انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله در لبنان؛ جمهوری اسلامی محکوم کرد

مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی در بیروت در بین مجروحان است

تصویری از یک پیجر منفجر شده، کانال تلگرامی صدیقین لبنان

عصر سه‌شنبه پیجرهایی که در اختیار هزاران نفر از اعضای حزب‌الله است به‌طور هماهنگ در لبنان و سوریه منفجر شد و تا شب آمار کشته‌ها به دست‌کم ۱۱ نفر و تعداد مجروحان به دست‌کم چهار هزار نفر افزایش یافت. افراد مجروح شده بیشتر از ناحیه شکم، دست، یا اندام تناسلی دچار آسیب شده‌اند. در بین کشته شدگان نیز نام پسران برخی اعضای بانفوذ حزب‌الله دیده می‌شود. حزب‌الله لبنان با متهم کردن اسرائیل تهدید کرده است که انتقام می‌گیرد.

در بین مجروحان، مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی در بیروت هم هست که گفته می‌شود صورت او دچار جراحت سطحی شده و در بیمارستان است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، انفجار پیجرها را محکوم کرده و آن را مصداق «کشتار جمعی» خوانده است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود...

 

رویترز: گلد‌آپولو می‌گوید پیجرها را شرکت BAC در اروپا تولید کرده است

چینگ‌کانگ، بنیانگذار شرکت گلدآپولو Gold Apllo می‌گوید پیجر‌هایی که روز سه‌شنبه در لبنان سوریه منفجر شدند را شرکت BAC در اروپا تولید کرده است.

به گفته او مدل AR-924 را شرکت BAC تولید و فروخته است.

بنیانگذار گلدآپولو گفت که این شرکت فقط از نشان تجاری آنها استفاده می‌کند و آنها در طراحی یا تولید در BAC نقشی ندارند.

به گفته او، همکاری گلد آپولو و BAC سه سال پیش آغاز شد.

یک مقام امنیتی تایوان نیز به سی‌ان‌ان گفت، گلدآپولو ۲۶۰ هزار پیجر عمدتا به آمریکا و استرالیا ارسال کرده است اما هیچ سابقه‌ای از ارسال پیجر به لبنان یا خاورمیانه وجود ندارد.

 

سی‌ان‌ان: عملیات انفجار دستگاه‌های اطلاعاتی اعضای حزب‌الله با همکاری موساد و ارتش اسرائیل انجام شد
سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه اسرائیل پشت عملیات انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله در لبنان و سوریه بوده است نوشت این عملیات مشترک با همکاری موساد و ارتش اسرائیل انجام شده است.
اسرائیل در زمینه این عملیات اظهارنظر نکرده و گزارش‌ها درباره نقش اسرائیل را تایید یا تکذیب نکرده است.

 

حزب‌الله: «تنبیه سخت» در انتظار اسرائیل است

حزب‌الله در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد ضمن تاکید بر ادامه مقاومت در حمایت از غزه و مردمش گفت، «تنبیه سختی» در انتظار اسرائیل است.

 

رویترز: در ماه فوریه به اعضای حزب‌الله گفته شد تلفن‌های همراهشان را نابود کنند

رویترز با اشاره به سخنرانی تلویزیونی حسن نصرالله در ۱۳ فوریه که هشدار داد،‌ تلفن‌های همراه از جاسوسان اسرائیلی خطرناک‌ترند نوشت، او به اعضای حزب‌الله گفت تلفن‌های همراهشان را بشکنند، خاک کنند یا در جعبه آهنی بگذارند.

براساس این گزارش، حزب‌الله برای در ارتباط ماندن اعضایش پیجرها را بین آنها پخش کرد. به گزارش رویترز، اکنون از همین پیجرها برای هدف قرار دادن اعضای حزب‌الله استفاده شده است.

رویترز: شرکت تایوانی می‌گوید «پیجرها» در اروپا ساخته شدند

رویترز به نقل از چینگ‌کانگ، بنیانگذار شرکت آپولوی طلایی (Gold Apollo) گزارش داد، ابزار‌های ارتباط بی‌سیم حزب‌الله که روز سه‌شنبه در لبنان و سوریه منفجر شدند در این شرکت ساخته نشدند. به گفته او، این پیجرها را شرکتی در اروپا ساخته است که حق استفاده از نشان تجاری این شرکت تایوانی را دارد.

 

رویترز: مواد منفجره در روند تولید در ۵۰۰۰ پیجر جاسازی شد

رویترز به نقل از یک مقام امنیتی لبنان و یک منبع دیگر گزارش داد، موساد مقدار کمی مواد منفجره را در زمان تولید پنج هزار پیجر ساخت تایوان که حزب‌الله لبنان سفارش داده بود، در این دستگاه‌های ارتباطی جاسازی کرد.

به گزارش رویترز به نظر می‌رسد آماده‌سازی این پروژه چند ماه طول کشیده است.

