، هوادار ۶۲ ساله ملوانی‌‌ها، در ورزشگاه فولادشهر به‌دلیل حمله قلبی، داود رفعتی ۱۰ دقیقه مانع استفاده از آمبولانس برای انتقال این هوادار به بیمارستان شد و به گفته مسئولان تیم ملوان بندرانزلی به ایندیپندنت فارسی، همین تعلل موجب از دست رفتن جان مرتضی خائفی شد.

داور بازنشسته و بین‌المللی فوتبال ایران و همکار سابق داود رفعتی، که نخواست نامش فاش شد، حالا در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «رفعتی که باید او را درحال حاضر اصلی‌ترین عضو حلقه فساد مهدی تاج در فوتبال ایران بنامیم، با معرفی فردی به نام استادجو به‌عنوان تنها پیمانکار چمن مورد تایید فدراسیون به هیئت‌های فوتبال و باشگاه‌ها، آنان را مجبور به تعویض چمن‌های ورزشگاه‌ها کرد تا سودی سرشار به جیب خودش برود. مثلا چمن ورزشگاه سیروس قایقران در انزلی هم به دست همین پیمانکار تعویض شد، اما حالا کیفیت این چمن چگونه است؟ کیفیت افتضاح آن صدای اعتراض همه تیم‌ها را بلند کرده، اما رفعتی چگونه این چمن را تایید و مجوز انجام بازی‌های لیگ برتر روی آن را صادر کرد؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «در ورزشگاه‌های عضدی رشت، نقش‌جهان و فولادشهر اصفهان، شهرقدس، اراک، امام رضای مشهد، یزد، شیراز و چند ورزشگاه‌ دیگر که میزبان بازی‌های ملی، لیگ برتر و لیگ آزادگان‌اند نیز همین اتفاق افتاده است. مثلا چمن تکه‌وپاره‌شده ورزشگاه فولادشهر که در بازی ایران و قرقیزستان مورد تمسخر رسانه‌های عربی قرار گرفت نیز کار اعضای تیم دلالی رفعتی است. برای تعویض چمن ورزشگاه عضدی رشت ۳۶ میلیارد تومان به استادجو پول دادند، اما حالا بروید سطح ناهموار و چمن بی‌کیفیت عضدی را ببینید. وضعیت ورزشگاه‌های حافظیه و پارس شیراز چگونه است؟ همین ورزشگاه شهرقدس که قرار است میزبان بازی‌های آسیایی پرسپولیس و استقلال باشد، با صرف هزینه چند ده میلیارد تومانی چرا همچنان چمن استاندارد ندارد؟ همه این موارد شاهکار فردی فاسد به نام داود رفعتی است.»

این منبع مطلع، که سابقه عضویت در کمیته داوران فدراسیون فوتبال را هم دارد، در ادامه سخنانش افشا کرد که داود رفعتی حتی هیئت‌های فوتبال در شهرهای مختلف ایران را مجبور کرده است تا پروژکتورهای مورد نیاز ورزشگاه‌ها را از یک فروشنده خاص در تهران خریداری کنند.

او می‌گوید: «رفعتی علاوه بر کارگروه استاندارسازی ورزشگاه‌ها یا نمایندگی فدراسیون در بازی‌های مهم، به‌طور پنهانی و غیررسمی رئیس و همه‌کاره دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال است و دانیال مرادی ۳۵ ساله را به‌عنوان مهره و مدیر تابع خودش روی صندلی ریاست این کمیته نشانده است. یعنی رفعتی است که چینش داوری هر هفته را تعیین می‌کند. علاوه بر این، می‌دانید که چرا ماجرای واردات دستگاه‌های کمک‌داور ویدیویی به ایران این‌قدر زمان‌بر شد؟ چون رفعتی و تیمش می‌خواستند تنها از طریق شرکتی که برای آن دلالی می‌کنند تجهیزات وی‌ای‌آر را وارد ایران کنند و به همین دلیل با مدیران شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی که زیر نظر وزارت ورزش است، برسر دریافت پورسانت درگیر شدند.»

داور بازنشسته فوتبال ایران، در بخش پایانی افشاگری‌هایش، یکی از معروف‌ترین پرونده‌های دریافت رشوه رفعتی و خداداد افشاریان، رئیس بازداشت‌شده کمیته داوران، را نیز یادآوری کرد. در اردیبهشت ۱۳۹۷ بهروز رهبری‌فرد و ابراهیم اسدی، دو تن از بازیکنان اسبق باشگاه استیل‌آذین تهران، افشا کردند که ۱۰ سال قبل از این تاریخ، یعنی در خرداد ۱۳۸۷، خداداد افشاریان و داود رفعتی، داور و کمک‌داور مسابقه تیم‌های استیل‌آذین و سپاهان نوین اصفهان، در حدود ۱۰۰ میلیون تومان از حسین هدایتی، مالک متمول استیل‌آذین، رشوه دریافت کرده بودند.

قرار بر این بود تا افشاریان و رفعتی در این مسابقه حساس که دیدار برگشت مرحله پلی‌آف لیگ آزادگان برای صعود به لیگ برتر بود، با دریافت رشوه به سود استیل‌آذین سوت بزنند و زمینه‌ساز صعود این تیم به لیگ برتر شوند، اما عملا به سود سپاهان نوین قضاوت کردند تا مدیران و بازیکنان خشمیگن استیل‌آذین سال‌ها بعد از این اتفاق پرده بردارند و مدعی شوند که تیم داوری مسابقه هم‌زمان از هردو باشگاه تهرانی و اصفهانی رشوه دریافت کرده‌اند.

بیشتر از فوتبال