انفجار و آتش‌سوزی در شهرک صنعتی گرمسار پس از حادثه مرگبار طبس

آتش‌سوزی پس از چهار انفجار شدید در یک کارخانه میعانات نفتی آغاز شد

کمتر از دو روز پس از انفجار مرگبار در معدن زغال‌سنگ طبس و جان باختن ده‌ها کارگر در این حادثه، انفجار و آتش‌سوزی مهیب در شهرک صنعتی فجر گرمسار واقع در استان سمنان خبرساز شد.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی سمنان، در اثر این آتش‌سوزی دست‌کم ۲۵ نفر مصدوم شدند که از این تعداد دو نفر با سوختگی بالای ۹۰ درصد به مراکز درمانی تهران انتقال یافتند.

انفجار و آتش‌سوزی مهیب شهرک صنعتی فجر گرمسار از حوالی ساعت ۱۵:۳۰ دوشنبه آغاز شد. رسانه‌های داخلی ایران ابتدا اعلام کردند که آتش‌سوزی پس از چهار انفجار شدید در یک کارخانه میعانات نفتی آغاز شده است. پس از آن رضا خانی، فرماندار گرمسار، گفت که منشا آتش‌سوزی واحد تولیدی آریان اطلس، تولیدکننده هیدروکربن، است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوها و تصاویری که از این آتش‌سوزی در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد، از وسعت و بزرگی آن خبر می‌دهد. با وجود حضور ۲۰ تیم آتش‌نشانی در محل حادثه، این آتش‌سوزی تا حدود ۱۶ ساعت ادامه یافت.

صبح سه‌شنبه، خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از فرماندار گرمسار خبر داد که آتش‌سوزی در شهرک صنعتی فجر «پس از ۱۶ ساعت تلاش آتش‌نشانان و مجموعه مدیریت بحران استان سمنان» مهار شد اما حدود یک ساعت پس از انتشار این خبر، خبرگزاری ایسنا به نقل از همین مقام دولتی نوشت که با وجود گذشت بیش از ۱۶ ساعت، آتش‌سوزی شهرک صنعتی فجر هنوز مهار نشده است.

فرماندار گرمسار «گستردگی آتش» را علت تداوم آن و ناموفق بودن عملیات مهار عنوان و ابراز امیدواری کرد که تیم‌های امدادی حاضر در صحنه بتوانند ظرف چند ساعت آینده حریق را مهار کنند.

هنوز علت اصلی انفجار و آتش‌سوزی در شهرک صنعتی فجر گرمسار مشخص نیست. فرماندار این شهرستان نیز از پاسخگویی شفاف در مورد این موضوع طفره رفت و هرگونه اظهارنظر را به بعد از «بررسی کارشناسان» موکول کرد.

او گفت که تیم‌های امدادی و آتش‌نشانی از شهرهای تهران، پیشوا، ورامین، پاکدشت و صنایع دفاعی پارچین برای اجرای عملیات اطفای حریق در شهرک صنعتی گرمسار حضور داشتند و برخی آتش‌نشان‌ها نیز در جریان ماموریت دچار مصدومیت شدند.

آتش‌سوزی مهیب شهرک صنعتی فجر گرمسار که هنوز ابعاد دقیق و علت اصلی آن مشخص نیست، دو روز پس از انفجار مرگبار معدن زغال‌سنگ طبس رخ داد؛ انفجاری که طبق آمار رسمی بیش از ۳۹ کشته به جا گذاشته است و جست‌وجو برای یافتن کارگران مفقود هم هنوز ادامه دارد.