هراس حکومت از دومین سالگرد اعتراض‌ها؛ خانواده مهسا امینی حبس خانگی شدند

ماموران در تلاش‌اند راه‌های دسترسی به آرامستان آیچی سقز را هم ببندند

یکی از اعضای خانواده مهسا امینی روز یکشنبه ۲۵ شهریور، در دومین سالگرد کشته شدن این جوان مخالف حجاب اجباری، به ایندیپندنت فارسی خبر داد که ماموران امنیتی امجد امینی و مژگان افتخاری، پدر و مادر مهسا، را در حبس خانگی قرار داده‌اند.

بنا بر این گزارش، این اقدام سرکوبگرانه و غیرقانونی به منظور جلوگیری از حضور اعضای خانواده مهسا امینی بر مزار او در آرامستان آیچی سقز و برگزاری مراسم دومین سالگرد کشته شدن فرزندشان انجام شده است. خانواده مهسا امینی اعلام کرده بودند که قصد دارند به همراه اهالی سقز روز یکشنبه ۲۵ شهریور بر مزار مهسا حاضر شوند.

حالا یکی از اعضای خانواده مهسا امینی می‌گوید: «ماموران وزارت اطلاعات از صبح زود مقابل خانه پدر و مادر مهسا حاضر شده‌اند و می‌گویند در صورت خروج از منزل، فورا آنان را بازداشت خواهند شد. نمی‌دانیم آیا امجد و مژگان تا عصر امروز می‌توانند به مزار مهسا بروند یا خیر، اما جو سقز به‌شدت امنیتی است و ماموران نظامی و اطلاعاتی در سراسر شهر و جاده سقز به بانه که آرامستان آیچی آنجا قرار دارد، حضوری پرتعداد دارند. برنامه‌شان این است که تا جای ممکن، تمامی راه‌های دسترسی به مزار مهسا را ببندند.»

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که مقام‌های نظام جمهوری اسلامی برای جلوگیری از حضور احتمالی مردم در آرامستان آیچی، مانند شهریور گذشته، دریچه‌های سد چراغ‌ویس را باز کرده‌اند تا عبور مردم از مسیر فرعی کف رودخانه خشکیده سقز به سمت آرامستان آیچی‌ــ مسیری غیر از جاده سقز به بانه که در کنترل ماموران است‌ــ غیرممکن شود.

امجد امینی روز جمعه در یک پیام صوتی گفته بود چنانچه جمهوری اسلامی ممانعت ایجاد نکند، «با توجه به تماس‌ها و درخواست‌های مردمی» مراسم سالگرد دخترش روز یکشنبه ۲۵ شهریور برگزار خواهد شد. او در این پیام صوتی به محدودیت‌هایی که نهادهای امنیتی حکومت در نخستین سالگرد مهسا برای خانواده امینی ایجاد کردند، اشاره کرد و گفت: «مانند هر خانواده داغدیده ایرانی، حق داریم و دوست داریم مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برای عزیز ازدست‌رفته‌مان برگزار کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از صبح یکشنبه بسیاری از کسبه سقز و سایر شهرهای استان کردستان برای همراهی با خانواده مهسا امینی و اعتراض به قتل حکومتی او، به اعتصاب سراسری روز ۲۵ شهریور پیوستند و در محل کارشان حاضر نشدند.

ایرانیان معترض به جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف جهان هم از روز شنبه با برپایی تجمع‌های مختلف، ضمن حمایت از خانواده مهسا امینی، یاد کشته‌شدگان خیزش سراسری ۱۴۰۱ را گرامی داشتند و خواستار افزایش حمایت‌های جهانی از اعتراض‌های مردم ایران علیه جمهوری اسلامی شدند.

مهسا امینی، دختر جوان ۲۱ ساله اهل سقز، روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ و پس از دستگیری به دست نیروهای گشت ارشاد پلیس جمهوری اسلامی در تهران، طبق اعلام اعضای خانواده و وکلای دادگستری، بر اثر ضربات ماموران در زمان بازداشت دچار شکستگی جمجمه شد و روز ۲۵ شهریور آن سال در بیمارستان جان باخت. کشته شدن او آتش خشم مردم از ادامه سرکوب‌های حکومتی علیه آزادی‌های اجتماعی را شعله‌ور کرد و به برپایی اعتراض‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی در سراسر ایران در چند ماه پس از آن منجر شد. جمهوری اسلامی در واکنش به این اعتراض‌ها بیش از ۵۵۰ تن را به قتل رساند و بیش از صد هزار معترض را دستگیر کرد.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این مادر، پدر و برادر مهسا امینی را ممنوع‌الخروج و گذرنامه آنان را در فرودگاه تهران ضبط کرده بودند. مژگان افتخاری، امجد امینی و اشکان امینی آذر ۱۴۰۲ به دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در مراسم اهدای جایزه ساخاروف به مهسا امینی، عازم فرانسه بودند.