به گفته منابع رویترز، موساد یک بورد داخل دستگاه جاسازی کرد که ماده انفجاری آن کد دریافت می‌کند. براساس این گزارش، شناسایی این بورد در داخل دستگاه حتی از طریق اسکن یا به کمک ابزارهای دیگر هم ممکن نیست.

منابع رویترز می‌گویند سه هزار پیجر به‌طور هماهنگ با ارسال پیام به آنها و فعال شدن کد، منفجر شده‌اند.

حزب‌الله این ابراز ارتباطی بی‌سیم و کوچک را به شرکت Gold Apollo  که مقر آن در تایوان است، سفارش داده بود. منابع متعددی گفته‌اند که این دستگاه‌ها در بهار وارد لبنان شد.

این دستگاه‌های بی‌سیم، پیام را نشان می‌دهند اما امکان برقراری تماس تلفنی با آنها وجود ندارد.

 

صابرین نیوز: سفیر جمهوری اسلامی از ناحیه دو چشم، صورت و دست زخمی شد

کانال تلگرامی صابرین نیوز می‌گوید مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی در بیروت بر اثر انفجار هماهنگ دستگاه‌های ارتباطی اعضای حزب‌الله در لبنان و سوریه که روز سه‌شنبه اتفاق افتاد، از ناحیه دو چشم، صورت و دست زخمی شده است.

گزارش‌های اولیه منابع جمهوری اسلامی حاکی از‌ آن بود که جراحت‌های او سطحی است و همسر مجتبی امانی هم در اکس نوشته بود که او کمی زخمی شده اما حالش خوب است و به‌خیر گذشته است.

 

جمهوری اسلامی «اقدام اسرائیل» را به شدت محکوم کرد، حزب‌الله: اسرائیل را تنبیه می‌کنیم

درحالی که حزب‌الله لبنان وعده داده که اسرائیل را «تنبیه» می‌کند، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران انفجار دستگاه‌های ارتباطی اعضای حزب‌الله در لبنان و سوریه را «شدیدا» محکوم کرد و آن را مصداق «کشتار جمعی» خواند. کنعانی گفت: «عملیات تروریستی امروز در لبنان در ادامه عملیات‌ ترکیبی رژیم صهیونیستی و عوامل مزدور آن‌ها انجام شد.» به گزارش میزان، او برای مجروحان از جمله مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی در لبنان «شفای عاجل مسئلت کرد» و گفت جمهوری اسلامی برای هر نوع کمکی آمادگی دارد.

 

پرواز‌های لوفتهانزا به تهران تا روز پنجشنبه متوقف شد
شرکت هواپیمای لوفتهانزا پرواز‌ها به تهران را تا روز پنجشنبه متوقف کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوفتهانزا تا ۱۹ سپتامبر، به تل‌آویو، تهران و بیروت پرواز نخواهد داشت. به دنبال انفجار دستگاه‌های ارتباطی اعضای حزب‌الله در لبنان و سوریه، نگرانی‌ها درباره افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان تشدید شده است.
ایرفرانس نیز پرواز به تل‌آویو و بیروت را متوقف کرده است.

 

مدارس و دانشگاه‌های لبنان روز چهارشنبه تعطیل است

عباس الحلبی، وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی، اعلام کرد که فردا چهارشنبه تمامی مدارس، دبیرستان‌ها، موسسه‌های فنی دولتی و خصوصی، دانشگاه لبنانی و تمامی مؤسسات آموزش عالی خصوصی تعطیل خواهند بود و فعالیت‌های اداری و آماده‌سازی در مدارس، دبیرستان‌ها و موسسه‌های فنی دولتی و خصوصی متوقف می‌شود.

 

نیویورک‌تایمز: پیجرها به ایران هم فرستاده شده‌اند

نیویورک‌تایمز گزارش داد حزب‌الله حدود سه هزار پیجر به شرکت Gold Apollo در تایوان سفارش داده بود و این ابزارهای ارتباطی علاوه بر لبنان، بین متحدان در سوریه و ایران هم پخش شده‌اند.

حزب‌الله لبنان تحت حمایت گسترده لجستیکی جمهوری اسلامی ایران است.

 

الجزیره: پیجرها پنج ماه پیش وارد شده بودند
الجزیره به نقل از منابع خود نوشت، حزب‌الله پیجرها را پنج ماه پیش وارد کرده بود.
اغلب رسانه‌ها به نقل از منابع خود از جاسازی مواد منفجره یا دستکاری پیجرها پیش از تحویل به حزب‌الله خبر داده‌اند. هنوز این گزارش‌ها به‌طور رسمی تایید نشده‌اند. گفته شده که باتری‌ها سپس در اقدامی هماهنگ به اندازه‌ای داغ شدند که رخنه سخت‌افزاری فعال شده و دستگاه منفجر شود.

