«شهروند آمریکایی افغان‌تبار در معرض اعدام به‌دست القاعده قرار دارد»

اداره تحقیقات فدرال امریکا، اف‌بی‌آی، اعلام کرده بود که در حال تحقیق درباره ناپدید شدن محمود شاه حبیبی در افغانستان است

محمود شاه حبیبی در کنفرانس خبری در دوران نظام جمهوری در کابل- GMICafghanistan/X

سارا آدامز، مامور سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) ۳۱ شهریور در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس، از اعدام قریب‌الوقوع محمود شاه حبیبی، شهروند آمریکایی افغان‌تبار، خبر داد و گفت که رژیم طالبان این فرد را به شبکه القاعده تحویل داده‌ است.

آدامز نوشت: «طالبان محمود را به القاعده تحویل داده‌اند. او مقصر مرگ ایمن الظواهری است که حملات به ما در بنغازی در سال ۲۰۱۲ را هدایت کرد. همان الظواهری که حقانی‌ها خودشان به کابل انتقال دادند. اگر کسی مسئول است‌، حقانی‌ها و طالبان‌اند.» 

او اضافه کرد که طالبان به ایالات متحده آمریکا «دروغ» گفته‌اند که در بازداشت محمود شاه حبیبی دخالت نداشته‌اند و از شبکه القاعده حمایت نمی‌کنند و ادامه داد: «اگر ایالات متحده آمریکا فورا اقدام نکند، القاعده یک آمریکایی را اعدام می‌کند؛ در حالی که دولت ما چشمانش را می‌بندد.» 

 

ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده، ۳۱ ژوییه ۲۰۲۲ در منطقه دیپلمات‌نشین شیرپور کابل هدف حمله پهپادی آمریکا قرار گرفت و کشته شد. گفته می‌شود او در یکی از مهمانسراهای متعلق به شبکه حقانی اقامت داشت. حضور الظواهری در قلب پایتخت افغانستان تعهد طالبان را در توافق دوحه مبنی بر پناه ندادن به تروریست‌ها زیر سوال برد. البته طالبان هیچ‌گاه نپذیرفتند که الظواهری در کابل کشته شد.   

وزارت خارجه آمریکا اواسط ژوییه ۲۰۲۴ تایید کرد که سه شهروند این کشور به‌نام‌های رایان کوربت، جورج گلیزمن و محمود شاه حبیبی، آمریکایی افغان‌تبار در زندان‌های طالبان زندانی‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حبیبی در حکومت پیشین افغانستان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان بود و پس از سقوط این حکومت در اوت ۲۰۲۱ در شرکت خصوصی ارتباطات ای‌آر‌اکس کار می‌کرد.      

پیش‌تر یک منبع معتبر به ایندیپندنت فارسی گفته بود که طالبان چند کارمند ارشد این شرکت خصوصی از جمله محمود شاه حبیبی را به اتهام همکاری با آمریکا و افشای محل اقامت ایمن‌الظواهری بازداشت کرده‌اند. به گفته این منبع، در نزدیکی محل اقامت رهبر سابق القاعده در کابل یک دوربین مدار‌بسته این شرکت نصب بود و همین امر بهانه‌ بازداشت کارمندان این شرکت شد. این منبع تصریح کرد که طالبان گمان می‌کنند سازمان سیا با استفاده از داده‌های شرکت ای‌آر‌اکس کامنیکیشن توانسته است ایمن‌الظواهری را زیر نظر بگیرد.    

اداره تحقیقات فدرال امریکا، اف‌بی‌آی، پیش‌تر اعلام کرده بود که در حال تحقیق در مورد ناپدید شدن محمود شاه حبیبی در افغانستان است.   

بنا بر اعلام اف‌بی‌آی، حبیبی که در یک شرکت خصوصی در کابل کار می‌کرد، همراه با راننده و ۲۹ کارمند دیگر این شرکت ربوده شد اما جز حبیبی و یک نفر دیگر، بقیه آزاد شده‌اند.  

اف‌بی‌آی از هر کسی که درباره پرونده محمود حبیبی اطلاعاتی دارد، خواست آن اطلاعات را با این اداره یا نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری آمریکا در میان بگذارند و اطمینان داد که این اطلاعات محرمانه خواهند ماند.  

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رژیم طالبان، سوم ژوییه در سومین نشست دوحه، به خبرنگاران گفت که دو شهروند آمریکا در افغانستان زندانی‌اند و واشینگتن باید شرایط افغانستان را درمورد این دو زندانی بپذیرد، اما مشخص نکرد که شرایط آن‌ها برای رهایی این زندانیان چیست.  

بیشتر از جهان