کریستین وبر، شهروند اتریش، از زندان جمهوری اسلامی آزاد شد

اتریش سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که یکی از شهروندانش به اتهام‌های غیرمرتبط با اعتراض‌های پس از کشته‌ شدن مهسا امینی در ایران بازداشت شده است

تصویری از پرچم اتریش‌ــ Canva

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور از آزادی کریستین وبر، شهروند اتریش، از زندان جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش این خبرگزاری، ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، درباره آزادی این تبعه اتریش گفت: «او به دلیل جرائم ارتکابی در استان آذربایجان غربی در زندان به سر می‌برد اما با استفاده از نهادهای ارفاقی و رافت اسلامی از زندان آزاد شد.»

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی بدون ارائه توضیح بیشتر درباره جرائم منتسب به کریستین وبر افزود: «این محکوم پس از آزادی تحویل سفیر اتریش شد تا کارهای خروج و انتقال او انجام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان همچنین نوشت که ولف دیتریش‌هایم، سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران، در دفتر رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی حاضر شده و مقدمات خروج تبعه این کشور از ایران را انجام داده است.

این خبرگزاری تاکید کرد که سفیر اتریش از «برخورد انسانی و مطلوب قوه قضاییه که باعث آرامش خانواده این زندانی شد» قدردانی کرده است. این در حالی است که پیش از این، زندانیان سیاسی و همچنین زندانیان دوتابعیتی و شهروندان خارجی پس از آزادی از زندان‌های جمهوری اسلامی، بارها از برخوردهای خشونت‌آمیز و غیرانسانی در مدت بازجویی و حبس خبر داده‌اند.

نام کریستین وبر به‌عنوان شهروند اتریش که در زندان‌های جمهوری اسلامی است، تا پیش از این مطرح نشده بود. تنها روز سوم اردیبهشت در خبرها آمده بود که سفیر اتریش در دفتر رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی حاضر شده است تا «پاره‌ای امور قضایی را پیگیری کند» اما در آن زمان نیز موضوع تلاش برای آزادی وبر مطرح نشد.

اتریش سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که یکی از شهروندان این کشور در ایران دستگیر شده است. مقام‌های اتریش هم‌زمان تاکید کردند که بازداشت این شهروند به اعتراض‌هایی که پس از کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، ارتباطی ندارد. با این حال کریستین وبر یک روز پس از دومین سالگرد جان باختن مهسا امینی آزاد شد. مقام‌های اتریش هنوز درباره این موضوع واکنشی نداشته‌اند.

خرداد ۱۴۰۲ نیز دو شهروند ایرانی‌ــ‌اتریشی بە نام‌های مسعود مصاحب و کامران قادری که در ایران بازداشت شده بودند، آزاد شدند و بە اتریش بازگشتند. آن‌ها با اسدالله اسدی مبادله شدند. اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش، به اتهام دست داشتن در یک «اقدام تروریستی در خاک اروپا» محکوم شد اما به دستور نخست‌وزیر بلژیک، با چهار شهروند بلژیکی، اتریشی و دانمارکی مبادله و آزاد شد.

چندین اروپایی دیگر از جمله دست‌کم سه شهروند فرانسه همچنان در ایران زندانی‌اند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند جمهوری اسلامی از شهروندان دوتابعیتی یا اتباع خارجی زندانی به‌عنوان مهره‌هایی برای چانه‌زنی در مذاکره با دولت‌های خارجی استفاده می‌کند.