رویارویی پلیس پاکستان با هواداران عمران خان

عمران خان، رقیب اصلی شهباز شریف، نخست‌وزیر کنونی پاکستان، است

درگیری پلیس با هواداران عمران‌خان در اسلام‌آباد،۲۰۲۳‌ــ FAROOQ NAEEMAFP

هزاران تن از هواداران عمران‌ خان، نخست‌‌وزیر پیشین پاکستان و حزب تحریک انصاف، روز جمعه ۱۳ مهر (۴ اکتبر) به خیابان‌ها آمدند و خواستار رهایی عمران خان از زندان شدند.  

پلیس و ارتش پاکستان جاده‌های اصلی به سمت اسلام‌آباد را با خودروهای باری مسدود کرد و خدمات ارتباطات تلفن همراه را هم به حالت تعلیق درآورد تا جلو پیشروی هواداران حزب تحریک انصاف به سمت پایتخت گرفته شود.  

معترضان حامی عمران خان در تلاش بودند از ایالت خیبر پختون‌خوا‌‌ــ مرکز قدرت حزب تحریک انصاف‌ــ به سمت اسلام‌آباد راهپیمایی کنند. آن هم در حالی که دولت پاکستان به رهبری شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور، برپایی تظاهرات را ممنوع کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن نقوی، وزیر کشور پاکستان، ادعا کرد برخی حامیان عمران‌ خان که مسلح بودند، می‌خواستند خود را به پایتخت برسانند. او به معترضان هشدار داد که در مقابل آن‌ها هیچ نرمشی صورت نخواهد گرفت و آن‌ها باید اعتراض‌ها را متوقف کنند.  

حکومت پاکستان تکاوران و پلیس‌های بیشتری را در مسیرهای منتهی به اسلام‌آباد مستقر کرد و مدارس در اسلام‌آباد و راولپندی، شهر نزدیک آن، روز جمعه تعطیل شدند. 

از اسلام‌آباد خبر می‌رسد که پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده و شماری از حامیان حزب تحریک انصاف را هم در اسلام‌آباد بازداشت کرده است.   

این اعتراض‌ها در آستانه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌‌آباد که ۱۵ اکتبر برگزار می‌شود، انجام می‌شود. مقام‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند که روز شنبه نیروهای بیشتری را در پایتخت مستقر خواهند کرد، تا امنیت این نشست را تامین کنند.   

عمران خان سال ۲۰۲۲ با رای عدم اعتماد پارلمان از نخست‌وزیری برکنار شد. او شبکه‌ اجتماعی ایکس از هوادارانش خواست که به اعتراض‌هایشان ادامه دهند و در مقابل ساختمان پارلمان این کشور تجمع کنند.  

او نوشت: «این جنگ به مرحله‌ای تعیین‌کننده وارد شده است.» 

عمران خان، رقیب اصلی شهباز شریف، نخست‌وزیر کنونی پاکستان، است. او بیش از یک سال است که در ارتباط به بیش از ۱۵۰ پرونده از جمله پنهان کردن دارایی‌های حاصل از فروش هدایای دولتی در زمان نخست‌وزیری خود متهم است، اما این اتهام‌ها را رد می‌کند. عمران خان سال ۲۰۲۳ به سه سال زندان محکوم شد و اینک دوران حبسش را سپری می‌کند. 

عمران‌ خان پیش از ورود به عرصه سیاست، ستاره تیم کریکت پاکستان بود. او آوریل ۲۰۲۲ از مجلس پاکستان رای عدم‌اعتماد گرفت و از مسندش برکنار شد، اما ادعا کرد که برکناری‌ او از مسند نخست‌وزیری غیرقانونی و توطئه شهباز شریف و ایالات متحده آمریکا است. شریف و ایالات متحده این اتهام را رد کرده‌اند. عمران‌خان که سال ۲۰۱۸ با حمایت ارتش پاکستان به نخست‌وزیری رسید، پس از برکناری، مخالفتش را با رهبری ارتش اعلام کرد. 

هواداران عمران خان سال ۲۰۲۳ هم تجمع‌های اعتراضی  به راه انداخته بودند، اما ارتش مقتدر این کشور در نهایت توانست که این اعتراض‌ها را سرکوب کند، اما اعتراض‌ هواداران عمران خان بار دیگر از سر گرفته شده است.  

این اعتراض‌ها در حالی شکل گرفته‌اند که پاکستان در میان یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی‌اش در دهه‌های اخیر گرفتار است. ارزش روپیه پاکستانی در مقابل انواع ارزها، به‌ویژه دلار، کاهش یافته، قیمت مواد خوراکی هم افزایش پیدا کرده است و شهروندان پاکستان با بیکاری و دستمزدهای پایین دست‌وپنجه نرم می‌کنند.   

افزون بر بحران مالی در پاکستان، حملات تروریستی در این کشور هم در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) به حملاتش ادامه می‌دهد و قدرت پلیس، ارتش و سازمان استخبارات (سازمان اطلاعات نظامی) این کشور را به چالش کشیده است. بحران اقتصادی یادشده باعث شده است که اسلام‌آباد به‌منظور مقابله با تهدید تروریسم بودجه کافی در اختیار نداشته باشد.   

بیشتر از جهان