پنتاگون: دنبال جنگ با ایران نیستیم و با اسرائيل رایزنی می‌کنیم

سابرینا سینگ می‌گوید اسرائیل همچنان در حال بررسی نحوه پاسخ دادن به حملات موشکی سپاه است

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون‌ــ X/@DeptofDefense

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، روز سه‌شنبه هشتم اکتبر (هفدهم مهر) در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اعلام کرد که دولت آمریکا به رایزنی با اسرائیل درباره پاسخ احتمالی به حمله موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران، ادامه خواهد داد.

سینگ در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا به عملیات نظامی تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران خواهد پیوست؟ گفت: «ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم اما با اسرائیلی‌ها در مورد پاسخ آن‌ها صحبت خواهیم کرد.»

او در پاسخ به اینکه چرا یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل،‌ سفر به واشینگتن برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش را لغو کرد، گفت: «اینکه چرا سفر لغو شد را باید از اسرائیل بپرسید. اما آنچه می‌توانم بگویم این است که ما همچنان در تماس خواهیم بود؛ چه حضوری، چه از طریق جلسه‌ای که ممکن است برای زمانی دیگر برنامه‌ریزی شود یا حتی تماس تلفنی. وزرای خارجه اسرائیل و آمریکا تقریبا بیش از ۸۰ بار صحبت کرد‌ه‌اند و این گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره واکنش احتمالی اسرائيل به جمهوری اسلامی ایران افزود: «آن‌ها هنوز دارند درباره نحوه پاسخ دادن فکر می‌کنند، اما من از جزئیات آن اطلاعی ندارم.»

در جریان این نشست، خبرنگاری از سینگ پرسید: «با اینکه گفته می‌شود ارتباط وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل نزدیک است،‌ لوید آستین پس از کشته شدن حسن نصرالله اعلام کرد که غافلگیر شده است. با توجه به شرایط حساس کنونی که اسرائیل ممکن است به ایران حمله کند، آیا آمریکا بار دیگر غافلگیر نخواهد شد؟» سینگ در پاسخ گفت: «ما مطمئنیم که به تعامل با اسرائیلی‌ها، چه حضوری در پنتاگون و چه از طریق تلفن، ادامه می‌دهیم.»

شبکه ان‌بی‌سی نیوز پیش از این گزارش داده بود که آستین، وزیر دفاع آمریکا، از اینکه تل‌آویو واشنگتن را از برنامه‌اش برای حمله به سید حسن نصرالله مطلع نکرده، عصبانی است.

سفر یواو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به واشینگتن که قرار بود روز پنجشنبه انجام شود، در لحظه آخر به دستور بنیامین نتانیاهو لغو شد. گفته می‌شود نخست‌وزیر اسرائیل به گالانت اعلام کرده است این سفر زمانی انجام شود که او با بایدن صحبت و کابینه امنیتی اسرائیل طرح‌های حمله را تصویب کرده باشد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه به ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، گفته بود که آمریکا از اسرائیل انتظار شفافیت درباره طرح‌هایش دارد، چون این روند برای نیروها و منافع آمریکا در منطقه هم عواقبی خواهد داشت.

اکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که انتظار می‌رود بایدن روز چهارشنبه با نتانیاهو درباره طرح‌های حمله به ایران گفت‌و‌گوی تلفنی حساسی انجام دهد. در صورتی که این مکالمه انجام شود، نخستین تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در دو ماه اخیر خواهد بود.

به گزارش اکسیوس، نتانیاهو تا اواخر وقت سه‌شنبه همراه با وزرای ارشد و فرماندهان نظامی و اطلاعاتی سرگرم بررسی طرح‌ها و تصمیم‌گیری درباره زمان و گستردگی حملات به ایران بود.

منابع اکسیوس گفته‌اند که پیش‌بینی می‌شود واکنش اسرائیل قابل‌توجه و به شکل ترکیبی از حملات هوایی به اهداف نظامی در ایران و حملاتی مشابه عملیات ترور اسماعیل هنیه باشد.

با اینکه اسرائیل قرار است به‌تنهایی به حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهد، به دلیل پیامدهای راهبردی این وضعیت ممکن است برنامه‌هایش را با ایالات متحده هماهنگ کند. به نوشته آکسیوس به نقل از یک مقام اسرائیلی، حمله بعدی جمهوری اسلامی در پاسخ به انتقام اسرائیل، مستلزم همکاری دفاعی با فرماندهی مرکزی ایالات متحده، تامین مهمات بیشتر برای نیروی هوایی اسرائیل و احتمالا انواع دیگر پشتیبانی عملیاتی آمریکا است.