جو بایدن در آخرین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل: باید مقابل ایران و گروه‌های نیابتی‌اش بایستیم

مسعود پزشکیان ساعت ۳۰ بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران و پنج بعدازظهر سه‌شنبه به وقت نیویورک سخنرانی می‌کند

جو بایدن در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل-پخش زنده سازمان ملل

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا صبح روز سه‌شنبه به وقت شرق ایالات‌متحده در سخنرانی در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل که آخرین سخنرانی او در مجمع به‌شمار می‌رود با اشاره به بحران‌های خاورمیانه و جهان و تهدید هسته‌ای به سوابق حل بحران‌های بزرگ در گذشته اشاره کرد و گفت، امکان بهبود اوضاع وجود دارد. او از لزوم ایستادگی در برابر ایران و گروه‌های نیابتی‌اش گفت و بر راه‌حل دیپلماتیک برای تنش‌های خاورمیانه تاکید کرد.

هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل که زیر سایه جنگ اسرائیل و حزب‌الله لبنان قرار گرفته است ۹ صبح روز سه‌شنبه با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل آغاز شد. برزیل نخستین عضو سازمان ملل است که از دهمین دوره مجمع عمومی فارغ از سطح حضور پس از دبیرکل سخنرانی می‌کند (غیر از سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴) و پس از آن رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان کشور میزبان، سخنران دوم است. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز از سخنرانان در این مجمع هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنرانی پزشکیان که با اظهارنظرهایی در زمینه زمین گذاشتن سلاح مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است ۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت تهران و پنج بعدازظهر سه‌شنبه به وقت نیویورک خواهد بود. 

بایدن در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ روسیه و اوکراین گفت: جنگ پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) شکست خورده است و اوکراین آزاد است. او خواستار ایستادگی در کنار اوکراین شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این سخنرانی به جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه و لزوم ایستادگی در مقابل آنها اشاره کرد و گفت، مطمئن می‌شویم ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد.

بایدن با اشاره به بحران در خاورمیانه، حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و کشته شدن غیرنظامیان در غزه بار دیگر بر لزوم آتش‌بس تاکید کرد و گفت، جنگ تمام عیار به نفع هیچ‌کس نیست و این جنگ را همین حالا تمام کنید.

بایدن در این سخنرانی با اشاره تلویحی به کناره‌گیری‌ از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری که گفته می‌شود تحت فشار هم‌حزبی‌ها انجام شد، گفت که «بعضی چیزها از ماندن در قدرت مهمتر است، مانند مردم» و با تشویق حاضران مواجه شد.ر

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل بر خلاف جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش که کوشید از هر دو طرف جنگ در غزه انتقاد کند، انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفت و آن را به «نسل‌کشی» متهم کرد.

اردوغان که روز دوشنبه با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نیویورک دیدار کرده بود، گفت: «اقدامات اسرائیل در غزه نسل‌کشی و پاکسازی قومی است.» او اسرائیل را متهم کرد که غزه را اشغال و آن را به اردوگاه اجباری تبدیل کرده و دنیا را به چالش کشیده است.

بیشتر از جهان