 

اسکای نیوز عربی: موساد ماده انفجاری PETN را روی باتری دستگاه‌ها جاسازی کرد

اسکای‌نیوز عربی به نقل از منابع خود گزارش داد، موساد مقدار زیادی از ماده انفجاری قوی PETN را روی باتری پیجرها قرار داد و آنها را از طریق افزایش دمای باتری در حد انفجار، منفجر کرد. الجزیره هم می‌گوید که وزن مواد منفجره جاسازی شده حدود ۲۰ گرم بوده است.

 

جمهوری اسلامی آماده رسیدگی به «آسیب‌دیدگان چشمی» حزب‌الله است

رای‌الیوم گزارش داد، مقامات جمهوری اسلامی در تماس با مقامات لبنان آمادگی خود را برای ارائه یک بیمارستان صحرایی و ارسال هواپیمایی جهت تخلیه مجروحان برای انجام عمل‌های جراحی به ویژه در موارد «آسیب‌های شدید چشمی» خبر دادند. در این گزارش به تماس وزیر بهداشت و وزیر خارجه جمهوری اسلامی با همتایان لبنانی خود اشاره شده است.

 

میلر: از عملیات خبر نداشتیم
اکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد، اسرائیل پیش از حمله به ابزارهای ارتباطاتی اعضای حزب‌الله به دولت بایدن اطلاع نداده بود. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت واشینگتن از این عملیات اطلاعی نداشت و در آن مشارکت نداشت.
این عملیات بخش عمده‌ای از فرماندهی نظامی حزب‌الله و سیستم کنترل آن را متوقف کرده است.
یک منبع مطلع به اکسیوس گفت که اسرائیل از طریق این عملیات می‌کوشد جنگ با حزب‌الله را بدون اینکه جنگ گسترده‌ای به راه بیفتد به مرحله جدیدی وارد کند.

 

سی‌ان‌ان: احتمال رخنه سخت‌افزاری به پیجرها بیش از حمله سایبری است
سی‌ان‌ان نوشت هرچند هنوز دلیل قطعی انفجار پیجرها روشن نیست، احتمال رخنه سخت‌افزاری بیش از حمله سایبری منجر به داغ کردن باتری و انفجار است. یک کارشناس به سی‌ان‌ان‌ گفت: به‌طور خلاصه ابزار ارتباطی شما تا زمانی که به آن نوعی مواد منفجره وارد نشده باشد، در معرض خطر انفجار قرار ندارد. جاستین کپوس، کارشناس امنیت سایبری هم گفته است که احتمالا پیجرها قبل از اینکه در اختیار اعضا قرار بگیرند دستکاری شده بودند. به گفته او گستره حمله نشان می‌دهد که از قبل هماهنگ شده و برنامه‌ریزی شده بوده است.
پیجر‌ها ابراز ارتباطی بی‌سیم هستند که می‌توانند بدون استفاده از اینترنت پیام ارسال کنند.

 

چرا حزب‌الله از پیجر استفاده می‌کند؟ حسن نصرالله گفته بود موبایل خطرناک است
سی‌ان‌ان درباره استفاده گسترده اعضای حزب‌الله از پیجر نوشت، حزب‌الله می‌کوشد با استفاده از ابزار‌ها مانع شنود یا عملیات جاسوسی شود. سی‌ان‌ان با اشاره به اظهارات اخیر حسن‌نصرالله که گفته بود تلفن همراه را برای امنیت خودتان دور بیاندازید، نوشت: نصر‌الله تلفن همراه را ابزار جاسوسی غرب از حزب‌‌الله و زن و بچه‌هایشان خوانده و این ابزار ارتباطی را قاتل توصیف کرده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، واحد‌های حزب‌الله بر خلاف دیگر گروه‌ها در منطقه از شبکه ارتباطات داخلی استفاده می‌کنند.
پیجر، سال‌ها است که در لبنان کاربرد دارد و یکی از اصلی‌ترین وسایل ارتباطی اعضای حزب‌الله با یکدیگر به‌شمار می‌روند. براساس این گزارش، حزب‌الله می‌کوشد از طریق این ابزار ارتباطی اولیه رادارهای اسرائیل را دور بزند.
حزب‌الله گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی است و رهبر آن بارها تاکید کرده است که تهران همه امکانات و تجهیزات را برای آنها فراهم می‌کند.

 

سازمان ملل: انفجار پیجرها یک تشدید تنش بسیار نگران کننده است
هماهنگ‌کننده امور سازمان ملل در لبنان، انفجار پیجرها در لبنان را تنش‌زایی بسیار نگران‌کننده خواند. او به طرف‌ها تاکید کرد از جان غیرنظامیان حفاظت کنند و خواستار خویشتن‌داری شد. این درحالی است که حزب‌الله لبنان با متهم کردن اسرائیل وعده انتقام داده است. برخی منابع خبری نیز از افزایش نگرانی‌ها نسبت به گسترده‌‌تر شدن جنگ در منطقه خبر داده‌اند.

بیشتر از