پنج عامل پنهان در زندگی روزمره که روند پیری را سریع‌تر می‌کند

استفاده از عینک آفتابی نه‌تنها از چشم‌ها و پوست اطراف آن‌ها در برابر پرتوهای مضر یووی محافظت می‌کند، بلکه شما را از تنگ کردن چشمانتان نیز بازمی‌دارد. افرادی که به تنگ کردن چشم‌ها یا پلک‌ زدن زیاد عادت دارند، بیشتر در معرض بروز چین و چروک اطراف چشم‌اند

عکس تزیینی‌ــ زن مسنی در تنهایی نشسته است‌ــ Canva

سیگار، الکل و کم‌خوابی می‌توانند ما را مسن‌تر نشان دهند، اما برخی عوامل کمترشناخته شده سبک زندگی هم می‌توانند روند پیری را تسریع‌‌ کنند. 

توماس بافورد، پروفسور پیری‌شناسی و طب سالمندی، می‌گوید: «حتی اگر نتوانید تمام تغییرات سلولی و مولکولی را که در طول زندگی اتفاق می‌افتند معکوس کنید، با برخی تغییرات در سبک زندگی می‌توانید سرعت پیری بیولو‌ژیک را کند کنید. برای بهبود سلامتی در پیری هیچ‌وقت دیر نیست.»

وری‌ول‌هلت به پنج عامل مهم که به روند پیری سرعت می‌بخشند و اقدام‌هایی که می‌توانید در مورد آن‌ها انجام دهید، اشاره می‌کند. 

انزوای اجتماعی 

گزارشی جدید نشان می‌دهد که تقریبا یک‌چهارم بزرگسالان ۶۵ ساله و بالاتر ارتباطات اجتماعی ندارند. در حالی که تنهایی و انزوا خطر زوال عقل، بیماری قلبی، سکته مغزی و افسردگی را افزایش می‌دهد.

سارا بی لئوناردو، متخصص طب سالمندی، می‌گوید که اغلب مردم وقتی می‌شنوند که انزوای اجتماعی می‌تواند خطر مرگ زودرس را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد، شگفت‌زده می‌شوند.

برخورداری از روابط اجتماعی و حس هدف داشتن در زندگی به سالمندان کمک می‌‌کند سالم بمانند و عمر طولانی‌تری داشته باشند. مشارکت در کارهای داوطلبانه، شرکت در بازی‌‌های جمعی، عضو باشگاه یا کتابخانه محلی شدن از راه‌های خوب برای فعال ماندن‌اند. 

عینک آفتابی بزنید

اگر هنگام بیرون رفتن کرم ضدآفتاب می‌زنید، به جلوگیری از پیری پوست ناشی از نور خورشید کمک می‌کنید اما آیا عینک آفتابی هم می‌زنید؟

پوست نازک زیر پلک‌ها بسیار در معرض آسیب‌های ناشی از آفتاب و انواع سرطان‌ پوست‌اند. استفاده از عینک آفتابی نه‌تنها از چشم‌ها و پوست اطراف آن‌ها در برابر پرتوهای مضر یووی محافظت می‌کند، بلکه شما را از تنگ کردن چشمانتان نیز بازمی‌دارد. افرادی که به تنگ کردن چشم‌ها یا پلک‌ زدن زیاد عادت دارند، بیشتر در معرض بروز چین و چروک اطراف چشم‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سبک زندگی کم‌تحرک

نشستن پای تلویزیون و تماشای مدام سریال‌ شما را جوان نگه نمی‌دارد؛ مطالعات هم نشان داده‌اند که بین ساعات طولانی تماشای تلویزیون و کاهش احتمال پیری سالم رابطه معنی‌داری وجود دارد. در حالی که جایگزین کردن این عادت با فعالیت‌های بدنی متوسط یا سبک می‌تواند شانس پیری سالم را بیشتر کند.

مطمئنا قرار نیست قهرمان دو ماراتن شوید. هر مقدار فعالیت بدنی فواید خودش را دارد و بهتر است روی ورزش‌هایی تمرکز کنید که از آن‌ها لذت می‌برید اما ورزش‌های قدرتی را دست‌کم نگیرید؛ زیرا به جوان‌سازی پوست، تحرک و حفظ توده عضلانی در طول پیری کمک می‌کنند.

استرس مزمن

استرس‌های جسمی، ذهنی و عاطفی ناشی از فشارهای مالی، شغلی، تبعیض و مراقبت از دیگران می‌توانند روند پیری را تسریع کند.

استرس مزمن بر بدن تاثیر منفی می‌گذارد و باعث التهاب می‌شود که عامل سریع‌تر شدن روند پیری بیولوژیک است. همچنین بر بخشی از دی‌ان‌ای به نام تلومرها که فرایند پیری را آغاز می‌کنند و خطر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهند، اثر می‌گذارد.

متخصصان توصیه می‌کند که با دست‌کم هفت ساعت خواب شبانه، محدود کردن مصرف الکل، تحرک بدنی و ارتباط با افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید، استرستان را کنترل کنید. 

شکر و غذاهای فراوری‌شده 

غذاهایی که می‌خورید، روی ظاهر و احساسات شما تاثیر می‌گذارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد بین رژیم‌های غذایی سرشار از مواد غذایی فوق‌فراوری‌شده و حاوی قندافزوده و سرعت پیری بیولوژیکی ارتباط وجود دارد.

البته متخصصان می‌گویند که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، اما در حال حاضر تصور بر این است که مصرف بالای قند بر گروه‌های متیل در سطح دی‌ان‌ای ما تاثیر می‌گذارد و ممکن است فرایند پیری را تسریع کند.

به گفته کارشناسان، تغذیه در جلوگیری از پیری زودرس تنها نقش حمایتی ایفا می‌کند و اینکه انتظار داشته باشید تنها رژیم غذایی بتواند آسیب‌های ناشی از دیگر عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل یا زندگی با استرس مزمن را جبران کند، واقع‌بینانه نیست. بنابراین سبک زندگی خود را به طور کلی بررسی و به‌تدریج تغییرات کوچک و مداوم در آن اعمال کنید تا به عادات تبدیل شوند.

بیشتر از بهداشت و درمان