تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل ارسال موشک به روسیه

در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا ۱۴ فرد و نهاد از جمله شرکت‌های هواپیمایی ساها، ماهان‌ایر و ایران‌ایر قرار گرفته‌اند

تصویری از دو پرچم اتحادیه اروپا ـ AFP

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل تامین موشک‌های بالستیک روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تصویب کردند.

بنا بر اطلاعیه منتشر شده در وبسایت اتحادیه اروپا، تحریم‌های جدید این نهاد، ۱۴ شرکت‌ و شخص درگیر در برنامه موشک‌های بالستیک ایران و تحویل سایر سلاح‌ها به روسیه را هدف قرار می‌دهد.

در این فهرست، هفت فرد و هفت نهاد ایرانی قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به سه شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر، ایران‌ایر و ساها (سرویس اطلاعات و ارتباط هوایی ارتش) اشاره کرد. پیش از این نیز آمریکا اعلام کرده بود که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را به دلیل ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه تحریم می‌کند. همچنین سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه اعلام کرده بودند که مقدمات تحریم ایران‌ایر را فراهم خواهند کرد.

در فهرست تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، نام اشخاصی دیده می‌شود از جمله حمزه قلندری معاون وزیر دفاع ایران، بهنام شهریاری مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران، علی شادمانی مرتبط با قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه، علی جعفرآبادی فرمانده بخش فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران، مهدی گوگردچیان مدیرعامل صنایع هواپیماسازی ایران، رضا خسروی‌مقدم وابسته نظامی سفارت ایران در روسیه و نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و همچنین میراحمد نوشین مدیر سازمان صنایع هوافضا. شرکت‌های تحریم‌شده نیز عبارتند از هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر، ساها، شرکت‌های بسامد الکترونیک پویا، آلومینای ایران، طیف تدبیر آریا و مرکز تحقیقات شهید حاج علی موحد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا پیش از این چندین بار به جمهوری اسلامی ایران نسبت به ارسال موشک‌های بالستیک به مسکو، هشدار داده بود.

ایران تامین تسلیحاتی روسیه در جنگ اوکراین را رد می‌کند با این حال شواهدی از سوی کی‌یف ارائه شده که نشان‌دهنده استفاده از پهپادهای شاهد در حمله به شهرهای مختلف اوکراین است. همچنین نهادهای اطلاعاتی گزارش‌هایی را درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه منتشر کرده‌اند.

تحریم‌های جدید، شامل مسدود کردن دارایی‌های موجود افراد و شرکت‌های اعلام شده در اتحادیه اروپا و ممنوعیت سفر برای افراد نام‌برده شده است. این تحریم‌ها پس از گذراندن مراحل قانونی و ثبت نهایی لازم‌الاجرا خواهند شد.

در اطلاعیه اتحادیه اروپا آمده است: «دارایی‌های افرادی که مشمول تحریم‌های جدید هستند مسدود شده و سفر آنها به اتحادیه اروپا نیز ممنوع می‌شود. علاوه بر این، تامین وجوه یا منابع اقتصادی مستقیم یا غیرمستقیم به نفع یا برای اشخاص حقیقی یا حقوقی، نهادها یا ارگان‌های فهرست شده ممنوع است.»

پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که پیشنهاد تحریم جمهوری اسلامی ایران به اتهام ارسال موشک به روسیه، در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا مطرح شده و مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران نیز در نخستین نشست خبری‌اش، ضمن تایید تلویحی ارسال موشک به روسیه گفت که در زمان او چنین اتفاقی نیفتاده است و به این موضوع که در گذشته «با هم تبادلاتی داشته‌اند» وارد نمی‌شود.

با این حال، پس از اینکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، طی سفر به لندن درباره ارسال موشک از ایران به روسیه صحبت کرد، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به این موضوع واکنش نشان داد و با انتشار مطلبی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

به‌رغم انکار و تکذیب مقام‌های جمهوری اسلامی، برآوردهای اطلاعاتی کشورهای غربی حاکی از ارسال موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی به روسیه است. منابع غربی می‌گویند شواهدی وجود دارد که این موضوع را اثبات می‌کند.

در نشست وزیران امور خارجه در لوکزامبورگ همچنین قرار است نقش ایران و نیروهای نیابتی منطقه‌ای از جمله حزب‌الله لبنان و حماس مورد توجه قرار بگیرد.

اتحادیه اروپا می‌گوید در تلاش است به راه‌حلی دست پیدا کند که بتواند از تبدیل جنگ غزه به یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار در خاورمیانه جلوگیری کند.