کیفیت عجیب چمن ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان برای میزبانی استقلال از الغرافه

رضا جباری گفت زمانی ورزشگاه آزادی در خاورمیانه پیشگام بود اما حالا کشورهای عربی می‌گویند حاضرند برای ما ورزشگاه بسازند

چمن ناهموار ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان تهران، ۲۵ شهریور ۱۴۰۳‌- خبرگزاری مهر

در فاصله ۲۴ ساعت مانده تا آغاز اولین مسابقه تیم استقلال تهران در لیگ نخبگان آسیا، تصاویر منتشرشده از ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان (شهرقدس) تهران نشان می‌دهد که چمن این ورزشگاه در وضعیتی بحرانی و فاجعه‌بار قرار دارد.

به‌دلیل طولانی‌شدن روند بازسازی ورزشگاه آزادی، تیم استقلال تهران مجبور است روز دوشنبه ۲۶ شهریور در ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان واقع در غرب استان تهران از الغرافه قطر میزبانی کند. پرسپولیس، دیگر نماینده ایران در لیگ نخبگان هم که دوشنبه هم‌زمان با استقلال، در ورزشگاه امیرعبدالله فیصل جده مهمان الاهلی عربستان سعودی است، چاره‌ای ندارد جز اینکه تا زمان اتمام بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی، در ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان از رقبای آسیایی‌اش پذیرایی کند.

تصاویر منتشرشده از این ورزشگاه نشان می‌دهد که کارگران یک روز مانده به بازی استقلال‌ــ‌الغرافه به روش‌های سنتی و با استفاده از ابزاری همچون بیل و تیشه، در حال رفع چاله‌های عمیق و ناهمواری‌های مختلف زمین چمن ورزشگاه‌اند. کاملا مشابه اتفاقی که سال گذشته در ماجرای میزبانی پرسپولیس از النصر عربستان سعودی در ورزشگاه آزادی رخ داد و آماده‌سازی چمن به همین روش و سطح ناهموار چمن آزادی یک آبروریزی بزرگ برای فوتبال ایران به بار آورد؛ تا حدی که ستارگان خارجی و گران‌قیمت النصر پس از پایان بازی اعتراف کردند که هرگز چنین چمن بی‌کیفیتی را از نزدیک ندیده بودند.

حالا نیز الغرافه قرار است با ستارگان نامداری همچون خوسلو، کاپیتان پیشین رئال مادرید، در کنار فلورین کومان، رودریگو ماچادو، ماتیاس نانی، یاسین براهیمی، محمد مونتاری، فرجانی ساسی، فابریسیا دیاز، دامه ترائوره و سیدو سانو در تهران حاضر شود و کیفیت فعلی چمن قلعه‌حسن‌خان نشان می‌دهد که باز هم باید منتظر انتشار تصاویر چاله‌های چمن این ورزشگاه در رسانه‌های بین‌المللی و تمسخر هواداران فوتبال باشیم.

یکی از داوران بازنشسته فوتبال ایران روزشنبه در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داد که در غیبت مهدی تاج،  داوود رفعتی، مرد همه‌کاره فدراسیون فوتبال و دبیر کارگروه استاندارسازی ورزشگاه‌ها در این فدراسیون، در به وجود آمدن بحران بزرگ چمن‌های بی‌کیفیت در ورزشگاه‌های ایران نقش پررنگی دارد و با اعطای پیمانکاری تعویض چمن‌ها به دوستانش، زمینه‌ساز ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه، دلالی و فقدان زیرسازی‌ مناسب و اعطای مجوزهای غیرقانونی به ورزشگاه‌ها برای برگزاری مسابقات فوتبال در آن‌ها شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، روز یکشنبه رضا جباری، کاپیتان پیشین پرسپولیس، هم با بیان اینکه «بازی در ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان در شان استقلال و پرسپولیس نیست» گفت: «با زمین‌هایی که داریم و بی‌توجهی دولت و فدراسیون، نباید از تیم ملی و حتی تیم‌های استقلال و پرسپولیس در آسیا انتظاری داشت. کار به جایی رسیده است که عرب‌ها می‌گویند حاضرند رایگان برای ما ورزشگاه بسازند. پول‌هایی که به بازیکنان داده می‌شود، از کجا می‌آید؟ چرا نمی‌توانند بخشی از سرمایه‌‌ها را به ساخت ورزشگاه‌ها تخصیص دهند؟ ورزشگاه آزادی زمانی در خاورمیانه پیشگام بود، اما امروز هیچی نداریم.»

وضعیتی اسف‌بار و خجالت‌آور برای فوتبال و ورزش ایران که کلیت نظام جمهوری اسلامی و مدیران آن در به وجود آمدنش نقش اصلی دارند و کار را به جایی رسانده‌اند که در شرایطی که قطر میزبان جام جهانی فوتبال می‌شود، حتی یک ورزشگاه و چمن باکیفیت و استاندارد در سراسر کشور پهناور ایران وجود ندارد.

با وجود این، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها در چند سال اخیر و هم‌زمان با بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصاد ایران، مدعی شده که موفق شده است ایران را به نوک قله موفقیت و سربلندی برساند، ادعایی که تمامی آمارها، مشاهدات، اعتراض‌ها و تجمع‌های مختلف شهروندان ایرانی یا افشای پرونده‌های مختلف فساد مالی میان سران نظام، گواه دروغ بودن آن است.

با گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی، تنها ورزشگاه‌های تهران که در صورت تعویض چمن و اتمام بازسازی‌ می‌توانند میزبان بازی‌های بین‌المللی باشند، همچنان ورزشگاه‌های آزادی (آریامهر) و تختی (فرح‌‌آباد)‌اند که در کنار ورزشگاه کشوری (امجدیه)، در زمان محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده‌اند.

بیشتر از فوتبال