روسیه و ایران از هوش مصنوعی برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا استفاده می‌کنند

به گفته مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، جمهوری اسلامی از هوش مصنوعی برای ایجاد اختلاف در مورد مسائل مهم در آمریکا استفاده می‌کند

عکس تزیینی از یک هکر‌ــ Canva

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که روسیه و جمهوری اسلامی ایران از هوش مصنوعی برای تاثیرگذاری بر انتخابات ایالات متحده استفاده می‌کنند.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، یکی از مقام‌های اداره اطلاعات ملی آمریکا (DNI) در این زمینه گفت: «عوامل خارجی تلاش می‌کنند از هوش مصنوعی برای طراحی سریع‌تر و متقاعدکننده‌تر محتوای غیرواقعی بهره بگیرند. از این نظر، جامعه اطلاعاتی آمریکا هوش مصنوعی را یک عامل مخرب، شتاب‌دهنده و یک ابزار نفوذ در نظر می‌گیرد که باید در برابر آن بسیار محتاط بود.»

مقام‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا پیش از این درباره استفاده از هوش مصنوعی در موارد دیگر هشدار داده بودند، اما اکنون این ابراز نگرانی به انتخابات آمریکا کشیده شده است. به گفته آن‌ها، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه سخنرانی‌های کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، را در پخش اینترنتی دستکاری کرده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته یک مقام اداره اطلاعات ملی آمریکا، «روسیه با استفاده از هوش مصنوعی در قالب چهار ابزار ارتباطی شامل متن، تصویر، صوت و ویدیو، بیشترین محتوای مربوط به انتخابات آمریکا را تولید کرده است».

او توضیح داد که این موارد به شکل تولید محتوا با هوش مصنوعی درباره شخصیت‌های برجسته ایالات متحده‌اند که با تلاش‌های روسیه برای تقویت نامزدی رئیس‌جمهور سابق آمریکا و تحقیر رقیب دموکرات او از طریق ترویج داستا‌هایی مبتنی بر تئوری‌های توطئه، مطابقت دارد.

این مقام مطلع افزود: «محتوای هوش مصنوعی تولید روسیه به روش سوءاستفاده از مسائل حساس برای عمیق‌تر کردن اختلاف‌ها میان آمریکایی‌ها عمل می‌کند. همچنین ارزیابی می‌شود که عوامل نفوذی روسیه مسئول تغییر ویدیو سخنرانی‌های معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بوده‌اند.»

به گفته او، روسیه کارزار انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را هدف قرار داده بود، اما زمانی که او از رقابت کنار کشید، عملیاتی مشابه را با تمرکز بر کامالا هریس آغاز کرد.

او تاکید کرد: «روسیه بازیگر بسیار ماهری در فضای نفوذ اینترنتی است و آن‌ها با درک گسترده‌ای که از نحوه عملکرد انتخابات ایالات متحده دارند، می‌دانند چه ایالت‌هایی را باید هدف قرار دهند و به طور متمرکز در همان مناطق فعالیت سایبری می‌کنند.»

این مقام اطلاعاتی همچنین به نقش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: «ایران هم در تلاش‌هایش برای نفوذ در انتخابات آمریکا از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، از جمله کمک گرفتن برای نوشتن پست‌هایی با محتوای جعلی در شبکه‌های اجتماعی و تدوین مقالات خبری با هدف تخریب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا. علاوه بر این‌ها، تهران از هوش مصنوعی برای دامن زدن به اختلاف‌های جامعه آمریکا در مورد مسائل مهم نیز استفاده می‌کند.»

او تاکید کرد: «یکی از موضوع‌هایی که می‌تواند برای جامعه آمریکا جذاب باشد موضوع مهاجرت است. دلیل تمرکز ایران بر مهاجرت هم این است که آن‌ها آن را یک مسئله تفرقه‌انگیز در ایالات متحده می‌بینند.»

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از این ارزیابی کرده بودند که جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود.

این منابع آگاه همچنین اشاره کردند که چین هم با اهداف مدنظر خود، از هوش مصنوعی برای تولید محتوای جعلی به منظور انتشار در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می‌کند که هوش مصنوعی به عنوان یک «شتاب‌دهنده» برای عملیات‌های نفوذ عمل می‌کند، اما هنوز این قابلیت را ندارد که کاملا باورپذیر باشد.

به گفته آن‌ها، کشورهای یادشده در تلاش‌اند که با عملیات‌‌های نفوذ اینترنتی به تفرقه در ایالات متحده دامن بزنند و دموکراسی را تضعیف کنند. همچنان که در طول انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، از یک تماس خودکار تولیدشده با هوش مصنوعی برای ارائه اطلاعات نادرست در مورد رای‌گیری استفاده کردند.