تیراندازی در شهرستان بنت؛ یک فرمانده سپاه و رئیس شورای شهر کشته شدند

فرماندار بنت این حمله مسلحانه را «اقدام تروریستی کور گروهک‌های دست‌نشانده دشمن» توصیف کرد

در پی تیراندازی در شهرستان بنت استان سیستان و بلوچستان، در روز سه‌شنبه دهم مهرماه، چهار نفر از جمله فرمانده سپاه و رئیس شورای شهر شهرستان بنت کشته شدند.

بر مبنای گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران، این افراد در جشن عاطفه‌های مدرسه محسنین ضیخان شهرستان بنت حضور داشتند که از داخل یک خودرو پژو به سمت آنان تیراندازی شد.

خبرگزاری ایسنا نام کشته‌شدگان تیراندازی روز سه‌شنبه را به این ترتیب اعلام کرد: «پرویز کدخدایی، فرمانده سپاه بنت، یوسف شیرانی، رئیس شورای شهر بنت، و دو سرباز وظیفه به نام‌های جواد ساداتی و مجیب بلوچی»

مجیب حسنی، فرماندار شهرستان بنت، این حمله مسلحانه را «اقدام تروریستی کور گروهک‌های دست‌نشانده دشمن» توصیف کرد. خبرنگار صداوسیما در استان سیستان و بلوچستان اندکی پس از حادثه در گزارشی مدعی شد که جو عمومی شهرستان بنت آرام است.

خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد، در گزارشی نوشت کشته‌شدگان حمله مسلحانه داخل یک دستگاه خودرو بودند که هدف افراد مسلح قرار گرفتند.

منابع خبری بلوچستان از حمله مسلحانه دیگری در همین روز به خودرو ماموران نیروی انتظامی در شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان خبر دادند. کمپین فعالین بلوچ نوشت که در این حمله نیز دو تن از نیروهای نظامی کشته شدند.

حال‌وش این افراد را «نیروهای نظامی مرصاد» معرفی کرد و به نقل از شاهدان عینی نوشت: «دو خودرو نظامی مرصاد در سه کیلومتری محور خاش در حال حرکت بودند که افراد مسلح آن را هدف قرار دادند و تعدادی از سرنشینان آن‌ها کشته شدند».

بر اساس این گزارش، روز سه‌شنبه، افراد مسلح در محور جکیگور از توابع شهرستان راسک نیز یک خودرو نظامی را هدف تیراندازی قرار دادند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله مسلحانه روز سه‌شنبه در شهرستان بنت از توابع نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان را برعهده نگرفته است، اما گروه جیش‌العدل با صدور دو بیانیه جداگانه در کانال تلگرام این گروه مسئولیت کشته شدن دو نیروی نظامی در محور خاش و حمله به خودرو دو نیروی نظامی در شهرستان راسک را برعهده گرفت.

در یکی از این بیانیه‌ها آمده است: «بلوچستان برای جنایتکاران ولایت فقیه که سرزمین عزیزمان را برای مردم مظلوم و مستضعف ناامن کرده‌اند، هیچ‌گاه محلی امن برای اجرای دستورات و سیاست‌های ظالمانه ولایت فقیه نخواهد بود».

جیش‌العدل شامگاه یکشنبه هشتم مهرماه نیز هم‌زمان با سالگرد جمعه خونین زاهدان، یک پایگاه مرکزی فراجا در ورودی ایرانشهر در محور شهرستان سرباز را هدف حمله قرار داد.

جیش‌العدل گروهی شبه‌نظامی مخالف جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان ایران است که در سال‌های گذشته بارها با نیروهای مرزبانی و همچنین نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی درگیر شده‌ است. این گروه از سوی دولت ایران و چند دولت غربی از جمله آمریکا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

داده‌های آماری نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۳۰ مورد درگیری نیروهای نظامی با افراد مسلح در استان سیستان و بلوچستان رخ داده است. در این درگیری‌ها ۵۳ نیروی نظامی جمهوری اسلامی کشته و ۳۲ تن دیگر نیز زخمی شدند. یک مورد آن‌ها نیز مربوط به درگیری مرزی با طالبان بوده است.