تشدید درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل؛ مقام سازمان ملل درباره «فاجعه قریب‌الوقوع» در خاورمیانه هشدار داد

در حالی که دامنه حملات موشکی حزب‌الله به اسرائیل رو به افزایش است، بیمارستان‌های شمال اسرائیل به حالت آماده‌باش درآمدند

در پی حملات روزهای اخیر و تشدید تنش‌ها میان اسرائيل و حزب‌الله لبنان، این گروه شبه‌نظامی شامگاه شنبه ۳۱ شهریور مواضعی در عمق اسرائيل را هدف حملات موشکی قرار داد و ارتش اسرائیل نیز از انهدام اهدافی در جنوب اسرائیل خبر داد.

حزب‌الله لبنان بامداد یکشنبه اول مهر اعلام کرد که در پاسخ به حملات اسرائیل با ده‌ها موشک فادی ۱ و ۲ پایگاه هوایی رامات داوید در منطقه جرزئیل (مرج ابن عامر) در نزدیکی حیفا و در ۵۰ کیلومتری مرز لبنان را هدف قرار داده است، که دوربردترین موشک‌هایی بوده که حزب‌الله  در یک سال اخیر استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های اسرائیلی، سامانه پدافند هوایی این کشور موافق به رهگیری چندین راکت در نزدیکی ناصره، الجلیل، عفوله و مرج ابن عامر شده است.

این مطلب به‌روز‌رسانی می‌شود...

 

بیمارستان‌های شمال اسرائیل به حالت آماده‌باش درآمدند

در حالی که دامنه حملات موشکی حزب‌الله به اسرائیل رو به افزایش است، بیمارستان‌های شمال اسرائیل به حالت آماده‌باش درآمدند و از سایر فعالیت‌ها کاستند.

به گزارش تایمز اسرائیل، بیمارستان رمبام در حیفا، پوریا در طبریه و هعیمق در عفوله همگی اعلام کردند که عمل‌های جراحی انتخابی و غیرضروری لغو می‌شود.

بیمارستان پوریا همچنین اعلام کرد بیمارانی را که می‌توانند به خانه بازگردند مرخص می‌کند.

بیمارستان رمبام نیز بخش زایمان را به قسمت سنگربندی‌شده زیرزمینی بیمارستان منتقل می‌کند.

 

مقام سازمان ملل: خاورمیانه در آستانه فاجعه قریب‌الوقوع قرار دارد

جنین هنیس پلاسخارت، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان، روز یکشنبه هشدار داد که در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، خاورمیانه در آستانه «فاجعه‌ای قریب‌الوقوع» قرار دارد و گفت راه‌حل نظامی پاسخ بحران نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام سازمان ملل در بیانیه‌ای در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «در حالی که منطقه در آستانه فاجعه‌ای قریب‌الوقوع قرار دارد، هرقدر تاکید شود گزافه‌گویی نیست: هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد که بتواند امنیت هر یک از دو طرف را تامین کند.»

 

شمار کشته‌های حمله اسرائیل به بیروت به ۴۵ نفر رسید

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد شمار کشته‌های حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به فرماندهان نظامی حزب‌الله در جنوب بیروت به ۴۵ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت در بیانیه‌ای با اصلاح رقم ۳۷ نفر که پیش‌تر اعلام شده بود، گفت شمار کشته‌ها به ۴۵ نفر رسیده است و «کار برای آواربرداری برای سومین روز پیاپی ادامه دارد» و برای تشخیص هویت برخی اجساد از نمونه دی‌ان‌ای استفاده خواهد شد.

 

اسرائیل مواضع حزب‌الله در لبنان را هدف قرار داد

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پی شلیک ده‌ها راکت به سمت شمال این کشور، صبح یکشنبه مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.

به گزارش فرانس ۲۴، در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که حزب‌الله لبنان در چند ساعت گذشته حدود ۱۱۵ راکت به سمت مناطق مسکونی و غیرنظامی در شمال اسرائیل پرتاب کرده است.

 

گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق از حمله پهپادی به اسرائیل خبر دادند

ائتلاف شیعی «مقاومت اسلامی عراق» که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد از حمله پهپادی به اسرائیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش‌تر ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که «تعدادی اهداف هوایی مشکوک» را که در طول شب از سمت عراق می‌آمدند رهگیری و منهدم کرده است.

این ائتلاف عراقی در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر شد، اعلام کرد: «رزمندگان ائتلاف اسلامی عراق صبح یکشنبه موقعیتی راهبردی در اراضی اشغالی را با پهپاد هدف قرار دادند.» در ادامه این بیانیه آمده است که این حمله در حمایت از مردم غزه صورت گرفته است.

 

سفر نتانیاهو به نیویورک به تعویق افتاد

در پی تشدید تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سفرش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را به تعویق انداخت.

یک مقام اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفت نتانیاهو پیش‌تر سفرش را از سه‌شنبه به چهارشنبه موکول کرده بود، اما «فعلا» تا جمعه به تعویق افتاده است.

نخست‌وزیر اسرائیل قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، که احتمالا با خروج تعداد زیادی از حاضران در سالن همراه خواهد بود.

 

ارتش اسرائیل از پرتاب ۸۵ راکت حزب‌الله به سمت حیفا خبر داد

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، حزب‌الله لبنان صبح یکشنبه با ۸۵ راکت شمال اسرائیل را هدف قرار داد. این موشک‌باران در پی حملات پیاپی بود که از شامگاه شنبه آغاز شد و در طول شب ادامه داشت. 

به گزارش تایمز اسرائیل، برخی راکت‌ها رهگیری و منهدم شدند و تعدادی به شهر کریات بیالیک، در نزدیکی حیفا، و مورشت در الجلیل پایین اصابت کردند، که سه نفر در کیریات بیالیک زخمی شدند و خساراتی به بار آمد.

حزب‌الله لبنان مدعی است که یک ساختمان شرکت دفاعی رافائل در منطقه حیفا را هدف قرار داده است.